Maroc -socul cultural care te asteapta si cum sa il depasesti

Am impresia ca turistii merg in Maroc crezand ca singura diferenta vor fi bazarurile in loc de mall-uri, oamenii musulmani in loc de ortodoxi sau catolici, se gandesc la Maroc ca fiind o tara exotica si apoi o judeca tocmai din aceleasi motive. In Maroc trebuie sa mergi pregatit. Nu va fi ca o vacanta la Paris si Londra unde totul functioneaza dupa tabel/orar/rezervari etc, socul cultural poate fi mult prea mare chiar daca ai citit toate articolele de pe blogul meu si inca 3 ghiduri turistice. Insa deaia mergi in Maroc, ca sa vezi ceva diferit... Daca vrei sa intelegi Marocul trebuie sa il vezi cu sufletul. E o tara extraordinara dar nu privita cu ochi de occidental. Nu dupa normele noastre de ce inseamna civilizat, ordonat, curat. Daca nu reusesti sa iti deschizi mintea si sa vezi dincolo de aparente, daca nu esti tolerant si nu lasi Marocul sa iti intre in suflet prin detaliile lui si tot ce are de oferit, degeaba o sa fii acolo fiindca nu o sa intelegi nimic. 

soc-cultural-maroc
Vacantele mele in Maroc le-am facut  de fiecare data pe cont propriu:
Biletul de avion l-am luat din timp cu ~100 euro dus-intors de >>> AICI 
 Noptile din vacante le-am rezervat la Hotel-uri si Riad-uri folosind de fiecare data >>> ACEST SITE unde am prins mereu oferte cu 50% reducere. Daca mergeti cu familia sau in grup mai mare va recomand cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 20Euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou gratuit >>> VOUCHER AICI  
Cand ma refer la socul cultural ma refer la un pachet de senzatii, arome, mirosuri, privelisti. Strazi prafuite cu cladiri darapanate, cartiere cu iz imbacsit, in care se ascund comori arhitecturale, dar trebuie sa depui un efort sa le descoperi. Sate si orase mizerabile dar undeva, intr-un colt, te asigur ca vei gasi un paradis pierdut. Un popor indobitocit care zici ca traieste pentru a face rugaciuni, oameni trandavi si viciosi care sufera din propria lene. Daca reusesti sa intelegi ca sunt oameni simpli, care se bucura de lucruri simple si ii respecti, o sa-ti arate ce inseamana ospitalitatea marocana. Haosul ce te inconjoara peste tot, oameni imbracati in toate culorile Pamantului umbla pe strazi fara sa aiba o regula anume, trec strada pe unde apuca chiar daca sunt treceri de pietoni. Acestea sunt mai mult decorative decat functionale. Uneori ii vezi cum umbla prin mijlocul strazii printre masini, magari, trasuri, taxiuri. E zgomot continuu, la fiecare colt de strada e "piata" unde oamenii urla oferta. Mai trec si vanzatorii ambulanti si ei strigand preturile. Toate astea se amesteca cu rasete de copii, dezbaterile femeilor ce ai impresia ca se cearta, claxoanele masinilor care asteapta la semafor.  Dar undeva, pe o terasa de acoperis desprinsa dintr-un basm poti fuma o narghilea departe de toate astea, poti sta pe o stanca si sa asculti marea sau te poti refugia la umbra unui palmier si sa calatoresti in propriile ganduri. Ideea e sa nu te grabesti.

Toate regulile si tot ce ai invatat tu ca si occidental aici poti sa le pui in seratul uitarii ca sa nu ajungi sa-ti pansezi orgoliul de cateva ori in fiecare zi.

*Cand taximetristul trece pe langa tine si desi ii faci semn, te vede, dar nu te ia.
*Cand astepti la semafor, se face verde dar vezi cum trec rauri de masini pe strada, nimanui nu ii pasa desi te vad ca astepti.
*Cand oamenii se vor uita de sus la tine si o sa te hartuiasca prin bazaruri fiindca vad in tine doar o caruta cu bani si nu un "director de banca" venit sa faca turism.
*Cand ajungi la restaurant si vezi ca nu ti se acorda importanta cu care erai pupat in fund prin restaurantele englezesti, turcesti etc, fiindca aici costumul tau Armani si look-ul tau de gentalmen important nu impresioneaza chiar pe nimeni.etccc Pt astfel de tratament inchideti-va intr-un hotel de 5 stele si toata lumea o sa va stea la picioare. Garantez...

Evident ca daca esti non-conformist si nu iti bati capul cu chestii astea o sa descoperi un alt fel de Maroc. O sa iti faci prieteni, vanzatorii din bazaruri o sa te invite la ceai si o sa-ti povesteasca vrute si nevrute despre Maroc, o sa-ti prezinte cu generozitate marfa si o sa-ti faca oferte cum nici n-ai visat. Marocanii te simt si daca-i iei de sus si ii vezi inferiori te taxeaza rapid. Daca esti relaxat si imparti zambete, primesti zambete! Iar restul  pentru ei nu inseamna lipsa de respect ci doar o normalitate cu care trebuie sa te obisnuiesti.

Un alt soc pentru mine au fost oamenii! Prima data i-am judecat la greu:
Punctualitatea marocana = zero! Marocanii astia sunt oameni fara cuvant
Oameni lenesi care stau si freaca menta (sau o beau) pe la colturi cu cate un ceai in mana
Femei care traiesc prea simplu si-si doresc prea putine de la viata. Mai ales in comparatie cu noi care ne dorim totul.

Apoi mirarea mea s-a transformat in acceptare. Mi-au trebuit peste 6 luni si vreo 3 vizite separate ca sa accept anumite lucruri. Sa nu mai raportez tot ce vedeam la Romania. Sa nu nu mai zic ``la noi nu se face asa ceva`` , ``la noi nu exista asa ceva `` etcc chiar mai mult dupa un timp am zis ca poate au dreptate.

Poate eu ma grabesc si vreau prea multe si sunt mereu nemultumita fiindca nu le obtin. Poate ca punctualitatea occidentala e unul din marile stresuri zilnice pe care nici nu le mai observam fiind educati ca asa e bine. Poate ca femeile pe care le acuzam ca-s prea simple sunt de fapt de 10 ori mai fericite fiindca nu au nevoie de Chanel-uri si vacante in Capri ca sa fie multumite. Poate ca ceea ce noi numim sa pierdem timpul ei numesc bucuria de a trai.

Cinci sfaturi ca sa depasesti rapid socul cultural
1. Vezi mereu partile bune! Daca esti  iritata si vezi doar partile proaste e imposibil sa te bucuri de tara asta. O sa iti strici toata vacanta si vei regreta ca ai facut atatea economii sa ajungi pana aici. Cel mai bine ar fi sa vezi totul ca o normalitate si sa nu judeci prin filtrul romanesc.
2. Incearca sa intelegi aceasta noua cultura! Si pentru asta documenteaza-te, citeste, intreaba! Ai ajuns in Maroc fiindca ai avut un motiv anume. Ai vrut sa vezi ceva, sa experimentezi ceva, probabil ti-ai dorit ceva diferit. Atunci fa ceva diferit. Incearca produsele locale in detrimentul mancarii de la MC, cumpara produse traditionale, viziteaza locuri noi, fa cat mai multe excursii si incearca sa intri in contact cu oamenii. Nu raporta totul la un oras sau o mana de oameni.
3. Invata cateva cuvinte! E mult mai usor sa treci peste socul cultural daca ajungi sa nu te mai simti strain. Amesteca-te printre localnici, vei fi tratat cu totul diferit daca stii cateva cuvinte pe araba.
4. Nu lasa frica sa puna stapanire pe tine! Din cauza ca totul e nou, nu mai poti distinge oamenii buni de cei rai, din contra ai impresia ca toata lumea vrea sa te hartuiasca, sa scoata banii de pe tine, sa te pacaleasca. Fiindca esti terorizat de aceste ganduri renunti sa mai mergi prin anumite locuri, bazarele devin "campuri de lupta" si foarte rapid o sa simti o frustrare continua. Cel mai bun lucru ce poti sa il faci cand frica pune stapanire pe tine, e sa o invingi. Sa te relaxezi si sa te avanti pe taramuri necunoscute. In final va fi bine.
5. Ai nevoie de timp! Acomodarea este cu atat mai grea cu cat ajungi intr-un mediu foarte diferit de zona ta de comfort. De aceea eu recomand (daca mergeti pe cont propriu) sa stati cel putin 2-3 saptamani in Maroc.

Dupa 1 an in Maroc am invatat 5 lucruri importante de la marocani:
1. Simplitatea e cel mai de pret lucru
Intr-o societate in care tot ce a aparut azi maine e deja expirat, unde timpul tau e impartit pe secunde si scopul tuturor e sa faca cat mai multi bani, e greu sa vorbim despre simplitate. Cu toate astea daca nu reusim sa fim simpli macar sa ramanem modesti.
2. Bucuria vine din sulfet
Am ajuns intr-un sat pierdut de lume, de pe coastele Atlasului, intr-o zona arida, uitata de lume unde copii dintr-o coliba radeau cu gura pana la urechi. Am inteles atunci ca bucuria vine din suflet. Lucrurile materiale nu au nici o valoare, cum ar fi fost sa le dau un ceas Armani, pentru ei ar fi fost  doar un ceas, care oricum nu cred ca ii ajuta cu nimic din moment ce chemarile la rugaciune functioneaza ca un ceas interior. In schimb au sarit in sus de bucurie pentru niste bomboane.
3. Fiecare dimineata inseamana o noua sansa
O sansa sa indrepti lucrurile, sa fii mai bun, mai zambitor, mai tolerant. 
4. Fiecare moment trebuie savurat la maxim
Marocanii nu se grabesc niciodata. Au tot timpul la dispozitie. Ai putea spune ca insusi timpul e al lor. Si il savureaza la maxim. Fiecare mancare, fiecare ceai, fiecare musafir, fiecare chemare la rugaciune, etc
5. Viata trebuie traita cu responsabilite
Poate de aceea nu au devenit inca o societate de consum si iti pastreaza atat de vii traditiile si cultura. Mananca din productie proprie, mancarea eco, chiar daca fructele si legumele nu arata la fel de bine ca in supermarket. Am cunoscut 3 marocani ce au peste 100 de ani. Traiesc mult mai sanatos si datorita religiei care le interzice consumul de porc si alchool, iar tigarile sunt un viciu putin tolerat. Mai putin stres la locul de munca, fara viata de noapte, traind in pace cu ei insasi, iubindu-se pe sine si pe aproapele dupa vorbele lui Allah. Poate ca nu e un model de viata ideal pentru noi dar cel putin ei isi traiesc viata cu responsabilitate ...
In final va invit sa vizitati Marocul cu inima deschisa, fara asteptari, fara prejudecati! Poate va fi incomod la inceput dar lasati-i timp sa va cucereasca! 

Voi v-ati confruntat cu socul cultural? Cum ati trecut peste?


😍 Apreciez comentariile voastre 😍

Am locuit 1 an in Maroc vezi tot  jurnalul aici --> MAROC
Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari accesati Cuprinsul blogului (click)!

15 comentarii:

  1. Un articol foarte bun. Sigur îl voi reciti. Felicitări Alice.
    În Orient nu am fost decât la Istanbul. Mi-a plăcut foarte mult. Din păcate pentru mine am lăsat un taximetrist (care a încercat să ne înșele la bani) să îmi strice impresia. Adică un aspect negativ a umbrit mai multe pozitive.
    Am să mai meditez la depășirea barierelor. Probabil trebuie să mă reîntorc la Istanbul. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corina asa am facut si eu in Barcelona, prima vacanta. Am fost atat de terorizata de hoti ca deabia am reusit sa mai vad in jur. Dar m-am intors in Barcelona si m-am indragostit. Mi-a placut atat de mult, incat desi am vazut aproape toate obiectivele turistice m-am intoarce doar ca sa fiu acolo, sa stau pe plaja, sa beau Sangria, sa ma plimb pe Rambla. Din experienta mea te sfatuiesc sa mai dai o sansa Istanbulului :)

      Oricum, ma bucur ca ti-a placut articol, sper sa il recitesti cand o sa iti planifici o vizita in Maroc :)

      Ștergere
  2. Foarte interesant articolul tau, Alice, si chiar vine la fix caci eu tocmai am trait recent un astfel de soc cultural. Ce pot spune, mie, ca persoana indragostita de Europa, de lumea occidentala in general...mai trebuie sa continui? Da, mi-a fost destul de greu si nici nu prea am avut timp sa ma acomodez cu Istanbulul. Poate acum iti explici de ce nu scriu despre experienta mea acolo. Pentru ca nu sunt la fel de entuziasmata precum toti cei care se intorc din Turcia. E adevarat ca sunt si lucruri frumoase, dar sunt si multe care pe mine nu m-au incantat. Mi-e teama sa nu produc o dezamagire generala mai ales ca sunt oameni care abia asteapta sa le povestesc despre Istanbulul pe care ei il adora si in care si-ar petrece fiecare weekend daca s-ar putea.
    Tin minte ca asta vara doi colegi, sot si sotie, mi-au marturisit ca au fost in Dubrovnik si s-au simtit ca intr-o inchisoare. Ei au detestat orasul pe care eu il iubesc. Nu mi-a picat prea bine si stiu ca nici cititorilor mei nu le-ar conveni sa citeasca opiniile mele contrare cu ale lor.
    Deci pe scurt, nu mi-a placut nici haosul, nici agresivitatea, nici rugaciunile si nici portul lor. Sa continui? Mai bine nu ca ma scoti automat din blogroll. :))

    Insa daca nu era conjunctura de asemenea natura eu nu ajungeam acolo. Daca nu ar fi fost insistentele parintilor mei eu nu aveam deloc starea de spirit pentru o aventura in lumea musulmana data fiind situatia mea profesionala si familiala. Deci nu, eu nu mi-am dorit sa vad altceva pentru ca stiam ca nu o sa ma simt bine.
    Dar nu regret o clipa ce am trait acolo. Ce am vazut, ce am simtit, ce am fotografiat, ce am mancat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nice pana la urma, poti sa scrii despre Turcia asa cum e ea, asa cum ai vazut-o tu! Partile bune dar si partile rele. Dupa cum vezi in acest articol nu am ridicat Marocul in slavi, din contra, vreau ca cititorii mei sa stie ce vor gasi acolo.
      Eu nu te voi scoate din blogroll fiindca nu trebuie sa fim de acord 100%, poate in anumite puncte de vedere rezonam si in altele nu. Oamenii sunt diferiti si tocmai in asta consta farmecul lor.

      Ștergere
  3. Ai scris un erticol fermecător, Alice! Cu bune şi cu rele, despre un loc în care nu am ajuns niciodată. Dar ştii că eu vreau mereu să tot ajung şi mie îmi plac locurile altfel, oamenii şi civilizaţiile exotice. Se simte din acest articol, că ai ajuns să iubeşti acest loc şi ai transmis foarte frumos ceea ce simţi! Şi bine te-am regăsit, a trecut ceva vreme de când nu ne-am "văzut". Între timp, am fost "puţin" în călătoria anului :)), la Saturn, cum îţi spuneam. Dar pentru călătorii virtuale frumoase, am locurile mele de pe net.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de vizita Mihaela! Ma bucur ca ti-a placut articolul si ca revii mereu sa calatoresti virtual prin blogul meu :)

      Ștergere
  4. Am citit pe nerasuflate articolul tau. In octombrie plec in Maroc si nu fac altceva decat sa visez cu ochii deschisi la excursia asta. O sa traiesc cu sufletul fiecare moment petrecut acolo si voi incerca sa-ti urmez sfaturile pentru a ramane doar cu amintiri placute.
    Ai putea sa-mi spui ceva despre vestimentatie? Am citit ca trebuie sa merg cu mainile si picioarele acoperite, eventual cu un voal care sa-mi acopere parul. N-as vrea sa adopt niste tinute prin care sa le jignesc religia si pe ei insisi, ca natie.
    Multumesc pentru absolut toate informatiile!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Claudia voi incerca sa fac un articol pe viitor, cu vestimentatia fiindca multa lume ma intreaba. Ca si turist poti merge oricum, fiindca toti observa ca esti strain.
      Insa daca nu vrei sa auzi suieraturi, cel mai bine porti pantaloni lungi sau trei sfert si tricouri care iti acopera fundul. Voalul nu este necesar, multe fete din Maroc nu il poarta. Doar cele foarte religioase ca sa spunem asa :)

      Ștergere
  5. Alice ce scrii tu despre Maroc este de fapt valabil pentru orice loc ce se afla in afara zonei noastre de confort.
    Eu spun mereu ca pentru a te bucura de o destinatie pe care o vizitezi nu este de ajuns sa ai numai ochii deschisi ci si sufletul si mintea.
    Iar principalul motiv pentru care ador sa calatoresc nu sunt imaginile frumoase si experientele la care altii doar viseaza ci faptul ca ajungi sa cresti ca om experimentand. iti formezi opinii bazat pe experiente proprii, devii mai tolerand cu alte religii, alte obiceiuri, alte traditii, inveti ca nu detii adevarul absolut, inveti sa cauti sursa pentru care un lucru e asa si nu te rezumi doar la a-l arata du degetul etc etc etc. Dar pentru asta trebuie sa fii calator. Sa iti doresti sa experimentezi tara in care mergi. Pentru toti ceilalti exista all inclusive si resorturi in care nici nu iesi din gradina hotelului si singurii localnici pe care ii vezi la fata sunt cei care te servesc la masa sau iti fac curat in camera.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Care la drept vorbind de multe ori nici nu sunt localnici, cati emigranti lucreaza in Hotelurile din Franta, Spania, Italia, etc ... chiar si in Hosteluri am vazut ca se practica munca in schimbul unei camere single ...

      Ai dreptate, articolul se aplica pt foarte multe tari, mai ales din afara Europei, dar eu am raportat la Maroc fiindca e unica tara vazuta, din afara continentului, pana acum.

      Ștergere
  6. Eu cred ca tocmai asta atrage majoritatea turistilor, sau cel putin eu una tocmai de aceea as merge intr-o tara araba, tocmai pentru a vedea altceva. O cultura diferita de a noastra trebuie acceptata cu mintea deschisa si cu toleranta, iar daca nu se poate mai mbine nu mergem, nu?
    Foarte util articolul tau. Chiar zilele trecute steam de vorba cu un amic de aici, originar din Maroc, care tocmai se intorsese de acasa din Fes. Am zis ca poate in curand mergem si noi cu el :)). Cu un localnic alaturi cred ca va fi mai usor...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Larisa, ai sa fii surprinsa cati turisti ajung in Maroc fara nici o informare inainte, cel mult citesc un ghid turistic care prezinta orasele, din punct de vedere turistic, cu toate obiectivele turistice. Cand ajung realitatea e dincolo de obiectivele turistice, iar asta te socheaza, daca nu esti pregatit...
      Cunosc chiar si bloggari, calatori, care dupa ce au fost in Maroc au relatat toata experienta cu accent pe mahalele si cersetori, in loc de bogatia culturala ....
      E drept, nu putem face abstractie de partile negative, de aceea e bine sa fie luate la cunostinta, dar dupa cum am spus, nu de aceea te duci in Maroc "sa stabilesti calitatea drumurilor si sa faci un control de salubritate" daca intelegi ce vreau sa spun :)

      Ștergere
  7. Ce ai povestit tu acum am simtit eu acum 25 de ani cand am vazut prima data Turcia, de la un cap la altul aproape, drumul cu o familie de acolo, altfel nu aveam cum sa vad cam totul!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Coco mda, cred ca si Turcia te loveste din plin ca si European, dar cred, am o vaga idee ca e mai usor de trecut peste socul initial, decat in Maroc

      Ștergere
  8. Anonim2:49 p.m.

    Alice,mi-a placut f mult articolul tau. Vreau sa spun ca am fost si eu de 3 ori deja in Maroc si am trait niste experiente extraordonare care m-au facut sa vad viata si dintr-un alt unghi. Exista un soc cultural imens pe care cum ai spus tu, trebuie sa fi pregatit si cu mintea deschisa sa il depasesti. As avea atatea impresii de impartasit dar ma voi limita la cateva. Marocul este o tara musulmama si asta inseamna ca legea este religia si oamenii au obligativitatea sa urmeze tot ce le spune religia. Ei urmeaza Coranul, cartea lor sfanta si asta ii face pe oameni sa fie cu sufletul deschis, sa traiasca simplu si sa nu isi doreasca foarte multe de la viata, multumind zilnic lui Dumnezeu pentru tot ce au. Noi avem foarte multe si inca lucram sa dezvoltam mai multe dar ne lipseste cu savarsire sentimentul de apreciere a ceea ce avem si sa fim in primul rand oameni, sa fim recunoscatori fata de Dzeu apoi fata de cei dragi din jurul nostru si sa profitam de momentele petrecute cu ei pentru ca suntem doar niste trecatori in viata si noi occodentalii uitam frecvent asta. Plimbandu-ma cu sotul meu pe stradutele din centrul vechi din Chefchauen m-au impresionat copiii care
    se jucau acolo sau mergeau acasa dupa ore cu ghiozdanul in spate urcand acele trepte care duc spre casutele albastre care dateaza de secole.
    A fost parca oamenii locului erau acolo din totdeauna iar noi niste trecatori prin viata, insetati de ne a oferi adrenalina mereu si mereu le priveam nemurirea.Consider ca fiecare occidental are nevoie de o astfel de revelatie pentru a se imbogatii spiritual.

    RăspundețiȘtergere