Impresii Aspendos, Manavgat, Side si Konya - Circuit in Turcia

Suntem in a patra zi de circuit in Turcia, adica exact la jumatate. Azi urmeaza o zi lunga fiindca avem in program cateva din obiectivele de top ale Turciei: Aspendos (vizita la cel mai bine conservat amfiteatru al lumii antice), popas la cascada Manavgat, vizita in statiunea Side unde vom vedea Templul lui Apollo si renumitul bazar, iar in final Konya unde ne vom opri la Mausoleul poetului mistic Rumi Mevlana, maestrul spiritual al dervisilor rotitori. Cu alte cuvinte putina istorie, putin din frumusetile naturii, putina mare, site arheologic si in final loc sacru de perelinaj. Suna bine ...

Cascada-manavgat-blog-calatorii-turcia

Trezierea e din  nou la 6 dimineata, nu fiindca asa scrie in program ci fiindca colega de drum se plictiseste. Nu mai poate dormi si tot bolboroseste cum ca a facut prea multe cumparaturi in Antalya si nu-si mai poate inchide bagajul, sa o ajut. Imi trece prin cap sa o ignor, dar nu se cade, mai ales acum de cand ne intelegem bine. Dupa ce reusesc cumva sa-i inchid bagajul trec la ritualul din fiecare dimineata. Dus, ales haine, facutul bagajului, mic dejun, imbarcarea in autocar. Am noroc caci colega de drum se trezeste mereu inintea mea si astfel nu avem probleme cu baia.
Pe drum ghidul ne povesteste in continuare despre Antalya, despre campurile de bumbac si resorturile de pe malul marii, Pe drum facem o oprire unde urca in autocar inca un ghid turc (fiindca asa e in Turcia ca sa-si apere ghizii locali e obligatoriu pe anumite trasee sa mergi cu unul de a lor, pe care evident noi il platim - 10 euro in total pentru cei 3 ghizi angajati degeaba pe parcursul circuitului, fiindca nu spun nimic). Coboara si urca in autocar ca si cum ar fi politia de frontiera. Dau buna ziua, stau la taclale cu soferii si ghidul, apoi coboara si probabil si-au terminat ziua de munca. Saracii ...

1.Aspendos (amfiteatrul lumii antice)
Primul obiectiv turistic se afla la 45 km de Antalya. Aspendos e unul din cele mai frumoase teatre antice din lume. A fost ridicat intre 161-180 i.Hr si incap in el 20 000 de oameni. Constructia este in stare intacta, nealterata de clima, razboaie si vant. In trecut aici s-au organizat drame religioase sub forma de teatru cu dans si muzica. Astazi foloseste drept obiectiv turistic si  vara se tin spectacole de balet si festivaluri de muzica. Cica are o acustica de nota 10. (Toate informatiile sunt citate de ghid)
Info
*Intrarea in Aspendos e 15 lire (adica 4.5 euro)
*Am avut timp liber o ora, dar a fost cam mult, avand in vedere ca amfiteatrul se afla cumva in pustietate si nu gasesti nici un magazin cu suveniruri sau terasa in jur.

2. Popas la Cascada Manavgat
Dupa inca aprox. 20 de km ne oprim la cascada Manavgat pentru jumatate de ora. Aici am inteles de la inceput cat de bine stiu face turcii turism. Fiindca vedeti voi, cascada asta e o nimica toata, nu-i deloc spectaculoasa, si totusi e ingradita de jur imprejur si intrarea costa 5 lire (aprox. 2 euro). Dupa ce dai bani te astepti sa fie ceva, dar apoi se intaleaza treptat dezamagirea. E doar o cadere mica si lata de apa (daca e sa fiu rautacioasa pana la capat as spune ca e ca o cascada oarecare pe care o face Ariesul pe traseul ei) doar ca are o apa mai frumoasa, albastru turcoaz. Evident conteaza si fiecare ce asteptari are, dar pt noi, care avem Carpatii, cascada Cailor, Bigar, Pisoaia, Valul Miresii etc, nu ne mai impresioneaza. Insa ca sa intelegeti cat de comerciala e cascada asta, inchipuiti-va ca sunt cativa fotografi cu 3-4 papagali vorbitori care asteapta turistii langa cascada sa le faca o `poza artistica`. Ok, poate ca am eu alergie prea mare la toate `chestiile turistice` dar pe langa asta ma enerveaza si preturile exagerate, gen 10 euro/poza??! Cam mult pentru preturile din Turcia. Am terminat cu cascada Manavgat (pe care o vezi in 5 minute cu tot cu pozele de rigoare) dupa care ce fac turistii inca 25 de minute? Pai n-au nimic de facut, fiindca nu e nici o terasa in schimb sunt aproximativ 10 magazine imense unde sa-si cheltuie banii. Deci da, un popas 100% turistic. Sa continuam ....

cascada-manavgat-turcia

3. Side intre vechi si nou
La 70 km de Antalya si aproximativ 10km de Cascada Manavgat se afla Side, o mica perla la Marea Mediterana. Orasul acesta e unul din cele mai interesante din Turcia fiindca el in sine a fost un oras ruina, un mare sit arheologic, intemeiat in secolul al VII-lea. In ultimii 15 ani s-a dezolvoltat enorm si azi  ajuns una din statiunile de lux de pe Riviera Turceasca, alaturi de Antalya, Belek si Alanya.
Autocarul ne lasa undeva la 2km de oras, unde sunt parcate toate `caravanele` turistilor. De aici poti merge pe jos (pe un drum plin cu ruine, batut de arsita soarelui si lumina calda de la Mediterana) sau poti sa iei un Sightseeing turistic, care atentie, e gratuit! Fiindca v-am spus ca turcii stiu sa faca turism si usureaza cat pot mersul turistilor, nu cumva sa se razgandeasca. Pentru noi opreste special un mic autobuz din acesta, in care ne inghesuim toti. Dupa calatoria de 2 minute, suntem invitati sa lasam bacsis (previzibil). Cand coboram ghidul ne arata punctele de interes si ne lasa 1 ora sa exploram singuri.
Autobuzul ne-a lasat in fata unui imens sit arheologic, unde troneaza ruine grecesti, romane si bizantine. Prin acest labirint de ruine se afla (inca un) amfiteatru  imens (cu 25 000 de locuri) si Baile Romane (care azi sunt un muzeu cu sculpturi, capete etc) ambele cu plata. Spatiul acesta e foarte mare fiindca el ascunde vechiul Side unde au avut loc rascoale, cuceriri, s-au savarsit fapte eroice, s-au distrus cetati si orase, insa nu a murit chiar totul. Fiindca de jur imprejur e marea Mediterana unde v-am spus ca in ultimii ani a inflorit turismul si au aparut hoteluri de lux. Asadar ce e vechi, e vechi si se pastreaza bine. Ce e nou, se modernizeaza in continuare ca sa atraga si mai multi turisti.

side-oras-ruina-turcia

Dupa ce m-am plimbat putin  printre ruine, pietre si mult nisip, am intrat in noul Side, pe bulevardul lung, plin de magazine (gen bazar) ce te duce la mare. Pe drum vad frumoase cladiri in stil otoman, multe magazine de covoare, ospatari ce duc ceaiul la prietenii vanzatori, pantofarii traditionali ce pt cateva lire iti lustruiesc pantofii, vanzatori de apa, de inghetata, de alune, de suc de rodii, kebap, durum si tot ce poftesti.

side-bazar-turcia

In capatul bulevardului se afla portul si o faleza pe malul marii ce duce la templul lui Apollo. Toata plimbarea de la autobuz la templu iti ia cam un sfert de ora, dar merita cu varf si indesat. M-am oprit pe o banca, am baut 2 litri de apa (simt ca-s 40 de grade, dar termometrul arata doar 32). Mai fac cateva poze cu marea, cu oamenii, cu barcile si ma intorc cu regret  la autobus, fiindca aici chiar mi-ar fi placut sa stau mai mult. Sa fac baie in apa fierbinte si sa ma bronzez pe plaja cu nisip fin. Daca va ganditi la un sejur in Turcia, va recomand Side, mie mi-a placut mult!

side-statiune-mare-litoral-turcia

O data cu Side parasim coasta Mediterana pe care am vizitat-o in ultimele doua zile si intram in Anatolia Centrala, una din cele mai vechi regiuni de pe pamant, cu asezari umane datand din anii 8000 i.Hr, cu stepe valurite si peisaje ciudate (Cappadokia). Luam pranzul pe drum, la un restaurant gen cantina, unde pt 6 lire (2 euro) primesc o portie imensa de tocana cu legume (mancare de baza in Turcia). La final am impartit cu colega de drum 4 baclavale dulci, apoi am dormit pe autocar doua ore pana am ajuns in Konya la ultimul nostru obiectiv turistic de azi.

4. Casa Dervisilor- Mausoleul poetului mistic Rumi Mevlana

Majoritatea din circuit nu stiau despre ce ii vorba si multi nici nu au vrut sa coboare. Noroc ca am vazut filmul >>>Monsieur Ibrahim, fiindca in el am vazut un spectacol al dervisilor rotitori si asta mi-a trezit si mai mult interesul sa ajung prin partile astea. Dervisii rotitori se invart in rochiile lor albe, sperand sa atinga o uniune mistica cu zeitatea. Ceremonia invartirii se face pana ajung in transa si e o forma de rugaciune, ce nu se mai practica azi doar in cadrul festivalului anual din decembrie si in spectacole pentru turisti. (urmeaza sa va povestesc pe larg despre ei, fiindca i-am vazut la Seara Turceasca). Mausoleul pe care il vizitam astazi este casa Dervisilor, intemeiata in 1231, unde se afla ingropat Mevlana (intemeietorul acestui ordin).
Mausoleul are forma unei moschei, doar ca in loc de miniarete este un turn cu placi turcoaz. Inuntru sunt mormintele dervisilor, inclusiv al lui Mevlana, cu forme ciudate, pazite de 4 portari. In alta parte din interior mai este si un mic muzeu ce prezinta istoria dervisilor si o curte interioara draguta. Am vizitat totul in 15 minute, apoi ne-am imprastiat pe la magazine in cautare de dervisi (aici ii gaseste in toate formele: pe carti postale, magneti, bibelouri, cercei, medalion, tablouri, etc). Pentru turcii practicanti toate astea se numesc icoane :)

konya-turcia-dervisi-rotitori

Seara am ajuns la Hotel, undeva in zona Cappadokia. Hotelul e destul de izolat asa ca am stat in camera, am murit de foame, am vorbit cu familia fiindca aveau net si m-am uitat la un film. Asa s-a incheiat a patra zi de circuit.

😍ps: Apreciez comentariile voastre pe blog
si mesajele voastre in privat aliceee_traveler@yahoo.com 😍

» Urmeaza sa calatoresti in TURCIA??? Citeste toate articolele aici

Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi toate postarile accesati Cuprinsul blogului (click)!

1. O multime de locuri interesante sunt si in Turcia.
    Iti spun sincer ca de multe dintre cele vizitate de tine nici nu stiam, majoritatea celor care ajung pe-acolo o fac fie pentru Istambul, fie pentru mare+soare.
    Dar uite ca mai exista o multime de alte locuri mai putin mediatizate pentru care merita un circuit in aceasta tara.

1. Larisa ai dreptate. Oamenii in general nu cunosc decat foarte putin despre fiecare tara. Daca e sa ne gandim la Franta/Spania/Portugalia etc majoritatea stiu 2-3 locuri mai promovate din fiecare tara. Dar cand ajungi acolo diversitatea obiectivelor turistice, a satelor si a oraselor te compleseste. Eu in general sunt adepta circuitelor (chiar si pe cont propriu) tocmai ca sa vad cat mai multe.

La fel patesc si strainii ce vin in Romania, cand ajung aici isi dau seama ca in 4-5 zile nu acopera nimic cand ei credeam ca o sa vada totul.

2. Despre Rumi nu stiam ca este nascut in Konia, motiv suficient sa imi doresc sa ajung si eu. Retin si Side, un loc despre care acum citesc prima oara. Of, cat te invidiez, draga Alicee :)) La modul acela bun, nu rautacios! Dar stai asa, ca mi-a venit o idee: nu cumva ai nevoie de o secretara, haha? Daca raspunsul este intamplator da, sa nu cumva sa dai postul altcuiva, sunt prima pe lista :)) Who knows, poate odata nu vei mai face fata cu blogul singurica si atunci sa stii ca sunt prima abonata, daaaa? Glumesc eu, dar cine stie, cum spuneam!

1. Mihaela mersi de propunere. Nu m-am gandit niciodata cum ar fi sa am o `secretara`, ma rog o persoana de ajutor. Ideea e ca fac fata momentan, imi place, scriu cu pasiune. Cu pozele mi-e mai greu sa selectez, editez, etc dar ma descurc. Oricum am sa te tin minte :)

3. O multime de locuri frumoase in Turcia. Si nu stiu, cumva in fotografii se vede ca tara a pastrat asa farmecul ala medieval, din trecut, parca timpul a stat in loc, cel putin in unele dintre imaginile prezentate de tine.

1. Ai dreptate. Turcia e o combinatie de nou si vechi, statiuni de lux alaturi de orase ruina. Tocmai asta e farmecul Rivierei turcesti :)

4. Foarte frumoase pozele!Intr-adevar noi stim 2-3 statiuni promovate dpdv turistic, ultra-cunoscuta Antalya si in rest mai nimic!Bravo Alice, ca faci postarile atat de detaliate si poze atat de frumoase!
    Kisses from Greece!

1. Multumesc Lela. E o placere pentru mine sa retraiesc acest circuit, a fost foarte frumos. Turcia e o tara extraordinara.

5. Side, din ce ne-ai prezentat tu, mi-a placut si mie cel mai mult. Eu as merge mult dintr-un loc in altul dar fizic nu pot atat de mult, daca ar fi si niste dragalasi care sa poarte pe sus ca pe timpuri si sa ti se faca si vant sa te racoresti - nu sa te arunce :)) - nu as refuza nici o calatorie.

1. Cu autocarul nu e atat de rau totusi. Practic te duce pe sus. De umblat a fost chiar putin, in Side mai mult ca in rest autocarul ne-a lasat la cativa pasi de obiectivele turistice

6. Cred ca marea majoritate a destinatiilor au cateva puncte destul de interesante, dar care nu au fost mediatizate - prin urmare, nedescoperite de multi turisti; de aceea sustin si eu "investigatiilor" pe cont propriu