Olanda - Drumul spre Groningen plin de peripetii (Ziua 1)

Am inceput aventura la 9 dimineata dupa ce mi-am recapitulat bagajul, am luat un prim taxi spre Mary (prietena cu care am mers in calatorie), am trecut bine de controlul de securitate desi m-au pus sa imi dau incaltarile jos si mi-au controlat bagajul fiindca aveam un suvenir imens cadou format dintr-un tren de lemn, 6 pahare de shot-uri si o sticla imensa goala care parea suspecta pe scanner, dar noroc ca au gasit-o repede si nu mi-au scos doar primul set de chiloti. Probabil rosie pana in varful urechilor m-am balbait si la controlul actului de identitate, unde tot insistam ca eu calatoresc cu Mary in loc sa raspund unde calatoresc. In fine, noroc ca am gasit un parfum bun de testat la Duty Free si dupa ce m-am imputit bine a Chanel mi-am revenit in fire. Am zburat lin si am aterizat la fel de usor, un zbor placut de 2 ore jumate.

amsterdam-deasupra-din-avion

Vacanta in Olanda am facut-o pe cont propriu:
Pe site-ul de unde mi-am luat eu biletul de avion gasiti deseori oferte de la  ~100 euro dus-intors Romania-Olanda. Incercati si voi >>> AICI
 In Olanda am stat la o prietena, care mi-a spus ca cele mai ieftine si bune hotel-uri din Amsterdam sunt  >>>Hotel IrisHotel not Hotel si Hotel 83. Daca mergeti in grup mai mare sau cuplu va recomand cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 35euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou gratuit >>> VOUCHER AICI
Am coborat printre ultimele uitand ca noi de fapt ne grabeam sa prindem autobuzul si apoi trenul spre Groningen. Am intrat intr-o stare euforica cand am vazut soarele si am simtit caldura, cred ca erau peste 25 de grade. Ma felicitam ca nu mi-am luat pelerina si palaria (nu stiam cum urma sa plang dupa ele peste cateva zile ). La intrarea in tara am observat oamenii, multi blonzi si multe blonde, olandezii sunt inalti si solizi. Nu prea vezi femei subnutrite si nici barbati fara spate. In fata aeroportului grupuri de tineri stateau pe jos pe ciment si numerosi calatori erau in haine de vara si slapi. Am luat autobuzul spre Edinhoven Airport pana in gara cu 3.5 euro. Pe drum ne tot minunam de numarul de biciclisti, de piste perfecte, de oameni in slapi, de case frumoase si gradini ingrijite. Cand am ajuns in gara tocmai am ratat trenul asa ca am avut de asteptat, dar e bine ca la ei cumperi bilet pe care scrie doar destinatia, nu si ora si ruta asa ca poti merge intr-o zi cu cate trenuri vrei si pe ce ruta vrei! De la Edinhoven la Groningen adica din Sudul Olandei pana in Nord un bilet de tren costa 25 euro/persoana. Rezonabil avand in vedere ca strabati toata tara.

In gara tin minte ca am intrebat-o pe Mary "daca vezi un tip cu camasa si tenisi roz e interpretabil???" o prostie dar mda, diferentele culturale incep sa se faca observate. E o liniste dureroasa desi in gara asteapta peste 50 de oameni trenul, printre care observ cativa gay, fiecare fiind preocupat de propria persoana.
In sfarsit vine trenul si acum incep greselile:

Prima data ne asezam in vagonul gresit!
Ni se parea noua ca scaunele sunt cam mari dar ne gandeam ca asta e standardul in Vestul Europei. Dupa doua statii a venit controlorul care ne tot vorbea in olandeza, destul de tarziu am realizat ca suntem la clasa 1.

In Rotterdam am schimbat trenul si apoi am fost date jos din tren!
Dupa o pauza de jumatate de ora, in care ai timp suficient sa schimbi linia si sa cumperi o sticla cu apa (1l a fost 3 euro) ne-am urcat in al doilea tren care trebuia sa ne duca direct in Groningen. Numai ca dupa 2 statii s-a auzit un anunt si am vazut cum toti se ridica instant, dar anuntul era doar in olandeza asa ca noi nu intelegeam ce se intampla. In final am intrebat pe un domn care ne-a spus ca trenul s-a stricat si trebuie sa ne dam jos sa asteptam altul. Ne dam jos ultimele si ne luam punct de reper o persoana, sa stim sa urmarim oamenii in caz ca se muta pe alta linie. Ceea ce s-a si intamplat, dupa vreo 20 de minute am vazut cum toti oamenii de pe peron se indreapta spre scarile rulante. Noi tot nu intelegeam nimic. Oamenii fugeau sa intre in trenuri noi cautam un conductor sa intrebam daca merge spre Groningen, sau ce sa facem. In final gasim unul care ne spune sa mai asteptam 20 de minute un alt tren cu care mergem o statie si schimbam din nou.

olanda-tren-gara

Nici n-am intrat bine in Olanda ca deja imi venea sa dau de pereti cu tot sistemul de transport Olandez, mai ales fiindca nu era nimic scris pe engleza, nu se anunta nimic in engleza si olandeza asta ce o vorbesc ei e imputita rau, nu intelegi nimic!

Apoi am fumat in locul gresit!
Am zis sa fumam o tigara daca tot avem 20 de minute, vedem ca oamenii fumeaza in gara, doar ca nu am observat si ca fumeaza toti intr-un patrat delimitat! Okkkkk, bine ca nu am luat amenda ...

patrat-galben-olanda-loc-de-fumat

A venit trenul, am mers o statie, am schimbat din nou trenul, toata distractia cu intarzierea ne-a costat cam 2 ore si pe noi ne astepta prietena din Groningen in gara asa ca incepeam sa fim stresate fiindca nu aveam cum sa o anuntam. Tot povestim cand la un moment dat se intoarce la noi un olandez si ne turuie furios o noua regula, din nou pe olandeza. Intr-un final intelegem ...

Ne-am asezat in vagonul gresit, Silence Stillete, unde trebuia sa pastram linistea! pe geam scrie mare!
Deja incepeau sa ma enerveze atatea reguli, mai ales ca linistea asta ma omora acum sa nici nu mai pot sa vorbesc ... Evident ca prima ora am tot pufnit in ras cand ne uitam una la alta, intr-un final ne-am mutat pe hol si am inceput sa analizam peisajul.
vagon-silance-olanda
    •  Olanda e toata o campie, nu tin minte sa fi vazut atata cer in viata mea! Tot peisajul incape pe 10% din geam, restul e cerul!
    • E plin de vaci, de oi, de cai, sunt multe ferme!
    • Am vazut piste de biciclisti si intre orase, nu m-as mira sa poti face inconjorul Olandei pe bicicleta!
    • Arhitectura e foarte uniforma, casele seamana cu cottage englezesc, adica conacele de la tara in timp ce blocurile mi se par oribile, au foarte multe geamuri si fara acoperis (ma rog cu acoperisul plan, zici ca-s neterminate).
    • Multe case au iesire la lac, nu am mai vazut niciunde pana acum asemenea "abordare" de lifestyle
    • Credeam ca doar in Amsterdam sunt canale dar cam toate orasele ce le-am traversat pana acum au foarte multe canale!
      Si brusc ne uitam la ceas, stim ca la urmatoarea statie trebuie sa ne dam jos si ca la 8:47 ajungem asa ca pasim cu incredere pe peron si cand ne dezmeticim intelegem ca:
      Ne-am dat jos la statia Gresita! Am coborat in Assen, cu o statie inainte!
      Probabil daca ne uitam mai atent am fi vazut ca scrie Assen, am fi vazut ca statia asta nu are nici macar o gara cum trebuie, e mai mult o halta, ca nu sunt numai 2 peroane si e imposibil sa fie gara din Groningen care este cel mai mare oras din Nordul Olandei si al doilea centru universitar al tarii! Doar ca .... noi NU ne-am uitat si am coborat direct stiind ca urmatoarea statie e a noastra si ora la care trebuia sa ajungem se potrivea. Probabil au anuntat intarzierea pe olandeza, dar noi nu am inteles.
      Evident ca trenul a plecat, am asteptat un nou tren si in final, cu vreo 3 ore intarziere am ajuns! Noroc ca prietenii ne asteptau in gara! In final nici nu mai stiu cate trenuri am schimbat, bine ca nu a trebuit sa platim de fiecare data bilet ca ramanem lefter din prima zi! Am urat faptul ca nimeni nu anunta nimic pe engleza, presimt ca Olanda nu e o tara turist friendly si gandul acesta incepea sa ma sperie!

Bine macar ca de data asta nu calatoresc singura :)

😍 Apreciez comentariile voastre 😍

Citeste tot jurnalul meu de calatorie in Olanda (click pe titlu pentru a citi)

1. Adriana T12:48 p.m.

Te admir mult Alicee, eu sigur nu m-as fi descurcat. Cine stie prin ce gara ramaneam blocata. Urmeaza sa plec in Norvegia, am deja emotii cand ma gandesc la limba, sigur nici eu nu voi intelege nimic.

1. Poate in Norvegia se ofera informatii in mai multe limbi si in plus poate nici nu strabati toata tara cu trenul! Stai relax ca te vei descurca, important e sa nu intri in panica.

2. Cam astea(enumerate mai sus) sunt motivele pentru care ma feresc sa calatoresc singura. Mai ales ca nu sunt deloc curajoasa si ma pierd imediat cu firea.
        Interesante peripetiile, astept continuarea jurnalului olandez. :)
        Bine ai revenit! :)

1. Fara aventura ce am mai povesti la nepoti? :)
          Mie imi place sa calatoresc singura si categoric voi mai calatori, peripetiile sunt deliciul vacantelor mele. Evident ca atunci am blestemat sistemul feroviar olandez si la finalul serii imi era groaza de urmatoarele zile mai ales fiindca nu vroiam sa pierd timpul prin trenuri dar am avut noroc si restul calatoriilor au fost ok.

3. Hehehe..... şi eu sunt pãţit cu sistemul lor de transport. BTW chiar nu ştiam ce reprezintã semnul S de pe geamurile din tren :)

1. Ovidiu ai avut intarzieri sau in ce sens esti patit cu sistemul lor de transport?

2. Nu am inteles de ce se percepe comision pentru plata biletelor de tren cu cardul. Am avut si ceva peripetie pe autobuzul de la gara centralã la aeroport. http://www.bucketlist.ro/eindhoven-central-station-eindhoven-aeroport/

3. Da, nasoala patania, am citit-o atunci cand ai scris, credeam ca e vorba de tren. Oricum tot transport e, aproapo de acest autobuz cand ne-am intors am vazut ca pe turisti nu ii lasa soferul sa ia bilet de la tonomatul dinauntru, ii trimitea sa se grabeasca sa cumpere din gara (stat la coada, stres, etc) in timp ce pe localnici ii lasa. Nu stiu care e faza, ca oricum biletul costa la fel de mult, deci nu vad logica ...

4. Ce aventura inca din prima zi ! Abia astept restul jurnalului !

1. Violeta restul jurnalului nu mai e plin de peripetii doar frumos :)
          Mersi de vizita!

5. As avea multe de scris dar deocamdata asa pe fuga doar o scurta observatie. Olandezii vorbesc olandeza( dutch). Flamanda este de se vorbeste in Partea flamanda a Belgiei si care oficial nu este limba.

1. Da, ai dreptate, trebuie sa modific in articol, mersi!

6. Sincer, nu prea comentez pe facebook, insa toata peripetia ta s-a datorat fix neatentiei tale. Olanda este o tara foarte tourist-friendly daca doar deschizi ochii. Tu ai fost aiurita din primul moment in care ai pasit pe taramul olandez. Ca fapt divers, in fiecare vagon exista si pe o parte si pe alta tablii mari cu numere care indica clasa vagonului, precum si ecrane actualizate real-time cu informatiile din olandeza de nu le intelegi tu (intarzierile sunt trecute cu rosu). Eu am stat in Olanda o luna, am calatorit in peste 14 orase cu trenul/autobuzul/feribotul/masina si nu am avut nici o problema cu faptul ca informatiile erau oferite in olandeza. De altfel, am foarte multe cunostinte care au calatorit prin Olanda si nu am auzit nici o plangere din partea nimanui. Tu esti prima persoana care o aud cu o astfel de plangere. De aceea nu mi se pare corect faptul ca opinia ta generalizeaza si ofera o imagine gresita despre sistemul de transport olandez cand de fapt, nu au ei nici o vina ca tu esti cazuta de pe luna.

1. Nu e tocmai normal sa te dea jos din tren si sa nu primesti nici o informatie pe engleza, sa nici nu stii ce se intampla, toti asteptau pe peron crezand ca baga alt tren in schimb dar in loc ne-au anuntat pe olandeza modificarea de linie si au schimbat si directia trenului astfel nu mai mergea pana in Groningen doar pana in primul oras mare asa ca in loc sa schimbam o data am schimbat de trei ori cumuland 2 ore de intarzieri. Asta e vina lor, restul a fost neatentie si faptul ca nu stiam ca au vagoane silance, patrat galben etc!
          Pana la urma peripetiile mele poate ajuta si alti turisti sa nu fie la fel de picati de pe luna asa cum am fost eu!

7. Acum multi ani faceam naveta la doua saptamani Gent-Groningen. Un drum pe care il uram cu toata fiinta. Fara intarzieri vreo 5 ore cu schimbat trenul de patru ori si cu multe intarzieri. Sounea cineva mai sus ca sistemul olandez de trenuri e unul bun. Nu e. Locuiesc de 9 ani in belgia si de 5 ani la 1 km de granita cu Olanda si mai si vorbesc limba si tit sunt enervata de el. La una dintre plimbarile spre Groningen, opreste trenul in Amersfoort unde trebuia sa schimb si nu se deschid usile. Aveam 4 minute sa schimb trenul si era super suficient ca sunt doua linii doar in gara aia. Dar am stat frumos si m am uitat din trenul in care eram la celalalt tren cum vine si pleaca. Dupa inca 5 min s au deschis si usile la mine :))

1. Eu nu pot sa generalizez, asta a fost un jurnal de calatorie, peripetiile din prima zi, urmatoarele calatorii chiar si la intors au fost conform programului dar faptul ca nu exista informatii pe engleza ma deranjeaza fiindca in Italia, Spania, Portugalia, Franta si alte tari in care am fost inteleg limba chiar daca nu o stiu bine, dar olandeza e ca si chineza pentru mine!

8. Adela, ai precizat "acum multi ani". Noi furnizam informatii de actualitate, nu istorie. Banuiesc ca nu stii daca s-au modernizat trenurile sau daca s-au facut si alte schimbari in sistemul lor de transport, deci nu are nici o relevanta comentariul tau.

1. Claudia povestea cu usile este de acum multi ani. In continuare locuiesc la 1 km de granita. Imi fac cumparaturile in Olanda.pana si medicul veterinar tit in Olanda il am. Calatoresc mai putin des cu trenul decat acum 8 ani insa o data la ceva timp tot iau trenul. Chiar si numai spre Schipol. ca sa nu mai spun ca prietena mea cea mai buna locuieste tot in Groningen si o data pe luna cel putin vine cu trenul la mine. Si stiu cum e cu intarzierile. Pt ca de fiecare data ma suna sa ma anunte sa o iau mai tarziu de la gara. Ultima data a facut aproape 8 ore in loc de 5. Sunt destul de sigura ca sunt destul de la curent cu transportul ferociar olandez.

Ps: ca imi adusei aminte, vecina de la doua case de mine este controlor pe tren in Olanda :) am si de la ea povesti cate vrei :)

9. Claudia e ofticata ca a stat o luna in Olanda si atunci a mers brici si acuma nu mai merge, asta este s-au stricat treburile si prin Vest! Relax fata, ca aici fiecare are dreptul sa isi spuna parerea, nu trebuie sa sari la beregata altuia ca nu a avut parte de transport ca la carte si nu s-a descurcat si cu ochii inchisi! Asa-s turistii, mai sunt si picati de pe Marte si vor mai fi mai ales daca nu ti se ofera informatii concrete! Pai daca nu stii engleza ce te faci? altii stiu numai franceza, sau nici macar ....

10. Frumos si interesant. Mai astept

11. Ce savuroasa descriere, astept continuarea , cu muuulte lalele !

1. Teo daaaa, urmeaza si articolul cu lalele! Doar am fost in Tara lalelelor :)

12. Și eu am avut parte de întârzierea cu 80min a unui tren pe care l-am schimbat în Germania cu destinația Schiphol. Am pierdut avionul ... Marja mea de 1h, pentru întâmplări neprevăzute, nu a fost suficientă. Nu am rămas cu o impresie prea bună despre colaborarea germano-olandeză în materie de transport feroviar.
        Mie, în schimb, îmi plac regulile, în special cele de conviețuire socială. Îmi place că fumătorii au un loc special, îmi place că se cere păstrarea liniștii în mijloacele de transport în comun.
        Dacă „feroviarii” ne cer să respectăm reguli, mă aștept și eu ei să respecte orarul trenurilor. Păcat că și în vacanță trebuie să fim cu ochii în patru în loc să fim relaxați.
        Cred că dacă plecai singură ai fi fost mai atentă. Sper că ai avut și experiențe frumoase. Totuși Olanda este o destinație deosebită.

1. DA, cu siguranta daca eram singura observam mai multe fiindca nu aveam cu cine povesti, insa in acelasi timp mi-ar fi fost mult mai greu tocmai din acelasi motiv. Macar daca esti cu cineva trece mai repede timpul.
          Foarte urata intamplarea cu pierdutul avionului, am patit-o si eu in Italia si a fost groaznic, tot din cauza unui tren si a informatiilor gresite primite. Ma rog, eu urasc trenurile tocmai fiindca am avut tot felul de experiente nasoale pe ele, eu in Romania nu calatoresc cu trenul si nu sunt familiarizata, ma enerveaza numarul mare de linii, aglomeratia de pe peroane, oamenii agitati, diferentele de la sistemul feroviar dintr-o tara in alta. Cu autocarul te urci si te dai jos, dai bagajul la sofer, e simplu. La avion la fel, toate aeroporturile au cam accelasi standard si reguli doar la trenuri gasesc diferente si la modul in care se composteaza biletul, se anunta statiile, formatul garilor, in unele nu se fumeaza deloc, in altele sunt zone speciale sau te lasa la liber peste tot, unele afiseaza pe fiecare linie destinatia altele nu, unele au puncte de informare multiple altele doar in statii sau nici acolo! Biletele pe majoritatea scrie punctul de plecare, destinatie, si trenul cu care sa mergi doar in Olanda am vazut sistemul acesta in care poti calatori cu cate trenuri vrei intr-o zi. In Franta si Italia trebuie sa le compostezi tu inainte sa te urci in tren in timp ce in Olanda si alte tari nu e nevoie "sa le activezi" in nici un fel.

13. „Totul este bine, când se termină cu bine” - Shakespeare.
        În final ne-a salvat Aer Lingus care ne-a mutat în zborul următor. Cu bunăvoința unui OM am rezolvat, dar am rămas cu un gust amar față de oamenii care nu și-au făcut treaba în ziua respectivă. Banii cu care am cumpărat noi biletele erau bani munciți. Era păcat de atâta muncă și ca visele noastre de vacanță să se piardă. Am rămas cu cea mai bună impresie despre Aer Lingus și despre irlandezi.

1. Ma bucur ca s-a terminat cu bine chiar daca cu ceva bani pierduti. Bine ca ati ajuns in tara si a ramas totul o amintire ...

2. Nu am pierdut niciun ban, am pierdut doar timp și nervi.

3. Am inteles ca ati cumparat noi bilete, deci ati fost transferati gratis, nu?

14. Sper ca restul vacanței să nu fie la fel de neplăcut. :D

Poate e greu de crezut după experiența pe care ai avut-o, dar sistemul feroviar olandez chiar funcționează în general. Este însă unul din cele mai aglomerate sisteme feroviare din lume, așa că atunci când sunt probleme… sunt probleme. Trenurile circulă la un interval foarte mic unul după altul. De multe ori mă duc pur și simplu la gară fără să consult mersul trenurilor și văd acolo ce variante am. Rareori trebuie să aștept mai mult de un sfert de oră. Garniturile sunt muncite din greu și se mai defectează, iar când se defectează de multe ori mai blochează vreo două trenuri din cauza intervalului mic dintre ele. Chiar și-așa e cel de-al treilea sistem feroviar din lume ca punctualitate după Japonia și Elveția. E adevărat, ca turist poate fi mai greu. Ca localnic însă există n-șpe sisteme de informare (anunțuri în tren, personal în tren, personal pe peron, tabele electronice de afișare și, favorita mea aplicația mobilă NS Reisplanner).

Despre clasa I, loc de fumat, coborât în gara greșită și stilte zone… Dacă doar de astea te plângi înseamnă că n-a fost chiar așa de rău. :D Închipuie-ți să fii turist în România. Acolo și ca localnic ți-e greu să afli în ce gară ești, că scrie doar pe clădirea gării și trebuie să ai noroc maxim să te uiți pe partea potrivită exact în momentul potrivit.

1. Voc da, ai dreptate, merg foate multe, si noi aveam cred la interval de 15-30 de minute trenuri spre Amsterdam ceea ce mi s-a parut foarte ok avand in vedere ca la noi sunt doar 2-3 pe zi (maxim) spre orasele mari.
          Articolul nu l-am scris ca sa ma plang, e un jurnal de calatorie spun cum a fost, greselile mele, despre sistemul de transport olandez, diferenta, pentru ca turistii sa stie la ce sa se astepte mai ales ca merg multi romani spre Olanda anul acesta. Nu zic D-ne feri ca in Romania e mai bine, am mai spus ca la noi eu nu circul cu trenul (mai ales din cauza intarzierilor si opritul in mijlocul campului etc).... doar ca fiecare tren/gara a venit cu o noutate, chestii cu care nu eram obisnuita si mi s-au parut demne de mentionat. (vagonul silance, patratul de fumat etc.)

2. Btw, am observat o mică inexactitate în articol… Groningen nu e al doilea oraș ca mărime din Olanda. E cam pe locul 7 după Amsterdam, Rotterdam, Haga, Utrecht, Eindhoven și Tilburg.

3. Da Voc, mersi, am corectat, era al doilea centru universitar nu ca marime!

15. M-a amuzat teribil povestea ta, desi imi inchipui ca pentru tine la momentul respectiv n-a fost la fel de amuzant :)). Daca asa a fost prima zi, sunt tare curioasa cum a decurs restul vacantei. Astept continuarea. Si vorba ta, bine ca nu calatoreai singura.

16. Câte peripeţii :)) Dar până la urmă astea fac deliciul unei vacanţe, nu? :)
        Cred că mi s-ar părea ciudată liniştea de-acolo...O cale de mijloc chiar nu există?

17. Haha, prima dată când am mers în Olanda și noi greșisem stația în care trebuia să coborâm. Și tot așa, am nimerit în vagonul "cu liniște" și am fost nevoiți să ne ținem gurile închise după ce ni se făcuse o observație răutăcioasă. Dar după multe, multe experiențe cu sistemul olandez de transport, l-am înțeles, am ajuns să-l îndrăgesc și după el tânjesc de fiecare dată când călătoresc pe teritoriul est-european.