Groningen - prima zi in Olanda, multe impresii

Ne-am trezit devreme cu pofta de a vedea Groningen, de a intelege mai bine Orasul, Olanda, toate fiind o necunoscuta pentru mine. In general nu sunt o persoana foarte matinala dar in vacante nu prea am stare, deabia astept sa ies, sa explorez, sa vad. Am inceput dimineata cu o cafea bauta pe terasa, in compania pasarelelor si a picurilor de ploaie. Casa in care stam, la Anda, e in afara centrului, intr-o zona retrasa in care te simti ca la tara fiindca e foarte multa vegetatie, arbori, au si un lac in spatele casei, toate cladirle sunt uniforme case mari cu etaj si mansarda iar in fata fiecare are o gradina micuta 2 pe 2, amenajata dupa bunul plac. Cum am iesit din casa am inceput sa vad diferentele:

olanda-groningen
Vacanta in Olanda am facut-o pe cont propriu:
Pe site-ul de unde mi-am luat eu biletul de avion gasiti deseori oferte de la  ~100 euro dus-intors Romania-Olanda. Incercati si voi >>> AICI
 In Olanda am stat la o prietena, care mi-a spus ca cele mai ieftine si bune hotel-uri din Amsterdam sunt  >>>Hotel IrisHotel not Hotel si Hotel 83. Daca mergeti in grup mai mare sau cuplu va recomand cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 35euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou gratuit >>> VOUCHER AICI
Impresii despre Groningen la cald
  • Strazile sunt perfecte, zici ca au asfaltul proaspat turnat! Nici o groapa, nici o dala scoasa, nici o masina parcata aiurea!
  • Pe spatiul acela incredibil de mic din fata casei se pot face amenajari foarte frumoase!
  • Fiecare casa are un geam imens foarte jos si CULMEA nimeni nu are perdeaua trasa asa ca poti sa inspectezi interiorul fara nici o jena! O caracteristica comuna la casele din Olanda sunt multitudinea de obiecte decorative! Fiecare casa, gradina are numeroase obiecte/lumanari/abajururi/ghivece/vaze/etc care dezvaluie putin din personalitatea omului lasandu-te sa-l cunosti inainte de al vedea vreodata.
  • Pana in centru (circa jumatete de ora de mers pe jos) vedem foarteee foartee mult verde! Fiecare gradina are numeroase flori, plante de bordura, arbusti! Magnolii, campuri de narcise, lalele, se vede ca nu doar oamenii fac un efort in acest sens ci si Primaria.
  • Pe drumul spre centru, la ora la care oamenii merg la servici doar noi mergem pe jos si se pare ca oamenii nu inteleg de ce fiindca toata lumea ne arunca priviri ciudate.
  • Comparand numarul de pietoni, bicicilisti si soferi as spune ca 80% din populatie folosesc bicicleta ca mjiloc de transport si inteleg si de ce! In primul rand e eco, e gratis, terenul e plan si pistele impanezesc orasul si te duc pana in cele mai indepartate cotloane (spuneam ca sunt piste si intre orase).
  • E liniste, suparator de liniste! Masinile nu claxoneaza fiindca la ei primesti amenda daca claxonezi fara un motiv foarteee bun, dar cred ca tine si de educatie, toti oamenii sunt calmi si rabdatori mai ales in trafic! Nici oamenii nu fac galagie, sunt rezervati, vorbesc incet, asa ca nu auzi pe strazi zumzete/strigate/tipete/claxoane cum e la noi, in tarile latine!
olanda-groningen-gradina

olanda-groningen-oras-strazi
olanda-groningen-oras

Pentru moment destul cu primele impresii, sa va povestesc si despre Groningen! Am intrat in centrul istoric traversand un canal mare pe care erau case plututitoare si cateva corabii vechi. Daca prin alte tari centrul istoric e imprejmuit de ziduri in Groningen centrul istoric e in intregime inconjurat de un canal! Insa centrul e destul de mare si nu prea vezi apa doar cand intri sau iesi din el! Am intrat prin partea de Nord asa ca am ajuns foarte repede in buricul targului numit de ei Grote Markt, punct de reper si de intalnire pentru foarte multi localnici. La ora asta, sub un cer plumburiu, nu am gasit nimic fascinant sau de interes turistic in scuarul acesta. Poate singura chestie interesanta e chiar cladirea cu informatii turistice construita in stil art deco cu foarte multe scari din lemn pe care tinerii stateau la o tigara, la o poveste, la un mic dejun sau la picnic! Insa ce mi-a placut mie e privelistea de sus cu turnul Martini, in stil gotic, datand  din secolul 15 si avand 97 de metri in care te poti urca daca vrei o priveliste asupra orasului. Noi nu ne-am urcat (poate nu stiti dar dupa Domul din Viena in care am simtit ca imi dau duhul am decis sa nu mai urc veci fiindca spatiile inchise si numarul mare de trepte nu sunt de mine), asa ca mereu caut alte locuri de unde sa pot vedea orasul de sus. Din pacate Groningen e perfect plan asa ca nu este nici o alta varianta!
olanda-groningen-oras-centru

olanda-groningen-oras-centru-cafenea

Am intrat la biroul de informatii turistice fiindca vroiam sa ajung la casele colorate (poza indiciu dintr-un articol trecut) insa am fost surprinsa de raceala cu care am fost primita. Am cerut informatii despre muzee si mi s-a spus sa cumpar o carte, am cerut un itinerar  si mi s-a oferit o brosura  cu o harta micuta si un traseu (cu 1.5 euro). Zici ca eram la librarie sau la chiosc nicidecum la informatii turistice! Apoi am cerut informatii despre acel cartier cu case colorate si mi-a spus initial ca e un oras la 50 de km, dar eu am insistat ca trebuie sa fie in Groningen ca asa scrie pe net si dupa ce l-a intrebat pe Google mi-a raspuns ca intr-adevar exista. Am rugat-o sa imi spuna cum sa ajung acolo, a spus ca nu stie, am insistat ca totusi suntem la informatii turistice, si-a dat ochii peste cap si in final mi-a spus autobuzul, apoi ca un cleste sa o rog sa imi spuna si cum se numeste statia la care sa ma dau jos! Serios in alte tari cei de la informatii sunt fericiti sa te poata ajuta,  iti completeaza harta (oferita gratis) cu informatii, aici pe langa ca turisti nu prea sunt fiindca Groningen e departe de orice te uiti pe harta Olandei, nici macar buna vointa sa te ajute!

Noroc macar ca mi-a oferit informatii corecte ca imi era frica sa nu cumva sa ajung la mama naibii degeaba! Am luat autobuzul chiar din fata turnului (nr 11), tichetul se ia de la sofer cu 2 euro si il poti folosi o ora. Dupa vreo 20 de statii am ajuns in mijlocul pustietatii, ne-am uitat cu Mary una la alta si ne-a pufnit rasul dar pe mine ma treceau transpiratiile ca sigur nu am ajuns unde trebuie! Dar in final tot intreband oamenii de pe biciclete, un baiat ne-a ghidat spre un complex rezidential nou, unde se afla casele cu pricina. Locul e cumva ascuns in spate (e usor de ratat) dar merita mers fiindca as putea spune ca e cel mai frumos loc din Groningen, un complex care reflecta stilul de viata olandez. Casele colorate, vegetatie, lacul cu rate si cu loc de barca pentru fiecare casa, o schimbare de peisaj!

olanda-groningen-oras-case-colorate

Ne-am intors in centru cu accelasi bilet si am luat la pas orasul. Ne-am plimbat pe bulevardele late pline de reclame luminoase, am intrat in magazine, am probat haine si ochelari si tot ce am prins, ne-am distrat la raioanele cu haine portocalii (culoarea Olandei) ne-am indulcit cu un brownie, ne-am pozat in fata la Goudkantoor, cladirea de aur din 1635 care acum e un bar traditional, am injurat biciclistii care merg cu viteza prea mare si trebuie mereu sa te feresti. Am admirat cladirile sobre, cu o gravitate severa, cu un aer pretentios, o tinuta mandra, chiar orgolioasa, aliniate, intr-o ordine perfecta. Noroc ca oamenii, tinerii aduc un plus de culoare, am simtit o energie aparte, pofta de viata! Ne-am socat cand am vazut oameni la tereasa la 10 grade, dar am avut o saptamana sa ne obisnuim. Asa e aici, e cald, e frig sau ploua oamenii isi continua viata la fel. Merg pe bicicleta, stau la terasa, chiar si din punct de vedere vestimentar nu prea exista reguli. Unii poarta pantofi, altii sandale sau cizme. Femei cu rochii si fuste alaturi de altele cu paltoan si fular infasurat peste nas. Noi inghetam si ne miram cum fetele imbracate sumar nu ingheata!Foarte multe blonde si blonzi, oameni cu trasaturi frumoase dupa care intorci instinctiv capul. Insa nu te atrag prin tinute extravagante majoritatea duc o viata de confort, am vazut maxim 5 domnisoare pedaland cu tocuri.

olanda-groningen-bar-traditional

biciclisti-olanda

prajitura-brownie

canal-groningen-vapoare-barci

statuie-centru

olanda-groningen-strazi

olanda-groningen-centru

Ultima oprire a fost in piata centrala (VisMarkt) unde se tine piata locala in anumite zile (nu e permanenta) dar azi fiind vineri era plin. Am facut o initiere in bucataria locala, cascavalul si herningul ocupa un loc fruntas apoi sunt standurile cu peste, mirodenii, sosuri, legume, carnati si nu in ultimul rand carotifii prajiti care fac parte din bucataria locala cu boia si sos la alegere. Am luat o portie (2.5 euro) si i-am savurat pe o banca. Da, sunt buni, in primul rand sunt lati dar chiar si asa au o textura crocanta.

olanda-cartofi-prajiti

olanda-groningen-cascaval

olanda-groningen-piata-centrala

Citeste tot jurnalul meu de calatorie in Olanda (click pe titlu pentru a citi)

1. Alice sa stii ca nu intamplator cornetul cu cartofi prajiti este in culorile Belgiei :)) mai mult chiscul de la care i ai cumparat se numeste ceva de genul cartofi belgieni. Pt ca sint mancarea tarditionala a vecinilor de la sud nicidecum a Olandei.

1. Da, vazusem si in Belgia dar se gasesc exagerat de multi in Olanda! adica peste tot!
      Asta cu traditional nu stiu ce sa zic, si palinca cica e a ungurilor dar la noi oriunde mergi iti vor spune ca e traditional romanesc. :))

2. Ufaaaa. Ciocolata, waffles sicartofi prajiti sunt belgiene. Doamne feri sa te auda vreun belgian aounand altceva. Simboluri ma refer. Iar chiscul de la care ai cumparat tu se numeste De Belg Waterloo si se mandreste cu faptul ca face cartofi prajiti belgieni. Care sunt un pic diferiti de cei americani de exemplu. Nu numai prin marine dar si prin tehnica de prajire. Ca se folosesc diloua temperaturi diferite pt perioade bine determinate de timp. In Belgia frietkot-ul este o cultura :)

3. Da, exact i-am luat de la Belg Waterloo, am vazut ca sunt cu traditie fiindca aveau pe masina o poza din ziar prin care se promovau ca fiind autentici. Nu am observat ca erau dupa reteta belgiana fiindca scria pe olandeza! :)

2. Diana Rodean4:47 p.m.

Superb Alice, te urmaresc de ceva vreme din urma dar acum m-am decis sa iti scriu.
    Scrii frumos, faci poze minunate si ne plimbi prin lume alaturi de tine
    Voi citi cu mare interes toate articole, te-am descoperit de aproape un an si intru in fiecare zi
    Daca ajungi prin Bucuresti te cazez la mine, nu ezita sa imi scrii, o sa iti trimit un mail sa ma poti contacta, oricand doresti

1. Diana multumesc de invitatie si fiindca ma urmaresti in calatoriile virtuale pe blog!
      Inca nu stiu cand voi ajunge in Bucuresti si daca calatoresc singura dar cu siguranta o sa scriu pe blog inainte si sper sa ne intalnim la o cafea si o poveste!

3. Ce aventura sa ajungi la casutele colorate! :)) Dar a meritat, sunt foarte faine, asezate acolo pe malul apei.
    Cladirile din orase nu pot spune ca ma incanta prea tare, cum zici si tu sunt mult prea sobre, insa ambarcatiunile, bicicletele si oamenii par sa dea de veselie orasului.

1. Larisa e un oras dragut, cum am spus nu e turistic dar chiar si asa ai ce vedea intr-o zi doua :)
      Asta e partea buna!

4. Foarte frumos oraselul asta si pare destul de linistit; cred ca mi-ar placea sa locuiesc acolo :)

1. Da Maria e foarte linistit si oamenii sunt calmi si zambitori! E un oras in care merita sa traiesti. Doar frigul si ploaia sunt inconvenientele :)

5. Liniste, civilizatie, narcise, lalele, canale si terase. Aici e de mine! :D Prea frumos Groningenul din pozele tale. Love it.
    Esti o calatoare tenace, nu te lasi pana nu iti atingi scopul. :) Felicitari!

1. Nice uneori ma mai las dar locul acesta visam rau de tot sa il vad! Pentru un muzeu sau informatii ce le pot gasi si in alte parte (un ghid de exemplu) cred ca nu m-as fi rugat atat!

6. Uite ceva ce nu gasesti in ghidurile turistice sau cel putin eu nu am gasit. Habar nu aveam de acest oras. Foarte fain l-ai descris si pozele sunt super. Trebuie sa il incerc :)

1. Raluk nu prea este scris fiindca nu prea e turistic. Nici in Lonely Planet nu are numai 2 pagini dedicate, foarte putin! Dar e frumos!
      Acum majoritatea turistilor ajung in Sud, in Amsterdam si se plimba prin imprejurimi!

7. Multa culoare, daca nu si pe fatada cladirilor o au in fata lor prin plante. Frumos, mi-a placut!
    Paste fericit!

8. Daca tot esti la fata locului si ai Cucerit Amsterdamul si alte orase poate imi dai si mie un sfat te rog! Pe 22 aprilie am si eu programata o vizita in Amsterdam, dar nu am ideie cum se procedeaza cu biletele in transportul public. Si daca poti sa-mi spui daca se merita de cumparat IAmsterdam sau Holland pass-ul. Multumesc!
    Sergiu!

1. Eu nu am folosit nici un card fiindca pentru mine nu a fost convenabil avand in vedere ca am vazut 1 zi fiecare oras! Am studiat insa cardurile si voi scrie pe larg despre ele. Acum pe scurt fiindca urmeaza sa plecati conteaza mult cate zile stati si cate doriti sa vedeti. In Amsterdam nu este nici un muzeu Gratis desi puteti sa faceti si sa vedeti destule chestii gratis (degustari de cascaval de exemplu in magazinele traditionale) plimbari, cartierul rosu, piata plutitoare cu flori etc! Daca va planuiti 2-3 zile doar in Amsterdam atunci e bine sa va uitati dupa un card. I Amsterdam e scump, si nu ofera intrare gratis nici la Ann Frank nici la Rijksmuseum! Doar pentru plimbare pe canale si Van Gogh plus muzee maruntele nu as da 48 de euro pe zi! cand cele doua mentionate mai sus puteti plati 30 euro cash! Transportul public e 7.5 euro pe zi sau 2 euro tichetul dar noi am traversat tot centrul de 2 ori intr-o zi in plimbare! Nu cred ca e nevoie sa folositi transportul public doar daca aveti cazare departe de centru!
      Personal as alege Holland Pass cu 5 intrari si l-as folosi la Rijksmuseum, Keukenhof Gardens, Madame Tussauds sau Van Gogh/ plimbare pe canal si Heineken Experience! Fiecare costa 15 euro sau mai mult intrarea deci cei 52 de euro pe card merita! Ps! Orasul il puteti vedea gratuit de sus din Libararie este o terasa sus cu priveliste superba, biblioteca/libraria e in partea stanga cum iesiti din gara, mergeti 10 minute pe malul apei! Vacanta placuta!

9. Alicee draga, oriunde te vor purta pasii tai de calator profesionist in ziua Sfanta de Paste, eu iti doresc sa fii fericita si sa dai nas in nas nu Iepurasul incarcat de o multime de cadouri pentru tine! :-)
    Paste fericit!

1. Vulpita calatorul anul acesta petrece Pastele cu familia dar astept iepurasul cu cadourile :)
      Paste Fericit!

10. Casutele alea colorate de pe malul canalului imi aminesc de insula Burano din Venetia.

1. Da, seamana bine ca idee! Doar ca in fata au un lac si nu un canal :)