10 experiente de incercat in Djemaa el Fna piata festival din Marrakech

Am stat in Marrakech o saptamana si m-am dus in fiecare dupa-masa in Piata Djemaa el Fna fiind hotarata sa descopar misterele acestui loc ce pare un simplu scuar de dimensiuni supradimensionate la prima vedere, in care se intalnesc multi oameni, insa cu cat te apropii mai mult o sa intelegi mai bine despre ce e vorba. Piata Djemaa el Fna este protejat de UNESCO care a numit-o ` O piata ce ofera un spectacol la fel si totusi diferit in fiecare zi, in care sunetele, gusturile, mirosurile, gesturile se schimba permanent, de aceea este un spatiu ce adaposteste o bogata traditie, intangibila`.

Piata-Djemaa-El-Fna-Impresii

Vacantele mele in Maroc le-am facut  de fiecare data pe cont propriu:
Biletul de avion l-am luat din timp cu ~100 euro dus-intors de >>> AICI
 Cazarea in Marrakech am facut-o prin AirBNB, site pe care primiti din partea mea un cupon de 20 Euro, valabil 1 an, pe care sa-l folositi la prima rezervare de cazare oriunde in lume, daca va faceti un cont gratuit, acum >>> VOUCHER AICI
Piata Djemaa el Fna este un centru cultural, un festival in aer liber ce se joaca zi de zi, pe una din cele mai mari scene ale lumii, un spectacol neintrerupt de 1000 de ani, in care fiecare om ce ajunge isi aduce contributia intr-un fel, fie ca spectator, fie ca artist. In trecut, pe vremea cand nu exista internet, televizor si alte surse de divertisment oamenii veneau aici pentru spectacol. Asa a luat nastere aceasta piata numita deseori un spatiu de distractii `dintre profan si sacru` fiindca se afla la baza unei mari Moschei. Oricine este binevenit si absolut totul e gratis. Spectacolul functioneaza pe baza de donatii. Sunt cantareti stradali, dansatori, magicieni, un fel de `Marocul are Talent` unde oricine participa si oricine doreste priveste. Daca iti place ce vezi poti sa pui 1-5-10 dirhami in cosuletul cu donatii, daca nu crezi ca merita, aplauzi si mergi mai departe spre urmatorul cerc de oameni format in jurul unor alti artisti. Piata asta este un spectacol continuu pe timp de zi si mai ales pe timp de noapte cand Marrakech se racoreste si oamenii roiesc in jurul ei.

10 experiente ce le-am incercat in Djemaa el Fna piata festival din Marrakech

Am intrat in Piata prin fata Moscheii Koutubia. Un rand de trasuri elegante cu cai bine hraniti stau pe margine si asteapta turisti. Trecem pe langa ei in timp ce diversi vanzatori stradali ne apostrofeaza dorind sa ne vanda guma de mestecat, batistute, ochelari de soare. Ii ignoram.  Cinci pasi mai incolo un vanzator mai dibace ii pune rapid o palarie pe cap lui Kari in incercarea de a ne forta sa o cumparam. Ii dam vanzatorului palaria inapoi si ii spunem ca nu o dorim. Vanzatorul incapatanat isi mentinte pozitia pana ce urlam la el sa o ia. Au trecut 10 ani de cand am fost prima oara in Piata Djemaa el Fna, dar vad ca lucrurile nu s-au schimbat prea tare, oamenii sunt la fel de agresivi in vanzari. Trebuie sa te tii tare!

1.Am ascultat o poveste de cateva sute de ani
Ca sa scapam de vanzatori ne-am alaturat primului cerc format ce ne-a iesit in cale. Ne-a luat cateva minute pana sa ne dam seama despre ce e vorba. Un batran  spune povesti. In trecut oamenii veneau in fiecare seara sa asculte povestea (de obicei istorica) si plateau mosului bani o data la cateva seri. O poveste era spusa pe parcursul a 365 de zile calendaristice, adica 1 poveste pe an! Acum aceleasi povesti vechi de sute de ani sunt spuse pe araba sau franceza de mosnegi, insa varianta mai scurta pentru ca fiecare calator sa-i asculte finalul.

Marrakech-noaptea

2.Am facut poze cu serpi si maimute
Cativa pasi mai incolo sunt cativa batrani cu serpi. Kari se uita la ei fascinat si intreaba daca sunt reali. Mai vazuse serpi in realitate, dar niciodata de la o distanta atat de mica. Ne apropiem si batranul vine repede cu  un sarpe spre noi. Kari e fericit, vrea sa il tina in mana, dar ii e frica. Il atinge incet si in final accepta ca domnul sa i-l puna pe dupa gat, spre fericirea batranului. Ii fac o poza lui Kari si in cateva secunde ma trezesc cu ceva rece pe ceafa. Un alt domn mi-a pus si mie un sarpe si mi-l da sa-l tin in mana. Senzatia e infricosatoare, mai ales daca nu te astepti si nu esti pregatit psihic. Totusi reusesc sa zambesc in poza :) Ii dam omului 20 de dirham si ne indreptam catre un alt cerc cand dintr-o data, fara nici o introducere, doua maimute aterizeaza pe Kari, scapate parca din multime. Una pe un umar, cealalalta pe alt umar. Kari  face ochii mari si scoate un urlet de frica dupa care zambeste incantat. Vrand nevrand dam si  domnului cu maimute 20 de dirham.  Cel putin a iesit o fotografie reusita din vacanta.

Djemaa-el Fna-serpi-maimute

Djemaa-el Fna-maimute-Marrakech

3.Am intrat in spiritul de festival pe ritmuri de muzica Gnowa
Piata vuieste continuu. Oameni povestesc, oameni canta, altii danseaza, e o nebunie care te prinde chiar daca nu vrei. Un grup de dansatori ne fac spectacol pe muzica Gnowa. Momentan e putina lume asa ca avem impresia ca danseaza doar pentru noi. Femei n-am vazut sa danseze, in schimb barbatii se invart si fac sarituri artistice, imbracati in haine traditionale, invartindu-si capul si facand muzica cu niste instrumente prinse pe degete. Ritmul mi se spune ca este o terapie. Te invarti pana lasi spiritele sa te elibereze. Muzica asta ofera o vibratie speciala pietii, ne patrunde adanc, facandu-ne cunoscute sunetele originale ale Africii. Le lasam si lor 10 dirham.

Gnawa-muzica-Djemaa-el Fna

4.Mi-am facut un tatuaj cu Henna
Peste tot sunt femei cu albume foto in mana. Stau pe un scaunel mic mic din plastic si striga turistele sa vina la ele. Cand ajung in dreptul lor frunzaresc albumul foto in fata mea cu modelele tatuajelor pe care stiu sa le faca. Sunt modele pentru maini si modele pentru picioare. Toate sunt elaborate, dar promit ca-mi fac orice model doresc in 5 minute. Au o dexteritate de nu iti vine sa crezi. Langa mine o turista incearca sa explice pe spaniola ca nu doreste decat cateva liniute pe un deget, dar plateste cat pretul unui tatuaj. Femeile nu inteleg spaniola, nici engleza. Araba si putina franceza daca esti norocos. Mi-am ales un tatuaj  si in 10 minute eram gata, cu henna uscata.
(Info. Dupa o luna s-a dus jos tatuajul si am ramas cu multe bubite, facusem alergie la henna. In final mi-au disparut si alea, dar de atunci nu mai vreau sa aud de henna!).

Marrakech-henna

Djemaa-el Fna-tatuaj-cu-henna

5.Am pescuit sticle de suc
In Djemaa el Fna sunt jocuri de acum zeci de ani. De exemplu, un joc e sa prinzi sticlelede suc cu  undita. Acesta este un joc foarte popular avand in vedere ca, afara sunt peste 40 de grade si toti murim de sete. Sa vezi cum stau zeci de sticle de suc in fata ta e foarte ispititor. La prima vedere pare simplu sa le prinzi, dar o data ce ai undita in mana, iti dai seama ca nu e atat de usor. Dupa 3 ture m-am lasat pagubasa si-am plecat fara sa prind nici o sticla de suc!

Djemaa-el Fna-sticle-de-suc

Drept urmare m-am dus direct la vanzatorul cu apa si i-am dat 2 dirhami pe un pahar. Vanzatorii de apa sunt imbracati traditional, cu o palarie bogat ornamentata (ca sa fie vazuti de la distanta) cu ulceorul si canita de arama prinse de geanta si se plimba printre turisti.
Piata asta are magia ei. Am vazut oameni ce folosesc medicina cu insecte, care zici ca-i o parodie fata de medicina stiintifica, dar oamenii promit sa te vindece de orice si unii chiar incearca lasand la final cativa dirhami in cosulet. Am vazut dentisti traditionali, ce iti scot o masea in plina piata, am vazut vrajitori si vrajitoare ce fac magii in centrul orasului, dar privati de vazul turistilor ascunzandu-se sub o umbrela. Practic orice dorinta ai, va deveni realitate o data ce intri sub umbrela lor. Am vazut oameni cu porumbei, copii ce danseaza cu o minge de fotbal pe picioare, contorsionisti  si  cantareti la diverse instrumente. Printre toti acesti oameni care macar incearca sa faca ceva ca sa catige un ban, am vazut si zeci de cersetori care au facut un pact cu saracia, a caror fata e deseori acoperita de un voal, dar cica nu se ascund ci sunt buni credinciosi islamisti.
Dincolo de partea artistica, Piata Djemma el Fna are ca orice festival ce se respecta si o zona cu mancare. Asadar daca nu mergi  pentru atmosfera, atunci mergi macar pentru mancare!

Marrakech-atmosfera

Marrakech-ziua

vanzator-de-apa-Maroc

6. Am baut peste 20 de pahare de fresh de portocale Fiindca costa doar 1.2 ron! (4 dirham) paharul.

Sucul de portocale sau nectarul Marocului. Se vinde cel mai bine din niste care alegorice in piata Djemaa el Fna. Pretul e fix, oriunde il consumi, un pahar de 300 ml costa 1.2 ron adica (4 dirham) Poti sa ceri cu zahar sau fara zahar adaugat. Ca sa atraga clientii multi ofera jumatate de pahar gratis. Sucul de lebenita sau un fresh mix din orice fructe doresti costa 4 ron (10 dirham). Noi ne opream in fiecare zi la acelasi baiat care facea glume non stop cu trecatorii ca sa-i atraga, asa ca ne distram bine cat timp consumam sucurile. Niciodata nu ne opream la 1 pahar! Pretul e prea mic si sucurile prea bune! Asa ne domoleam setea macar pt inca o jumatate de ora :)

Marrakech-piata-centrala

suc-de-portocale-Marrackech

7.O portie de melcisori va rog
Cu melcii am o poveste interesanta. Acum 10 ani cand am fost prima oara in Marrakech am mancat melci. Pe atunci mi-am facut o poza in care ma uitam nesigura la portia de melci din farfuria mea. Stiu ca in Franta sunt considerati delicatese si costa mult in restaurante, dar in Marrakech o portie sanatoasa e doar 4 ron (10dirham). Surprinzator, dar mi-au placut. Asa ca acum ne-am dus sa mancam din nou melci. In timp ce mancam, ma gandeam de unde il cunosc pe vanzatorul acesta. Ma uitam la el, dar nu puteam sa-l leg de nimic. Cand am ajuns acasa m-am uitat peste pozele de acum 10 ani si am aflat. Fix la el mancasem melci si data trecuta! Ce  coincidenta, dupa atatia ani ... nici nu m-as fi gandit ca omul mai vinde acolo :))) Tot ce m-am putut gandi e ca are o meserie trainica :)

melci-in-Marrakech-piata-Djemaa-el Fna

8.O cina marocana traditionala
Daca vrei sa mananci bine si ieftin in Marrakech iti recomand street food-ul din Piata Djemaa el Fna, la terasele improvizate. Stiu ca la prima vedere pare insalubru si preturile sunt suspect de mici (mai exact 3 euro/ 30 dirham) pe o portie de mancare marocana (cous cous/tajine/tangia/pastilla/fructe de mare) cand la orice restaurant de Doamne Ajuta din oras, acelasi fel de mancare costa 10 euro. Am mancat 3 seri la rand aici si n-am patit nimic. Din contra ne-a placut mancarea la nebunie, iar atmosfera e `the real thing` (vezi flacarile pe care se prajesc barbeque, oameni ce striga oferta si altii ce pescuiesc turistii ce trec pe acolo scotand meniul la inaintare). E nebunia specifica de balci, dar primesti mancare buna si pentru mine asta e tot ce conteaza. Adevarul e ca oamenii sunt disperati, ni s-au plans ca preturile sunt puse de guvern, practic o sa vedeti ca sunt aceleasi la orice taraba, iar concurenta e mare! Turisti putini .... mai ales in mijlocul verii in Marrakech!

cina-traditionala-Djemaa-el Fna-Marrakech

9. Creier de oaie pentru cei care indraznesc
Marrakech e cunoscut printre localnici si pentru standurile cu capuri de oaie din Piata Djemaa el Fna. Sunt foarte usor de recunoscut si o sa vedeti ca la ele stau predominant marocani. E ceva specific locului si considerat delicatesa pentru ei. Creier de oaie, ochi si alte parti din cap, sunt toate comestibile si se consuma. Am gustat doar o bucatica si m-am lasat pagubasa. Pentru cei ce vor sa aiba aventuri culinare in Maroc retineti acest fel de mancare.

marrakech-oaie

10. Degustari de fructe uscate
In schimb ceva ce nu o sa refuz  niciodata sunt standurile cu fructe uscate, cu caju si migdale, cu curmale si smochine si alte fructe uscate. Preturile nu sunt cu mult mai mici decat in Romania (cel putin nu aici, in perimetrul turistic) insa gustul lor e demential. De exemplu, ca sa aveti o idee de preturi, migdalele prajite cu sare costa 120 dirham adica exact 10 euro/ KG! Degustari se fac in limita bunului simt, o caisa uscata de la un stand, o smochina de la un altul, cateva curmale si eram pregatita sa atac bazarurile!