Memorialul din Sighet – in vizita la inchisoare

Dupa vizita de 2 ore in Sapanta ne-am intors in Sighetul Marmatiei sa vizitam orasul. Prima oprire a fost la Muzeul de Etnografie care prezinta turistilor foarte detailat aspecte din viata satenilor din Maramures! Despre cultura lemnului, despre portile maramuresene, despre tot ce v-am povestit si eu in ultimele 8 articole. Asa ca nu o sa pun baza pe el, dar va spun ca e foarte frumoas si merita sa il vizitati, mai ales ca nu e mare, va rapeste maxim 1 ora din excursie.

Amintiri din Copilarie - Inchisoarea si detinutii

Apoi ne-am oprit intr-un parc micut de pe o strada alaturata sa ne odihnim putin. In fata noastra veneau grupuri mari de turisti dinspre centru. Stiam ca acolo e inchisoarea, vedeam peste tot sageti si in timp ce mancam incet ma gandeam daca sa intru sau nu.
Inchisoarea face parte din copilaria mea. Deci cumva o am lipita de memorie si ma intristeaza de fiecare data cand mi-o amintesc. Nu fiindca as fi avut pe cineva drag inchis (D-ne fereste) ci fiindca in drum spre gradinita in fiecare zi treceam pe langa Inchisoare si exact cand treceam eu pe acolo ieseau detinutii legati de maini si de picioare si se urcau in camioanele cu care erau dusi pe camp la diverse munci. Si degeaba mi s-a explicat ca sunt tratati asa fiindca au facut ceva rau, eu tot le plangeam de mila in sinea mea de fiecare data cand ii vedeam. Erau tratati ca niste animale. Iar politistii inarmati cu mitraliere imi dadeau fiori.
Iar acum sa intru de bunavoie intr-o inchisoare mi se parea cel putin ciudat.  Nu ca nu eram curioasa, dar ma gandeam ca ma voi simti cuplit inauntru si nu stiam daca merita sa trec prin asa ceva, sa incerc experienta. Dar cum sunt deschisa noului am zis hai sa mergem.

Muzeul Durerii - Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistentei
Inchisoarea a fost construita de austro ungari in 1897 si pana in 1918 a fost folosita ca inchisoare normala, pt infractorii din Maramures. In 1945 a avut loc repatrierea fostilor prizonieri si cei deportati din URSS. In 1950 intr-o singura noapte au fost adusi 100 de demntari romani (politicieni, economisti, fosti ministi, istorici, jurnalisti etcc) care au fost condamnati sau doar judecati aici. In aceasi toamna alti 50 de oameni (preoti) au fost adusi in Penitenciarul din Sighetul Marmatiei. Printre numele mari ce au fost inchisi aici se numara : Constantin Bratianu, Iuliu Maniu, Mihai Racovita etccc.
In 1977 inchisoarea a fost inchisa. A urmat un lung procesc de reconstructie initiat de Ana Blandiana si alte 175 de personalitati care dupa revolutie,  au intemeiat Fundatia Civica pt a construi ce vedem noi astazi, un imens Muzeu al durerii numit : Memorialul Victimelor Comunismului şi al Rezistentei. Au fost adunate fotografii, acte, obiecte, scrisori, colectii de ziare, cărți, manuale… S-au organizat ateliere, seminarii, simpozioane, intalniri cu victimele comunismului, au fost publicate carti cuprinzand marturii, studii, statistici privind rezistenta anticomunista si reprimarea. Muzeul a fost terminat in anul 2000 si de atunci a fost vizitat de mii de turisti.

Impresii personale despre Memorialul din Sighet

Muzeul e unul foarte trist. In primele incaperi este concentrata foarte multa istorie despre Penitenciarele din Romania. Apoi in urmatoarele sunt scrisori ale detinutilor, hainele lor, si multe articole din ziare. Iar apoi vine partea cu celulele, care sunt foarte mici si intunecate. Celula lui Iuliu Maniu a ramas neatinsa, patul e sub orice critica, iar in colt un blid pentru mancare. Detinutii erau tratati foarte rau, nu aveau voie sa stea in pat pe timpul zilei, nu aveau voie sa se uite pe geam, ultelior au fost puse obloane pe geam in asa fel incat puteau sa vada doar cerul ! Sincer nu am stat prea mult, pur si simplu nu am considerat necesar sa ma incarc cu atatea lucuri urate, infioratoare, nu doar ca iti luau libertatea, ci te dezumanizau complet. Asa ca am terminat vizita cu o scurta iesire pana in curtea inchisorii, unde pe un perete imens sunt trecute numele celor 8000 de detinuti ce au fost inchisi in Inchisoarea din Sighetul Maramatiei. Iar in curte gasim 18 statui de bronz care reprezinta detinutii ce se indreapta spre un zid ce le inchide orizontul !

Celula lui Iuliu Maniu

Si sponsorilor Concursului desfasurat pe perioada articolelor cu Maramures

CarlaBrillanti - Cristale Swarovski
 Pravalia de acasa - Produse traditionale romanesti

1. Alice, da-mi te rog cat de repede cu putinta un mail: daniel_96_rapid@yahoo.com

As dori sa discutam ceva! Toate bune! Multumesc!

Mai, dupa ce vezi cum erau tinuti detinutii in evul mediu (prin subsolurile castelelor, in frig si umiditate si in celule cat un sicriu - unele orientate orizontal), celula lui Maniu e lux. Cel putin avea "camera lui" si nu erau inghesuiti 10 in acelasi spatiu. Sincer mie inchisorile istoriei moderne nu mi se par de loc infioratoare. E normal sa nu fie lux, sunt (1) pedepsiti si (2) intretinuti de la buget.
    Vladimir

3. fix acolo am fost si eu si e ffffff interesant :)) te pup

4. Cel mai trist obiectiv turistic de vizitat din Romania. Din pacate nostalgicii- si nu sunt putini- nu inteleg sau au uitat prea repede, drama acestui popor, o drama numita COMUNISM.
    Pentru ca mi-a placut mult seria de articole despre Maramures, am decis sa te trec la blogroll( ar fi trebuit sa o fac mai demult!).Ceea ce, cu mult respect, astept si de la tine.
    Sarutmana.

5. Am vizitat şi eu Memorialul în 2005 şi m-a impresionat foarte mult. Eu am stat destul de mult şi am citit toate afişele fiindcă mi s-a părut interesant, e o istorie care mie mi-a fost străina pâna la revoluţie, fiindcă am făcut şcoala în timpul comuniştilor. După revoluţie am citit tot ce-am găsit, Fenomenul Piteşti şi altele pe acelaşi subiect. Acum dacă vorbim de mărime, am văzut celule mai mici decât a lui Maniu (de exemplu la Alcatraz http://www.mccullagh.org/image/d30-14/alcatraz-cell.html) dar asta nu înseamnă nimic, omul a suferit, nu cred că contează că a făcut-o în 2 mp sau in 4.

6. Este coplesitor. Cred ca Memorialul de la Sighet este obligatoriu de vazut, fiindca nu avem voie sa uitam ce s-a intamplat.

7. Doamne...este infiorator...m-a intristat complet articolul. Este unul foarte bun, nu ma intelege gresit, tocmai de aceea m-a emotionat profund doar la gandul supliciilor prin care au trecut oamenii in perioada respectiva. :(

8. Amintirile nu sunt totdeuna placute. Dar mai neplacut este ca de multe ori uitam grozaviile din trecut si permitem repetarea lor. Si eu mi-am propus sa ajung la Sighet, sa vedem cand ...

9. alice mi-am schimbat facebook-ul ala rwxy popescu cu cata dudu popescu pt. ca am avut o problema cu el

10. nu l-am vizitat inca dar pe bune ca m-as duce sa-l vad cu prima ocazie, e atata istorie acolo incat nu trebuie ratat

11. Nu stiu voi cum ii vedeti pe acesti oameni care s-au stins in inchisori, ...eu ii vad ca pe niste sfinti!

12. Mda, inca un loc din Romania in care n-am ajuns si care e pe (tot mai) lunga lista...

13. Ai reusit sa zugravesti foarte exact atmosfera inchisorii, cata nedreptate, cate abuzuri, cate durere si cate vieti irosite...nu stiu daca as avea puterea sa calc pragul unui asemenea loc.

14. am vizitat si eu aceste locuri prin liceu.super interesante,merita vazute.

15. L-am vizitat si noi asta-vara, chiar am stat ceva timp, sa citim, sa vizitam fiecare camera. Am cumparat si o carte, ca sa aflu mai multe despre detinutii de aici. Impresionant loc, intr-adevar, incarcat cu energie negativa, dar...adevarul trebuie aflat. Indiferent ca ne face placere sau nu.

16. Si eu cred ca m-as simti ciudat sa intru intr-o inchisoare.

17. E un loc impresionant, merita vizitat. Eu am ramas foarte socata, de lucrurile aflate acolo, lucruri despre care nu stiam nimic.

18. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

19. Un loc foarte interesant, incarcat de istorie.. Am vizitat memorialul chiar vara trecuta, cand am mers intr-o tabara cu colegii de facultate, la Sangeorz-Bai, o superba zona a Maramuresului!