Cum e in alte tari? nu cu mult mai bine decat in Romania

Uneori am impresia ca se vorbeste despre Romania mai rau decat chiar este de fapt. Ma aflam ieri in autobuz si-am asistat la povestile tinerilor, probabil neplimbati prin lume care spurcau Romania in cel mai urat mod. Prea multi tigani, prea multe cladiri darapanate, prea multi boschetari, cersetori, prea multi maidanezi, prea multe curve, prea multi hoti ... Dar oare voi stiti cum e in alte tari? Va spun eu! nu cu mult mai bine decat in Romania!

cum-e-in-alte-tari-poza"Traim intr-o tara de kkat exclama unul din figuranti!" 

Binenteles ca e usor sa vorbesti cat timp nu ai trecut granitele Romaniei! Cat timp nu ai vazut cum e la altii. Dar azi am sa va povestesc si despre alte tari! Nu neaparat din punct de vedere turistic ci observatii din perspectiva de calator. Partile acelea mai putin frumoase, care sunt ignorate in ghidurile de calatorie si care de multe ori sunt mult mai pregnante decat la noi!



 
1. La capitolul tigani, va rog frumos, n-ati vazut cum arata metroul parizian, parcul Tuileries, in jur la Louvre, strazile din Roma, periferiile multor orase din Franta si Spania. Sa nu mai vorbim de Londra unde cu ocazia Jocurilor Olimpice au invadat un spatiu imens din centru, zona Marble Arch! 
La noi e lux! Ba mai mult au cartiere de boieri cu vile ce merita expuse in "Muzeul Tiganilor" fara exagerare. Unele opere de arta la propriu fie ca ne place sau nu cine locuieste in ele! la noi nu stau si cercesc prin oras. Sau oricum in proportie de 1% in comparatie cu numarul lor pe strazile din tarile puternic dezvoltate. Si nu e vorba doar de tigani cat de multi alti emigranti cu care se pricopsesc tarile astea si nu toti pentru a lucra cinstit!

2. Prea multe cladiri darapanate! Acum sa spun drept cu Bucurestiul nu ma prea mandresc dar cu restul tarii nu mi-e rusine (la capitolul acesta vorbesc). Banuiesc ca n-ati fost prin Venetia sa vedeti cum arata strazile inguste, reci, intunecoase, Venetia adevarata, trecand cu vederea peste opulenta castelelor de pe Canal Grande. Si nu doar Venetia e decolorata, puturoasa de la apa statuta de pe canale ci multe alte orase medievale europene! Acolo sa vedeti ce inseamna mizerabil, darapanat, decolorat! As putea aminti aici linistita orase precum Lisabona, centrul istoric din Genova sau Napoli! 
Nu ca la noi ca vezi un bulevard frumos si o casa scorojita in mijloc sau 3 case parasite intr-un cartier plin de vile! Binenteles ca sunt si la noi orase intregi in stil comunist! insa pentru ele am sperante de mai bine!

3. Prea multi boschetari. Fratilor se vede ca n-ati vazut parcuri invadate de aurolaci si oameni ce locuiesc in canale! Fiindca eu am vazut. Am vazut la Paris, am vazut in Barcelona, in Budapesta etccc Cand am ajuns in gara Oriente din Lisabona la 6 dimineata am crezut ca joc intr-un film de groaza. Peste tot in metrou, intr-o hala imensa cat un aeroport dormeau pe jos oameni ai strazii! Iar eu paseam pe varfuri, printre ei. Doar prezenta unui nr mare de politisti in zona pot spune ca m-a linistit putin sa nu fac un atac de panica in mijlocul lor!

4. Problema cersetorilor am clarificat-o! Trebuie doar sa precizez ca niciunde nu am vazut atat de multi ca in Maroc, unde se pare, cersetoria e un job full-time, aplicat de un procent destul de mare din populatie. Tot la al 3-lea magazin sta in usa o cersetoare, chiar 2 daca e un magazin alimentar  cu un flux de clienti mai mare!

5. Prea multe curve! E cel mai vechi job practicat in lume deci se practica peste tot! Si la noi. Dar niciunde nu am vazut ce am vazut in Spania, in centrul Madridului in P-ta del Sol. P-ta asta e un fel de P-ta Unirii la noi, adica zona cea mai centrala a orasului. Unde la 11 noaptea fetele imbracate cu fuste mult prea scurte, in culori sclipicioase, acostau intr-un mod vulgar, agresiv, fara jena barbatii. Si femeile. Si strainii. Oricine trecea pe strada. Iar daca aveai un wishky la bord nu mai era chip sa scapi de ele! "Practic te violau si apoi iti luau si banii". Si toate astea cu sectia de politie fix acolo, sub nasul lor! culmea nesimtirii, nu alta

6. La noi se fura ca in codru! Chiar ca in codru nu am vazut sa se fure numai la Barcelona! Acolo chiar am vazut un spectacol zilnic, terifiant! am povestit pe larg in acest articol, chiar cand m-am intors! Binenteles ca se fura si la noi ca in codru, dar nu pe strada ci in "parlament"!

Avem si noi 2 puncte slabe! Recunosc! La care ca la noi, la nimeni! -comparativ cu orasele vazute de mine-

7. Prea putine proteste si protestatari
Ei bine discutia baietilor era despre Rosia Montana! Acum acesta e subiectul ziarelor! Intr-adevar avem prea putine proteste si prea putini protestatari pentru ce viata ducem! comparativ cu tari precum Grecia, Turcia (unde cand se revolta oamenii iese urat si o fac pentru lucruri mai mici decat ce ni se intampla noua) sau tarile Vestice in care desi totul e pasnic, e facut in echipa de zeci de mii de oameni! Se revendica drepturi, simti forta poporului!Am nimerit si eu la un protest in Lisabona. Oamenii urlau cu atata devotament, fiind prinsa in mijlocul lor am simtit chiar dorinta de a urla alaturi de ei. In plus m-a uimit faptul ca a inceput totul usor, in P-ta Restauradores si in mai putin de 30 de minute tot centrul era invadat de oameni. Toate stradutele adiacente, parca locul era prea putin pentru cati oameni iesisera in strada.

8. Prea multi maidanezi
Sincer ce am vazut la Bucuresti nu am vazut niciunde! Pe o strada 20 de dulai, in Herastrau la fel, haite de caini ce-si arata coltii cand te plimbi cu copilul prin parc. Nu e normal. Sa nu credeti ca fac campanie pro eutanasiere sau pro maidanezi! Nu sunt de nici o parte doar ca nu vreau sa ii vad pe strada! Ideal ar fi sa existe niste camine pentru caini unde niste oameni iubitori sa aiba grija de animale! Pot fi pensionarele ce se plictisesc si se joaca zilnic cu cainii din spatele blocului. Cu posibilitate de adoptie. Vreau ca sufletele astea sa primeasca iubire. Si conditii decente.  Vreau ca banii de la guvern sa fie impartiti mai putin in buzunarele proprii si mai mult pe proiecte inteligente, durabile! Si nu doar cu privire la caini ci si la copii strazii, in casele de batrani, spitale, turism etcc

Cu alte cuvinte la intrebarea cum e in Alte tari, vreau sa va spun ca nu-i neaparat mai bine! Chiar nu e mai bine daca nu raportezi toata lumea la cateva tari din Vest si cateva state mai de seama din America! 
Da, e mai bine din punct de vedere financiar, fiindca in tarile Mediteraniene nu se plateste caldura si prin Nord au subventii de la stat, fiindca mancarea costa cam la fel ca la noi dar au salarii de 4 cifre in euro etccc! Dar din punct de vedere al securitatii, al mizeriei, al infractionalitatii, al parcarilor, al poluarii etccc, Romania chiar nu sta rau! Nici macar nu-mi permit sa fac comparatie cu  tarile extreme cum ar fi India, Brazilia, Egipt, centrul Africii, tarile suprapopulate din Asia etc! Uneori trebuie sa ne amintim  faptul ca traim in Europa e deja un plus iar faptul ca traim in Romania, tara peste care nu se abat anual dezastre naturale e deja de multumit divinitatii! Mi-ar placea sa nu mai fim un popor atat de mizerabil care vede totul doar prin plasma de la tv! Intr-adevar Romania are puncte negative, multe, nu neg, dar uneori mai trebuie sa incercam sa vedem si parile bune!

Vezi articolele esentiale pentru calatori aici -> 100 Informatii utile


Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari accesati Cuprinsul blogului (click)!


25 de comentarii:

  1. Si eu cred ca noi romanii avem o parere proasta despre noi si despre Romania, sau cel putin mult mai proasta decat o au strainii despre noi. Nu stiu, poate asta se intampla si din cauza grijilor, a neajunsurilor, sau poate pentru ca nationalismul si patriotismul a murit in noi de mult.

    Sunt de acord cu punctele de vedere enumerate de tine, exista in lume locuri mult mai nesigure, mult mai mizere, mult mai sarace. Dar exista si locuri mai bune, clar. Depinde totusi de tara, de situatie, de fiecare individ in parte...

    Desigur ca in vestul Europei nu umbla cainii cu covrigi in coada cum se zice popular, nu pica bani din cer, iar daca exista curatenie si civilizatie, exista pentru ca exista ceva mai multa educatie, legi si o alta mentalitate. Si aici muncesti si aici exista neajunsuri, griji si aici se platesc facturi lunare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim2:26 p.m.

    stii ce cred eu ca au tarile care le-ai enumerat tu si nu are Romania? mentalitate diferita, mai putina barfa. aici esti judecat si barfit pentru orice. acolo nu.

    RăspundețiȘtergere
  3. Bun, hai sa adaug si eu ceva specific :Germania pe care multi o percep ca fiind un paradis fiscal. Intr-un fel este. Dar hai sa luam salariatul singur care primeste in mana un salariu mediu de 3000 euro. Veti spune oaw, nu? Bun, din aia i se scade asig de sanatate care va asigur ca e....bunicica. Apartamentul inchiriat, unul cat de cat in centriu cu utilitatile platite plus gunoi si alte prostii= 800 euro Alimentele sunt unele mai ieftine si unele mai scumpe. Benzina/motorina sunt scumpe. Mijloacele de transport FOARTE scumpe. Mai pot continua. Tot vi se pare mult? :) Doi se descurca mai usor, e adevarat

    RăspundețiȘtergere
  4. Mi-a placut articolul, ai mare dreptate. Ma gandeam si eu la asta, mai ales in ceea ce priveste siguranta. Suntem mult mai in siguranta aici, decat in multe alte tari. La noi apar mai rar sau deloc atentate, nu sunt asa de multe rapiri, impuscari in public, s.a.

    RăspundețiȘtergere
  5. Hapi stiu si eu cum e treaba fara sa pun la calcul masina si copil, asigurari etc in Anglia.
    Nu ramai cu mult, nici bani, nici timp.
    Astept sa imi spui niste aspecte negative ale Germaniei; pe langa partile astea financiare ...

    RăspundețiȘtergere
  6. Larisa ai dreptate, e vorba de educatie! Chiar mi-ar placea sa enumeri mai multe lucruri care le gasesti tu urate in Franta. Mai ales fiindca locuiesti acolo ma gandesc ca sunt si parti negative ...

    RăspundețiȘtergere
  7. Anonim ai dreptate. In Romania grija fata de ceilalti, competivitatea e mult mai mare.
    Din lipsa de ocupatie, de rautate, din cauza sistemului care a dat toate valorile peste cap. Nu mai e nimic cum ar trebui sa fie. Majoritatea populatiei e dezamagita, frustrata....

    RăspundețiȘtergere
  8. Pacat, mare pacat ca avem noi tendinta de a ne subestima, de a gandi mereu negativ de tara noastra si de compatriotii nostri. Pacat ca nu suntem uniti, ca nu ne sustinem, ca nu ne promovam valorile si frumusetile naturale. Nu exista tara perfecta. Poate Croatia? :))

    RăspundețiȘtergere
  9. mare mare dreptate! am vazut si eu multe, la italieni mai ales!

    RăspundețiȘtergere

  10. Sta in puterea noastra sa facem sa fie mai bine, cei din varful piramidei sa-si indrepte privirea si spre cei de jos ...

    RăspundețiȘtergere
  11. Nice poate Croatia pare perfecta fiindca nu ai locuit acolo, un timp mai lung. Si mie Italia mi se pare perfecta dar sunt convinsa ca nu e :(
    Oricum mi-ar placea sa se mai scrie si de bine despre Romania, nu doar de rau

    Coco, tocmai scriam de italieni, mi-ar placea sa stiu la ce te referi....

    RăspundețiȘtergere
  12. Mihaela asa si e! Mai sunt stiti la tv cu cate o crima, viol etc, mai ales daca te uiti la cele de la ora 5 insa in realitate lucrurile stau mult mai urat la altii!

    Anonim ati spus-o foarte bine!

    RăspundețiȘtergere
  13. Experienta mea:
    1.Barcelona.Oras de care m-am indragostit si pe care l-am "batut" la picior.Am avut sansa de a cunoaste un localnic care in prima zi ne-a insotit si ghidat prin oras.Catre seara mi-a spus sa ocolesc un grup,si de cate ori vad asa un grup sa incerc sa nu trec pe aproape.Erau ...cu alba-neagra.Nu am vazut cersetori ,caini,mizerieAm vrut sa vedem orasul noaptea.Evident Ramblas.Era plin de prostituate suficient de agresive in racolare,altfel parea sigur.
    2.Lisabona.5 zile am mers in grup (5 persoane) insotiti de localnici.Am vizitat orasul,si pana mult in sudul tarii,pana noaptea tarziu.2 zile am ramas singura si am vrut sa fac ce facusem in Barcelona:orasul luat la pas.Am cumparat un tur si una dintre opriri a fost la zoo.De acolo doream sa merg pe jos,nu cu autobuzul,dar la o intersectie nu mai eram sigura pe unde.Am intrebat o localnica (foarte prietenosi sunt portughezii) care mi-a zis clar sa nu merg pe acolo,nu a vrut sa-mi spuna de ce.M-am despartit de acea doamna si am continuat sa merg,dar am intrebat alta doamna.Aceasta m-a luat de mana si a zis ca ma duce ea pe unde trebuie.Am constatat ca a ocolit aceeasi zona.
    3.Paris.Multi care vor sa insele cu metoda;am gasit un obiect de aur si religia nu-mi permite.La o privire atenta constati ca patruleaza la cca 50m unii de altii pe malul Senei.Nu am ramas in oras decat pana in apropiere de miezul noptii,dar intro seara am ramas la Sacre Coeur la un concert.Nu va pot spune cum arata acea zona seara tarziu.Mi-a stat inima pana am ajuns la bulevard.Ulterior am aflat ca fusesera mari probleme si ca totusi e multa politie,pe care nu am vazut-o.Vroiam sa vad Parisul noaptea.Prietenii din Franta nu m-au lasat.Am facut acest lucru cu un localnic si nu mers asa,pe jos cum imi doream ci cu masina.Clar sunt hoti,dar in metrou se anunta:atentie hoti.Orasele mai mici (Vincennes,de exemplu) au in fiecare week end un eveniment organizat in piata primariei.A doua zi nu se vede nici urma,totul e curat ca in palma.
    4.Ulm.Oras mort dupa ora 20.Curat,pare foarte sigur.La ora 10 dimineata,fumam pe o banca,in centrul orasului.Am fost acostata de un tanar cu o icoana,care baiguia ceva in germana.Era roman.In gara o patrula de politie a venit la mine.Nu vorbesc germana,am crezut ca vor sa ma legitimeze.Au fost socati cand au vazut ca intentionez sa ma legitimez.Vroiau sa ma anunte ca au detectat hoti,sa fiu atenta.
    5.Anglia.Am vazut cateva orase,inclusiv Londra,dar insotita si in timpul zilei.Nu am vazut cersetori care sa fie foarte vizibili.Asta daca exceptam pe cei costumati,sau tip statui vii.In Ipswich am stat mult timp.Aici am vazut cersetori care canta pe strada.Chiar unul canta o melodie ce parea foooarte cunoscuta.Nu am riscat sa intreb de unde e.
    Avand in vedere numarul de incuietori de la usi si geamuri,banuiesc ca nu este siguranta 100%,dar civismul anecdotic al englezilor este un adevar.
    Si va dau un exemplu; asteptam gazda,care-mi spusese ca vine la o anumita ora si intarziase deja 2 ore.Am iesit sa fumez,asteptand in fata usii, la miezul noptii.De la un balcon cu vedere la usa aceea ,nu s-a dezlipit o persoana pana la 2 noaptea,atunci cand a venit locatarul si am intrat impreuna in casa!.

    RăspundețiȘtergere
  14. Plin de hoti mi s-a parut si mie in Barcelona. Si in Praga la fel. In Timisoara nu am atata grija de geanta si portofel cata am in vacante. Nu e perfect nici la noi, nici la altii, cred ca depinde foarte mult si de noi sa ne facem viata buna acolo unde traim.

    RăspundețiȘtergere
  15. Adevarul este ca atunci cand pleci in concediu iti alegi ceva "bun", ca doar e concediu si se poate sa nu vezi padurea din cauza copacilor...Adica vezi mai putine lucruri urate. Si la noi este frumos, asa cum este si urat, ca si in alte parti! Important este sa ne canalizam pe lucrurile si locurile frumoase...

    RăspundețiȘtergere
  16. Monica asa incerc si eu drept urmare multi oameni ma judeca fiindca nu scriu si partile urate din orase. Din Maroc in special. Spun ca traiesc ca intr-un cub de gheata ....
    Adevarul e ca dupa primul an de calatorii in care nu reuseam sa trec peste mizerie, furturi, etcc am inceput sa fiu mai ingaduitoare. Totusi sunt aspecte ce zic ca merita mentionate nu de alta dar oamenii au impresia ca toate locurile vazute de mine sunt niste colturi de rai si nu e chiar asa dar nici nu vreau sa evidentiez prea mult partile astea....

    RăspundețiȘtergere
  17. Oana ai dreptate, putem sa ne facem o viata buna acolo unde traim. Si sa ajungem chiar sa nu mai vedem partile negative deloc fiindca invatam sa le "evitam".

    RăspundețiȘtergere
  18. Valentina frumoase povestile tale.
    *Am experimentat si eu cam tot ce ai spus si tu. Eu faza cu inelul am patit-o in Tuileries, eram cu sotul meu. Am pus si botu chestie pt care m-am urat si mai mult.
    *La Londra am vazut multi cersetori, au ei zonele lor! Nu o sa ii vezi peste tot, ca in alte tari. Acum eu cantaretii si statuile nu le includ in categorie fiindca pana la urma fac ceva pt acei bani. Nu numai intind mana ...
    *Nici Lisabona nu l-as numi cel mai sigur oras din lume. Mai ales noaptea......

    RăspundețiȘtergere
  19. Am batut Europa in lung si lat,dar am fost doar turist,nu am locuit in strainatate. De aceea imi este greu sa-mi dau cu parerea fara a fi subiectiv.
    Dar despre noi, ai perfecta dreptate Alicee. Patriotismul a devenit ceva desuet,de prost gust. ASa zisii formatori de opinie injura zilnic tara asta (un exemplu concret MIrcea Badea).Poate ca americanii exagereaza cu patriotismul si pe mine ma enerveaza americanismele din filmele lor. Dar asa sunt invatati de mici,sa fie mandrii ca apartin acelei natii. La noi Ziua Nationala trece aproape neobservata, mai degraba petrecem de sarbatori imprumutate ( haloween,VD,etc). Sa poti un martisor este babesc,taranesc,etc. Pana nu vom umbla putin la mentalitate, nu se va schimba nimic in tara asta. Iar educatia si in alte tari s-a facut cu biciul (legea). Ptr ca la noi nu lipsesc legile, ele exista ,dar nu se aplica.

    RăspundețiȘtergere
  20. Foto incepator ai mare dreptate. Educatia e de vina. Mentalitatea. O mama frustrata care va spurca zilnic Romania ii va transmite asta si copilului ei. Care nu va mai da 2 bani pe tara asta si o sa zica ca peste tot e mai bine decat in Romania. Nu conteaza ca nu a iesit din tara si doar si-a insusit niste pareri. Fiindca asa e la noi, mai usor sa judeci si sa crezi tot ce auzi decat sa mergi la fata locului si sa verifici.
    In plus tocmai asta vroiam sa spun ca tarile astea foarte dezvoltate se lovesc de multe alte probleme pe care noi nu le avem. Dar nici nu stam atat de rau ca multeee alte tari, mai putin dezolvatate.

    RăspundețiȘtergere
  21. Andreea Francu fb11:02 p.m.

    Dupa cum ai zis si tu, cred ca tinerii respectivi nu vazusera o alta tara. Eu pe masura ce calatoresc ma simt tot mai norocoasa ca m-am nascut in Romania. Mai mult de 80% din populatia globului traieste din mai putin de $10/zi, fara un adapost deasupra capului, fara apa potabila, fara access la doctor etc. Tu ai enumerat tari europene ca exemplu (foarte corect pentru ca cei care isi tot pling soarta acolo ar fi vrut sa se nasca) dar exista si India, Bangladesh sau orice tara africana. Statistic vorbind, sansa era mai mult mai mare sa te nasti acolo. Oricum, eu recomand tuturor sa incerce sa traiasca un an in alta tara, e o experienta care iti poate deschide ochii fantastic, asta daca esti dispus sa te uiti in jur si sa inveti.

    RăspundețiȘtergere
  22. Anonim2:05 a.m.

    Felicitari pentru articol, foarte bine ai punctat si plusurile si minusurile! Si sunt total de acord cu tine in ceea ce priveste minusurile din Romania, mai exact din Bucuresti!

    RăspundețiȘtergere
  23. Costi_ant12:45 p.m.

    M-ai uns pe suflet cu articolul.....foarte realist ...prea elegant...

    RăspundețiȘtergere
  24. In drumul spre Capul Kaliakra am vazut sate aproape complet parasite si derapanate, oras cu un aspect comunist e putin spus, o imagine urata. Case intr-o stare deplorabila am vazut si in Scotia, dar acolo stiu ca exista legi ce te obliga sa le ingrijesti, si in Corfu, mai ales pe insule, dar si pe langa aeroport.
    Vad ca ne facem cu ou si otet singuri, mai ales daca vine careva din strainatate sa ne arate cu degetul. Sunt multe aspecte urate, dar nu cred ca e o cauza pierduta.

    RăspundețiȘtergere
  25. Daca romanii ar avea baniinde dincolo aicinar fi raiul pe pământ

    RăspundețiȘtergere