10 informatii utile despre cazarea la Hostel

De cand am inceput rubrica Pont-uri bune de vacante ieftine mereu primesc pe mail sau pe facebook intrebari despre cum e la hostel. Cazarea la Hostel e cea mai ieftina varianta din exemplele mele si cand vezi ca poti plati 50 euro pe 5 nopti de vacanta pare tentant. Insa lipsa informatiilor va tine departe de ele. E drept, hostel-urile nu sunt pentru toata lumea insa cu siguranta sunt pentru mine. Azi m-am gandit sa scriu un articol complex despre experienta mea la Hostel-urile in care am stat. Daca merita sau nu o astfel de cazare. Partile bune dar si partile proaste....

cum-e-la-hostel

1. Hostel-urile au aparut in viata mea o data cu vacantele solo. Si un sir de evenimente m-au facut sa inteleg ce mi se potriveste cel mai bine.

Daca stai acasa si spui ca nu iti plac hostel-urile nu inseamna ca intr-adevar nu iti plac. Poate daca ai fi nevoita sa dormi intr-unul le-ai descoperi farmecul. Nici eu nu m-as duce la hostel cu sotul, desi in fiecare hostel am intalnit cupluri. Poate ca daca nu ar fi fost acea vacanta nu as fi trecut pragul unui Hostel niciodata. Si atunci cu siguranta nu as fi acumulat experientele si amintirile ce le am azi. Si nici nu as fi cunoscut oamenii pe care i-am intalnit .Nu as fi avut sansa sa aud povestile lor de viata si sa invat de la ei. Cu siguranta am fi trecut unul pe langa altul pe strada, ca doi turisti, straini intr-o tara straina. Acum stiu ca nimic nu e in intamplator, fiindca totul se leaga.

2. De ce sunt PRO Hosteluri. Hostelul mie mi-a oferit siguranta. Fiindca un loc plin de lume, e un loc in care ai sansa ca cineva sa iti sara in ajutor (in caz de ceva). Va intrebati daca nu e periculos sa dormi cu nescunoscuti in camera? Cel mai mult am dormit intr-un pavilion cu 12 paturi. S-a intamplat o singura data. Dar am invatat ca nu am de ce sa ma tem, fiindca oamenii de acolo sunt ca si mine. Sunt din Australia, America, Taiwan, Islanda, Franta .... chiar nu conteaza. Cand se stinge lumina toti suntem egali. Nici nu mai conteaza de unde vii, cati ani ai, cate limbi cunosti, ce meserie ai sau incotro te indrepti. Esti doar un simplu calator si esti pe cont propriu. Ai patul tau, ai priza ta, ai dulapul tau, seiful tau, cearsaful tau si nimeni nu te deranjeaza. Inveti din mers ce e respectul si cum sa pastrezi intimitatea celuilalt. De-a lungul timpului am primit cateva mail-uri in care fetele isi puneau problema daca nu cumva ar putea fi hartuite in hostel-uri. Sincer eu nu am auzit cazuri dar daca chiar va e frica rezervati un pat intr-o camera doar pentru femei. Multe hostel-uri au astfel de camere. Sau intr-un dormitor comun cu cat mai multe pat-uri, ca sa evitati sansa de a fi doar 2 in camera peste noapte.

3. Hostelul mi-a oferit socializare. Mi-a oferit prietenie. Motivul principal pentru care am continuat sa ma cazez la hostel-uri chiar si cand mi-am permis sa dorm intr-un hotel de lux. E un mod de a impartasi cu turisti (ce au aceleasi interese ca si mine) bucuria de a calatori. Dar si informatii si pont-uri bune. Uneori au fost de ajuns 10 minute. Alteori ne-au prins dimineti in jurul unei mese rotunde. Cu unii am legat prietenii stranse. Am facut vidioclipuri in care ne prosteam. Luam micul dejun impreuna si seara deabia asteptam sa ne intalnim, sa povestim ce-am vazut in ziua respectiva. Uneori povesteam pe intuneric in pat, pana veneau restul de la vre-un chef si dadeau stingerea.  Am desenat pe harti si ne-am notat adrese. Pe unii mi-ar placea sa-i revad.

4. Hostelul mi-a asigurat un pat in buricul targului pentru 10 euro pe noapte. Fiindca am mers in vacante in extra-sezon, pretul mediu pe care l-am platit a fost zece euro. Uneori 7, uneori 15. Dar de fiecare data am ales cel mai central hostel. Cu nota cea mai mare de la turisti. Cu mic dejun inclus. Nu am avut parte de fiecare data de cel mai confortabil pat, insa mereu compensa locatia, la 2 pasi de piata centrala, de majoritatea obiectivelor turistice. Acum dupa 5 ani inca ma duc la hostel-uri. Chiar daca acum imi permit o camera de hotel in buricul targului cu mic dejun inclus ... m-as simti singura. Insa totdeauna exista o cale de mijloc, de aceea acum deseori cand calatoresc singura iau camere single, dar in cadrul unui Hostel. Astfel am sansa de a intalni oameni noi dar sa am si un plus de confort. Beneficiez in continuare de zone excelente, de terase pe acoperis, de harti gratuite si receptioneri tineri ce debia asteapta sa ma ajute.

5. Hostelul vs Hotel, o comparatie personala. Am stat in multe hoteluri la viata mea si pot face o comparatie. Hotel-urile nu sunt pentru calatorii singuri. Sunt prea sobre. Prea reci. Prea mult conteaza eticheta. Intimitatea clientului. Intr-un hotel se pune baza pe altceva. Sunt perfecte pentru cupluri si pentru familii. Dar cand calatoresti singur dupa un timp te simti ca o fantoma. Intri si iesi din hotel fara ca nimeni sa-ti adreseze vre-un cuvant. Esti pur si simplu o umbra ce apare doar la micul dejun. Nimanui nu ii pasa de tine. De unde vii, unde pleci, cine esti. Nici nu ar trebui sa le pese. Fiindca prin asta se defineste un hotel. Intimitate si confidentialitate maxima.
In schimb in hostel-uri nu e asa. Poate fi chiar deranjant daca esti intr-o zi proasta, fiindca oamenii vin la tine. Iti pun intrebari. Cauta raspunsuri. Informatii. Tot sistmul as putea spune ca functioneaza pe ospitalitate, Pe generozitate. Toata lumea e fericita sa imparta. Zambete, timp, mancare, bautura, informatii. De aceea e imposibil sa te simti singur intr-un hostel. Doar ca trebuie sa fi dispus sa imparti.

6. Evident, e important sa alegi cu grija hostelul. Sunt unele in care nu se intampla nimic. Turistii sunt rezervati. Sunt altele in care se intampla prea multe. Karaoke, chef-uri, cine, in fiecare seara sunt activitati care merita experienta daca esti odihnit. Daca vrei sa faci mai mult turism si mai putin entrataimant atunci te indrepti catre altceva. Recomand sa citesti neaparat reviw-urile si sa le alegi pe cele cu nota cea mai mare/ primite de la cat mai multi turisti. De exemplu un Hostel cu nota 8 de la 10 turisti, nu are acceasi valoare pentru mine ca un Hostel cu nota 8 de la 500 de turisti. De fiecare data se face media, insa cand review-urile sunt putine ele nu sunt la fel de relevante.

7. In Hostel-uri se pot caza oamenii in varsta? DA si NU. Trebuie sa stiti ca in majoritatea hostel-urilor se cazeaza in general tineri insa asta nu inseamna ca daca ati trecut de 50 de ani nu puteti sa va cazati la hostel. Depinde de atitudine. Am intalnit in hostel-uri multi oameni in varsta, calatori, nomazi, din toate colturile lumii ce se integrau perfect. Cu toate astea sunt hostel-uri ce au o limita de varsta pana la 35/40/50 de ani. E bine sa cititi regulile lor inainte.

8. Poti sa te cazezi la Hostel cu copii? Sincer pana acum nu am intalnit nici o familie cu bebelusi la hostel dar cu copii de 8-10-14 ani da. Sunt familii ce aleg sa se cazeze intr-o camera privata cu 4-5 paturi fiindca sunt mult mai ieftine (cam la jumatate de pret) fara de o camera cvadrupla la hotel. Totusi va recomand sa cititi inainte daca accepta copii sau nu fiindca sunt unele care nu accepta.

9. Cand Hostel-urile ajung sa te enerveze Sa stai la un hostel nu inseamna ca totul va fi roz. Cand ajungi sa stai prea multe zile (mai ales intr-o camera la comun) lipsa de intimitate te ajune din urma intr-un final. Si atunci poate nu hostelul e problema ci tu. Ajungi tot mai irascibil, agitatia din jur o sa te supere, nu o sa mai ai chef sa asculti conversatiile celor din jur si cu atat mai putin sa te agrenezi tu in diverse discutii sablon: de unde esti? ce ai vizitat? unde mergi de aici? etccc. Sa dormi intr-un Hostel e intr-un fel un test de adaptabilitate, de rabdare, deschidere, acceptare:

-Trebuie sa te obisnuiesti cu baile la comun sau cele private dar folosite de 6/8/10 persoane in acceasi zi. Asta inseamna sa te schimbi in baie, sa faci dus cu slapi in picioare, sa cureti totul perfect dupa tine si sa te limitezi la un timp cat mai scurt, ideal sub 10 minute.

-Trebuie sa fii cat mai ordonat ca sa-ti incapa lucrurile in dulap (care de obicei e foarte mic) si trebuie sa depui in efort psihic sa stii totul unde ai pus, sa ascunzi bine banii si sa ai mereu hainele la indemana pentru a nu-i deranja pe restul (mai ales la ore tarzii sau matinale) in timp ce te schimbi. Nu iesi fara sa iti faci patul si fara sa iti bagi in dulap lucrurile de valoare.

-Trebuie sa te obisnuiesti cu galagia. Daca ai un somn usor si te trezesti la fiecare miscare atunci e necesar sa ai la tine dopuri de urechi. Fiindca in hostel-uri nu exista ora de stingere si sunt petrecareti ce ajung dupa miezul noptii sau chiar dimineata. Iar dimineata oricum incep alarmele, unii au zbor-uri foarte devreme, altii au un tren sau o excursie privata ce incepe la 7 si mai sunt si unii ce isi pun alarma de la 5 ca sa fie siguri ca ajung sa se scoale din pat la 7.

-Trebuie sa fi tolerabil si prietenos. In Hostel-uri se aduna tineri din toate colturile lumii, vin din culturi diferite, au obiceiuri diferite .... Unii sunt rezervati, timizi, galagiosi, enervanti, vorbesc non stop la telefon, asculta muzica, te sacaie cu intrebari, se urca si coboara de 10 ori din pat, vorbesc toate limbile lumii ... e nebunie.

Trebuie sa recunosc ca au fost straini care mi-au fost antipatici, care m-au innebunit cu intrebari sau care m-au ignorat total, care m-au enervat la culme ca ocupau prea mult toaleta si pierdeam trenul din cauza lor. Au fost si magari care isi puneau alarma la 5 dimineata si apoi din jumate in jumate de ora mai bagau cate un snooz. Dar per total tot iubesc Hostel-urile :)

10. Nu stiti cum arata un Hostel? Vedeti Top 3 Hostel-uri la care am stat:

Cititi articolele:
>>> Impresii despre GoodMorning Hostel  (nota 9.4) din Lisabona
>>> Impresii despre Crazy Duck Hostel (nota 9.3) din Bucuresti
>>> Impresii despre Hostel Machin (nota 8.4) din Madrid

Aveti intrebari despre Hostel-uri?
Nu ezitati sa le scrieti in comentarii!

Daca vreti sa stiti primii ponturi despre calatorii va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari accesati Cuprinsul blogului (click)

1. Am stat de cateva ori la ceva cu nume de Hostel dar numai in camere en-suite. Personal sunt o persoana care tine foarte mult la intimitatea ei. Nu imi place sa impart dormitorul cu niste straini si cu atat mai putin nu imi place sa am baia la comun. Poate ca daca as fi fost mai tanara altfel as fi gandit dar cu mintea de acum pur si simplu nu este o idee cu care sa ma impac.

1. Hostelul pana la urma nu inseamana doar dormitoare comune. Fiecare hostel are si camere single, duble sau triple doar ca acestea sunt la un pret mai mare, echivalentul de la hotel sau o idee mai ieftin. Insa datorita atmosferei tot merita!

2. oohhh..fain articolul..am stat si eu odata la un hostel. lumea era mai mult rezervata, dar am intalnit ceva oameni. interesant si hostelul din bucuresti ;) ;) ;)

1. Shakuka sun hostel-uri si hostel-uri. Depinde mult si de turisti dar si de cei de la receptie, regulile interne si daca au sau nu o zona comuna pentru socializare...

3. Foarte util articolul si bine argumentat :)

4. La hosteluri nu prea am stat, dar e cam acelasi lucru cu dormitoarele comune de la cabanele de pe munte. E o experienta interesanta, dar cum spui si tu depinde de situatie. Cu grupul de prieteni sau singura e funny, in cumplu parca prefer mai multa intimitate.

1. Da, in principiu cred ca seamana cu cele de la munte doar ca acelea sunt mai rustice, in schimb cele din orase sunt mai moderne. Mie imi amintesc mult de taberele din copilarie cand stateam cate 10 zile la comun si nu aveam nici o problema. Acum cel mai mult am stat intr-un hostel 6 zile si am avut norocul sa imi fac niste prieteni ce stateau mai mult decat mine asa ca m-au insotit pe tot parcursul vacantei. S-a intamplat in Levanto, unde daca ramaneam complet singura ar fi fost tare trist fiindca e statiune la mare si nu prea ai multe de facut.

5. Urmeaza sa calatoresc la Paris cu verisoara mea. Ea s-a ocupat de cazare si din cate mi-a povestit cred ca vom dormi intr-un hostel. Stiu ca intrebarea mea e amuzanta dar vreau sa ma asigur ca nu o sa mi se fure nimic. Trebuie sa imi duc eu lacat pentru dulap sau cei de la cazare? Tie ti s-au furat vreodata lucruri? E prima data cand calatoresc asa si mi-e putin teama.

1. Personal nu mi s-au furat niciodata lucruri pana acum in vacante, nici la hostel, nici la hotel, nici pe strada. Dar asta nu inseamna ca nu ti se poate intampla. Oriunde. Oricand. La Hostel nu se ofera lacat pentru dulap. Multe nici nu au sistem de inchidere prin care sa poti folosi lacat. Majoritatea turistilor isi lasa hainele in troller sau in ghiozdan si il tin sub pat. De obicei exista un seif pe camera sau la receptie unde poti lasa lucrurile de valoare contra cost (gen 1 euro pe zi). Actele le poti tine la hostel si sa faci o copie ce sa o porti cu tine prin oras. Banii ii tii pe card si scoti 100 euro la cateva zile, in functie de cat doresti sa cheltuiesti. O parte ii lasi la seif si o parte ii duci cu tine. Asa e cel mai bine.

6. Felicitari pentru articol Alice, foarte bine argumentat, dar ai uitat sa punctezi ca mai exista si hosteluri stric pentru femei sau hostelurile ce ofera dormitoare unde dorm doar persoanele de sex feminin. Cat in privinta securitati hostelurile ce au ratinguri mari, au de regula paza, supraveghere video pe coridoare si in camera comuna, asa ca nu ai nici o problema sa-ti lasi lucrurile in camera. Toate cele bune, Dorin

1. Multumesc pentru completari Dorin.