Maramures: Porti de lemn, biserici de lemn totul din lemn

Dupa excursia facuta cu Mocanita ne-am indreptat spre Valea Izei. Aici intradevar am inceput sa simt ca sunt in Maramures. Din autocar vedeam biserici si cruci de lemn, porti maramuresene, multeee flori ... alta viata. Cand ne-am oprit in Barsana,deja era aproape seara, asa ca am luat rapid satul la pas, crezand ca nu e asa mare si il putem vedea pe tot. Am facut zeci de poze cu case, balcoane si porti din lemn,  ne-am adapostit in casele localnicilor care ne-au invitat inauntru cand a inceput sa ploua.
Maramuresul este tinutul lemnului . Nu cred ca sunt multe astfel de locuri in lume unde casele, bisericile, portile, mobilierul, vesela, absolut totul e facut din lemn. Prelucrarea lemnului se face in Maramures inca din cele mai vechi timpuri si oamenii sunt foarte mandrii de indeletnicirile lor.
Cu toate acestea, caracteristica regiunii nu este primitivismul  - formele de exprimare artistica au cunoscut o spirala evolutiva, chiar daca materia a ramas aceeasi. Ba mai mult, se poate spune ca setul de concepte stravechi a fost ferit de pervertirea modernismului si s-au  circuitat intr-un spatiu strict delimitat de cadrul natural. ( Maramures brand cultural, Baia Mare, 2008)

Mai jos va arat colectia mea de opere de arta maramuresene, din lemn binenteles

Vedem acest semn cu Traditional Wood Carving, scris pe engleza. Urmarim sagetile si ajungem la un complex, o casa taraneasca iar in curte cativa tineri lucrau din greu la taiat lemne, masurat etccc. Noi ne asteptam la vreun magazin cu suveniruri, fiindca nu prea sunt in zona si am crezut ca acesta va fi unul. Dupa cateva poze in poarta se afiseaza un domn mai in varsta ce ne invita la el in casa la o poveste. De fapt casa se dovedeste a fi un mic muzeu, iar domnul in cauza este unul din cei mai cunoscuti domni din zona Maramuresului. Operele lui Toader Barsan au fost admirate de politicieni si multi oameni de seama, a fost invitat la Casa Alba, l-a vizitat chiar pe Clinton! Wow! Binenteles ne inmaneaza si el resgistrul sa semnam condica, pardon vizita!
E un domn foarte prietenos si sociabil si daca treceti prin Barsana merita sa ii faceti o vizita, sa ii vedeti lucrarile, sa stati cu el la o poveste. O sa va zica lucruri interesante. De exemplu costul unei porti de lemn incepe de la 5000-7500 euro in sus .....

Mai jos cateva poze cu casa si Muzeul lui Toader Barsan

Si sponsorilor Concursului desfasurat pe perioada articolelor cu Maramures

CarlaBrillanti - Cristale Swarovski
 Pravalia de acasa - Produse traditionale romanesti

1. Foarte speciale portile din zona maramures,cu foarte multe simboluri si semnificatii. Din cate am inteles portile de lemn semnifica bogatia proprietarului..cel putin asa am auzi.

2. superbe locuri si porti.tata a vrut sa ne facem poarta dinasta:)):P

3. Am vazut si eu portile de lemn la Muzeul Satului, dar uitasem si din ce zona sunt.

4. Este minunat Maramureşul. Fascinant şi cumva, nefiresc de frumos în splendoarea sa. Am fost de mai multe ori pe acolo şi parcă tot aş mai merge cu drag. Şi mai ştiu eu un sat celebru pentru porţile sale de lemn şi pentru artizanat: Corund, în Harghita.

5. Cand intri in Maramures parca patrunzi intr-o alta lume, una rustica, idilica, traditionala. Pitorescul te insoteste la tot pasul, iar senzatia de atemporalitate te invaluie discret. Cu siguranta lumea lemnului si a prelucrarii acestuia este unica, fascinanta. Un taram de poveste...

6. Ce placut e sa vezi ca inca se mai ocupa cineva si de traditiile noastre, din pacate tot mai putini tineri sunt dispusi sa invete vechile mestesuguri....

7. e o traditie/arta extraordinara ce ma bucura ca inca se mai pastreaza, sa vizitez aceste locuri in primul rand pentru asta as facea, sa vad si sa ma minunez !

8. Superb! Si cred ca este cu totul altceva cand vezi cu ochii tai toate aceste minunatii.

9. Glodeanu Veronica9:18 p.m.

Mi-am propus de mult timp sa ajung si eu in Maramures, cu familia, dar de fiecare data a intervenit cate ceva si am amanat mereu...Insa, ceea ce am citit si am vazut pe blogul tau, ma determina sa nu mai aman aceasta incursiune in Istorie si Traditie, asa ca la vara...MARAMURES - PLAI CU FLORI!

10. superbe imagini.n am fost inca in maramures dar mai facut curioasa.sa vedem la vara .superb blog ai ce invata.

11. Cata maiestrie in toate!...Sculptura e pe primul loc! Imi plac troitele! Sunt deosebite!

12. Foarte frumos!Am vazut si eu lucruri asemanatoare in vizita mea prin Maramures.

Astept cu nerabdare dar mai ales cu emotie sa-mi soseasca poarta comandata dupa modelul celei cu acoperis doar la portita. Nu mai comentez fiindca nu pot.

APROPOS! Am uitatsa multumesc administratorului sau creatorului acestui sait care m-a ajutat nesperat sa gasesc un model parca anume creat pt. mine .Felicitari! Dar ce pacat ca se opresc la el doar citiva amatori sensibili . Felicitari si lor totusi. Si cultivati-va gusturile fiindca mai tirziu veti fi mai fericiti.

15. Ma bucur ca v-a inspirat acest articol

16. Maramuresul este un loc parca de pe alta lume.....cu acele ,porti maramuresene pe care se inalta in fata caselor....

Aceste cruci de lemn sunt intradevar foarte frumoase si cred ca si foarte greu de sculptat