Dupa 5 ani de calatorii - arta de a calatori (1)

Astazi un nou articol din seria "Dupa 5 ani de calatorii"  de data asta o analiza profunda a vacantelor mele dincolo de obiectivele turistice si impresiile scrise pe scurt! Despre arta de a calatori din punctul meu de vedere:
arta-de-a-calatori

Varietatea impresiilor turistice:
Fiecare vacanta ne ofera foarte multe satisfactii si foarte multe impresii in final. Sunt orase pe care le admiram (precum Brugge) si orase de care ne indragostim (in cazul meu Lisabona) orase in care cautam frumusetea monumentelor, a arhitecturii,  a peisajelor urbane (precum Londra)  sau orase in care gasim farmec si poezie la fiecare colt de strada ( precum Florenta, Fes sau Venetia).
Orasele cu iz rustic (precum Siena sau Sighisoara),  satele traditionale (precum Obidos sau satele englezesti Coswolds), portile din lemn maramuresene, o excursie cu Mocanita, muzeul Papusilor din Paris, bucuria contemplarii manastirilor din Moldova, deliciul unei clatite sau al unui cus-cus oferit pe o tava imensa din ceramica marocana, un apus in Levanto sau casele ingramadite pe o coasta abrupta din Cinque Terre. Calatorind am vazut, ca impresiile dupa fiecare vacanta sunt infinte, nu se rezuma nicidecum la ce am facut si am vazut, daca mi-au placut sau nu mi-au placut! As putea vorbi despre sunete, arome si parfumuri, despre strazi deosebite, cartiere vibrante si peisaje incredibile. Fiecare vacanta e un album complet si cred, ca cea mai mare satisfactie a turistului e atunci cand construieste puzzle-ul piesa cu piesa.

Ansamblu si detaliu
Dupa 5 ani de calatorii am inceput sa vad calatoriile in ambele sensuri. Daca ramai prea mult timp asupra detaliilor, pierzi intregul, in timp ce,daca iti fug ochii peste tot,s-ar putea sa nu ramai cu nimic.
  • Ar fi pacat sa vezi Transfaganul fara sa te opresti sa admiri o cascada, fara sa vezi flora de pe traseu si peisajele din anumite unghiuri.
  • La fel cum ar fi pacat sa nu urci in Montmartre sa vezi Parisul de sus, un tablou complet ce va ramane in memoria mea pentru totdeauna.
  • Detaliile arhitecturale de pe Stephandom din Viena,care fac din catedrala asta una din cele mai interesante ce le-am vazut, desi ca intreg nu e mai impozanta ca Notre Dame si nici mai fotogenica ca bisercile din Lucca.
  • Ar fi fost pacat sa nu urc muntele din Montserrat,sa am o priveliste de ansamblu, cu rocile sculptate imprejmuind manastirea, un loc sacru ce e greu de descris in cuvinte.
  • La fel cum sper sa nu uit niciodata mirosul de portocali de pe insula Capri, gustul sangriei din Barcelona, broderiile fine de pe insula Burano, mojito cu gheata din Lisabona, textura cremoasa de gelato italian, nisipul fin al Saharei in Querzezet, croncanitul pescarusilor din Constanta, sunetul valurilor din Safi acolo unde ma cataram pe un zid special sa le aud.....
Nu stiu daca voua vi se intampla sa auziti o limba, sa simtiti un parfum, sa vedeti o persoana si brusc mintea sa va duca cu gandul la un moment din vacanta ... un restaurant, o piata, un gust! Cred ca toate aceste detalii fac vii o vacanta fiindca privirele de ansamblu le putem vedea si din fotoliu in fata televizorului insa detaliile raman doar ale noastre.

Fructificarea multipla a calatoriei
Multi cred despre calatorii,ca sunt doar niste capricii, un mod diferit de a arunca banii pe fereastra sau mai rau ca le folosesti ca "arme" pentru ati face prietenii invidiosi, pentru a avea cu ce te lauda, daca oricum nu ai nimic altceva, un mod de a arata lumii ca iti merge bine si duci o viata buna. Adevarul e ca acesti oameni nu au calatorit sau daca au facut-o,au mers cu ochii inchisi. E drept,ca daca te duci in vacanta ca sa mananci la All Inclusive si sa faci baie in piscina sau la mare la 10 m distanta de pat, nu prea ai multe de invatat insa incearca o vacanta singura la capatul lumii (Japonia, China, America Latina) sau chiar si in Europa in (Macedonia, Spania, Croatia, Turcia) si o sa vezi diferenta. O calatorie te schimba intr-o mie de feluri, inveti despre tine si despre viata, te ajuta sa te maturizezi si nu in ultimul rand e o forma de cunoastere si culturalizare mult mai eficienta decar 4 ani de scoala intensiva.
Eu intr-o calatorie absorb informatii cat pentru 1 an de viata monotona acasa. Fiindca,in zilele alea nu doar inmagazinez teorie,ci vad, simt, aud totul si sunt interesata sa tin minte!

• Un exemplu ar fi pictura! In 10 ani de pictura la scoala nu am invatat nimic comparativ cu tot ce am vazut si am trait intr-o vizita la Muzeul Prado din Madrid, Galeriile de arta Tate British si Tate Modern din Londra, Muzeul de arta contemporana Pampidou din Paris etc. Fiecare din aceste muzee mi-au aratat arta sub diferite forme, din diferite perioade, multe stiluri abordate de artisti necunoscuti sau de celebrii Picasso, Goya, Van Gogh etc! Unele tablouri m-au impresionat pana la lacrimi, le tin minte perfect si acum, in Tate British am stat langa un tablou o ora fiindca era o profesoara ce le explica unor studenti tabloul intr-un mod in care eu ma uitam la el dar nu vedeam nimic dar descopeream o data cu studentii valoarea operei, detaliile ascunse pline de insemnatate. Asta e inca unul din farmecele calatoriilor, iti trezesc interese pe care pana atunci nu credeai ca le ai.
Anotimpurile si orele turistului
Un oras si un peisaj ti se dezvaluie mereu altfel,in functie de ora si anotimpul in care il vezi. Aurora, crepusculul, ziua si noaptea, dimineata devreme, seara tarziu, luni, vineri sau diminica nu e la fel. Uita-te acasa cum arata orasul tau in diferite faze, in diferite zile, la diferite ore. Asa e si in straintate,de aceea poti sa revii cel putin de 4 ori intr-un oras (primavara, vara, toamna si iarna) si vei vedea, ca o sa ti se dezvaluie de fiecare data altfel. Asta e un motiv bun sa revii daca doresti sa intelegi o tara, un oras in profunzime si sa nu te limitezi la o saptamana pentru a da "o sentinta" pe viata. Mie imi plac vacantele in care reusesc sa cunosc o zona in detaliu, la Paris am fost primavara, vara si iarna, mai vreau sa merg in perioada Sarbatorilor, de anul Nou si Toamna! Marocul l-am vazut in toate anotimpurile sale dar imi lipseste o piesa, Desertul si dunele sale! In Italia am fost in toate anotimpurile si am decis ca toamna e anotimpul perfect pentru o vacanta in Italia. De aceea pot sa va spun cu siguranta,ca merita sa vedeti un oras/o tara in mai multe ipostaze, in mai multe vacante.
  • De exemplu  Marrakesh pana la 4-5 dupa-masa e un oras mort, toata lumea e lesinata de caldura iar seara prinde viata si noaptea traieste in ritm trepidant, mii de oameni impanzesc Piata Djmaa el Fnaa facand spectacol in fiecare zi, in fiecare noapte.
  • Lisabona e un alt exemplu care il am proaspat in minte. Am ajuns de doua ori in oras la 7 dimineata si de ambele dati am simtit ca am orasul doar pentru mine. Apoi am inceput sa observ cum se deschid cafenelele, se pun croasante si paini in vitrine, cum vin barbatii cu tarabele pline de castane sa isi adjudece locul, si rand pe rand intr-un ritm molcom Lisabona se trezeste la viata. Si in acelasi ritm, pe fado melancolic adoarme.
  • Sau Londra! Sa ajungi in centrul Londrei la ora 4pm e bine, sa ajungi la ora 5pm ai sa vezi pe propria piele ce inseamna sa iasa 400 000 de oameni de la munca si sa se indrepte spre casa, sugrumand traficul, ore la care metroul zumzaie de lume, autobuzele sunt pline pana la refuz si strazile se transforma in fluvii de caroserie! O ora face o diferenta enorma!
  • Ar mai fi si Parisul! Diferentele dintre anotimpuri sunt imense, le-am exemplifcat in vorbe si poze AICI!
  • Un alt exemplu este perioada Sarbatorilor, de exemplu Ramadanul in Maroc, o luna in care se traieste total altfel decat in celelalte zile, se mananca alte retete, se merge mai des la moschee, toata nebunia dinainte de Apus etc. insa trebuie sa traiesti in mijlocul lor sa vezi diferentele.
Sunt aspectele ale vietii pe care le poti observa doar daca calatoresti cu inima si mintea deschisa. Evident  e bine  sa calatoresti independent ca sa poti sa urmaresti  tot ce se intampla in jurul tau,fara sa trebuiasca sa tii cont de un program strict, care sa te grabeasca. In plus eu recomand sa faceti macar o data in viata o vacanta singuri! In curand am sa va povestesc mai multe despre arta de a calatori, in partea a doua ce va urma!

Citeste articole personale, cu sfaturi, idei, informatii aici --> PONTURI BUNE

Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari accesati Cuprinsul blogului (click)

1. Alicee de dimineata mi-am facut ordine in pozele facute saptamana trecuta in Genova si Cinque Terre, iar acum citind articolul tau am tresarit vazand ca si tie ti-au ramas in suflet amintirile satucelor impresionante de pe coasta Mediteranei !
    In ceea ce priveste arta de a calatorii si eu am cam aceleasi idei: din vacante inveti mai mult decat in scoala, nu imi plac concediile All Inclusive , e bina sa calatoresti independent.

1. Vacanta din Cinque Terre va ramane pentru mine una speciala pt totdeauna fiindca atunci m-am initiat (fara voia mea) in calatorii singura si acea experienta mi-a deschis ochii in multe privinte, mai ales in ceea ce ma priveste pe mine, increderea in mine, in fortele proprii, etc! A fost o lectie de viata care apoi m-a impulsionat sa incerc mai mult!

2. Si eu la fel ca tine, am calatorit singura dar si impreuna cu iubitul sau prietenii. Ma regasesc in tot ceea ce ai spus, mai bine de atat nici eu nu puteam descrie ! Urmatoarea mea minivacanta va fi in mai in Barcelona, am mai fost, dar imi e atat de drag orasul ala, ca m-as duce in fiecare weekend si nu m`as mai satura .

1. Georgiana astept impresiile si pozele tale din Barcelona. Si mie mi-a placut mult orasul ca si arhitectura, gastronomie, doar ca eu nu am ales cazarea in zona potrivita si asta mi-a afectat toata vacanta si in final impresiile despre Barcelona.Sper ca intr-o zi sa revin cu sotul sau prietenele, pentru mine Barcelona e un oras de distractie similar cu Amsterdam dar cu preturi mai prietenoase :)
      Sa ai o vacanta frumoasa!

3. Sunt de acord cu tine cand spui despre calatorii ca nu-s un mod de a arunca banii pe fereastra (desi sunt multi oameni care cred asta, chiar eu cunosc cativa!), ci o forma de cunostere si culturalizare, dar pana la urma fiecare are prioritatile lui in viata si cu siguranta pentru unii ele nu reperezinta o prioritate.

Pe de alta parte eu cred ca fiecare trebuie sa-si gaseasca modul propriu de a calatori, nu exista o reteta general valabila. Important este sa-ti faca placere si sa te simti bine in felul tau, chiar daca vacantele se rezuma la all inclusive, mare si plaja. Stiu, e pacat din punctul nostru de vedere, dar pentru unii poate ca e o buna oaza de relaxare.
    In orice caz lumea asta e atat de mare si fascinanta incat e pacat sa n-o cunosti daca ai posibilitatea...

1. Despre vacantele All Inclusive am vorbit la subtitlu (fructificarea multipla a calatoriei) ori in aceast gen de vacanta fructificarea nu e multipla, e doar pentru relaxare si da e ok. Si eu imi doresc o vacanta macar o data in viata la All Inclusive, chiar vara trecuta am ales un weekend la SPA in acest regim fiindca ne-am dus pentru relaxare. Nu e chiar stilul meu dar uneori e foarte bine venit!

Acest articol nu m-am gandit sa il scriu sub forma de reteta de calatorie, sunt doar observatiile mele dupa 5 ani de calatorii, sunt multe lucruri de observat in vacante trecand peste obiectivele turistice. Evident fiecare calatoreste cum ii place, eu am scris cum imi place mie! Apropo, la inceput mergeam ghidata de harta, cu program strict dar apoi am incercat si alta abordare, mai relaxata care in final am inteles ca imi place si mi se potriveste mai mult :)

4. Ai mare dreptate cu anotimpurile in Paris. Eu, asa cum am mai spus pe aici, l-am vizitat o saptamana la jumatatea lunii decembrie si am avut mare noroc ca era orasul plin de lumini de sarbatoare, altfel nu m-am putut bucura de parcuri, de o plimbare pe Sena si de alte activitati faine pe care sa le faci in aer liber. Iarna 2010 a fost intr-adevar si una foarte geroasa si dupa 5 minute de plimbat prin oras simteai nevoia sa te refugiezi intr-un Mall sa te incalzesti.

1. Am fost si eu iarna, e exact asa cum spui, dupa 2-3 ore imi sangerau buzele de la frig si imi ardea fata. De atunci nici ca-mi mai doresc sa calatoresc iarna desi ma tenteaza Pietele de Craciun, gandul ca va fi foarte frig ma face sa dau inapoi.

5. Oricat m-as stradui nu pot sa-i inteleg pe cei care isi petrec vacantele doar la all inclusiv sau nu manifesta nici macar dorinta de a evada(din cand in cand) intr-un loc plin de cultura, istorie si arta din straintate si se rezuma la weekenduri la tara. Asta nu inseamna ca ii judec asa cum a procedat cineva cu mine in 2005, in Grecia, cand am preferat sa raman la plaja pe toata durata sejurului si sa nu fac excursii optionale.
    Calatorind intelegi mai bine viata, pe tine insuti si pe altii, inveti, te imbogatesti spiritual. Una e sa vezi la televizor, sa citesti si sa ti se povesteasca si alta e sa traiesti chiar tu aceasta minunata experienta.

1. Nice asa e, trebuie sa traiesti tu ca sa simti placerea calatoriei. Vacantele All inclusive sunt facute in general de oameni care lucreaza foarte mult si cauta relaxare undeva departe de casa...

6. Alice, ce articol frumos si sensibil! Peste o saptamana plec si eu la Barcelona si deja stiu ca nu am ales cazarea potrivita dar e ridicol de ieftina si asta o face de neschimbat. Prefer sa dau banii pe alte atractii acolo decat sa schimb acum cazarea. O sa scriu pe blog cand ma intorc aventura cazarii la Barcelona, dupa ce ma asigur ca totul a fost ok si demn de povestit :)

1. Eu mereu am ales cazarile cele mai ieftine si totdeauna au fost surprize placute. Chiar si la Barcelona, cazarea in sine a fost ok, locatia si conjunctura nu a fost cea mai buna!
      Astept detalii despre vacanta ta! sper sa fie cat mai placuta!

7. 100% de acord cu tine. Călătoriile sunt experiențe unice care te îmbogățesc.
    Citesc cu plăcere povești, sfaturi, ponturi despre anumite destinații. Îmi place să compar un loc prin ochii mei și ai altora. Cunoașterea ne transformă și ne dă încredere în noi.
    Cititul aici pe blogul tău este o adevărată plăcere. Îmi place să citesc și părerile cititorilor tăi. Pentru Olanda am luat notițe. De Paști petrec și eu 3 zile în Olanda.
    Am început și eu să îmi notez impresiile despre călătorii. Este o activitate care mă îmi dă energie și bună dispoziție. Deocamdată povestesc despre Irlanda fără pretenții de mare povestitoare.
    Dacă îți face plăcere să mă vizitezi te aștept cu drag ... și pe oricine este interesat să citească ce împărtășesc eu despre lumea asta văzută prin ochii mei. http://calatoriiamintirisivise.wordpress.com/category/calatorii/

1. Corina nu stiam ca ai blog, mersi de link asa pot citi si eu despre vacantele tale!!!

2. Nu sunt interesată de publicitate. Îmi place să schimb impresii cu cei cu care sunt pe aceeași lungime de undă. Mulțumesc pentru vizită.