Vacanta in Olanda impresii si pareri

Au trecut aproape 2 luni de cand am fost in vacanta in Olanda. Suficient timp incat memoria sa sorteze toate intamplarile si sa pot vorbi realist despre Olanda, avand gandurile neafectate de emotia vacantei. Am iesit din acea stare in care simti ca esti inca acolo chiar daca practic esti altundeva. Dar imi placea sa fiu acolo. Olanda mi-a lasat o impresie buna. Parerile de mai jos sunt conturate dupa o saptamana de vacanta in Olanda:

Olanda
Vacanta in Olanda am facut-o pe cont propriu:
Pe site-ul de unde mi-am luat eu biletul de avion gasiti deseori oferte de la  ~100 euro dus-intors Romania-Olanda. Incercati si voi >>> AICI
 In Olanda am stat la o prietena, care mi-a spus ca cele mai ieftine si bune hotel-uri din Amsterdam sunt  >>>Hotel IrisHotel not Hotel si Hotel 83. Daca mergeti in grup mai mare sau cuplu va recomand cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 35euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou gratuit >>> VOUCHER AICI
1. Cerul e mereu plumuriu si ploua marunt. Asta e cel mai mare defect al Olandrei din punctul meu de vedere fiindca eu iubesc soarele. Nici nu stiam cat de mult pana am fost in Olanda. Credeam ca in Austria nu m-am simtit bine fiindca nu rezonez eu cu "spiritul nordic; rece; german". Da, poate sa fie si asta dar e clar ca eu iubesc tarile latine, vesele, agitate si cu SOARE! Nu degeaba aleg mereu sa revin in Italia, Maroc, Spania sau Portugalia.

2. Arhitectura mi-a placut in Olanda chiar daca pe finalul calatoriei cand am ajuns in Amsterdam mi se parea deja monotona. Fara strazi incurcate, fara canale serpuitoare, fara nici o pata de culoare. Totul pastreaza un look grav, sever si pretentios, fiind folosite in excces culorile sterse: maroniu, vernil, crem si bleu. Bulevardele sunt lungi si drepte, canalele imprejmuiesc centrul si sunt late ca niste rauri  mai mici de la noi. In Groningen canelele,sunt impanzite cu vapoare vechi, cu panze, in timp ce in Amsterdam sunt multe case plutitoare, barci private si din cele turistice. Predomina casele dreptunghiulare cu foarte multe geamuri si nu arata ca de turta dulce (asa cum imi imaginam eu).

arhitectura-Olanda

3.In vacanta asta am ajuns in Groningen, Giethoorn, Amsterdam si Gradina Keukenhof.

Giethoorn ramane orasul meu preferat, un oras fara masini, fara poluare, fara galagie, o oaza verde, curata si bine ingrijita. Atmosfera de la tara, amestecata cu viata de cartier rezidential cu case luxoase si stil de viata ridicat, cu o laguna splendida, unde m-am simtit ca in Delta! Mult stuf, multe canale fiindca tot orasul a fost ridicat prin indiguire.Citeste mai multe >>>In Venetia Olandei, Giethoorn, am vazut raiul

Olanda

Gradina Keukenhof a fost cireasa de pe tort, motivul vizitei mele in Olanda: SA VAD LALELE! Si am vazut rauri de lalele, campuri de lalele, sute de varietati de lalele. Sfatul meu ar fi ca daca va doriti sa ajungeti in Olanda sa alegeti neaparat perioada martie-mai cand e deschisa aceasta gradina simbol al Olandei! E de vis!  Citeste >>>Pas cu pas prin gradina Keukenhof

Groningen a fost orasul gazda, orasul pe care l-am cunoscut cel mai bine avand mai mult timp la dispozitie. E un oras cu o atmosfera energica, trepidanta de la numarul mare de studenti ce invata aici. Mi-au placut la nebunie casele si gradinile ingrijite din zona in care locuia prietena noastra, mi-a placut si cartierul rezidential cu case colorate si iesire la lac, dar mai multe impresii si poze puteti vedea aici >>> Groningen prima zi in Olanda

Amsterdam l-am prins intr-o zi trista, mohorata, in care norii se incapatanau sa planga mereu. Nu am putut gusta din Amsterdamul acela energic, romantic, plin de viata, de distractie pe care mi l-am imaginat fiindca terasele erau goale si ude, oamenii pedalau energic spre casa, iar impresiile mele se raporteaza doar la obiectivele turistice, putine, pe care am reusit sa le vedem. Citeste >>>Amsterdam nu a coincis cu imaginea mea

Olanda

4. Bicicleta este un stil de viata dar si sport national. Admir olandezii pentru asta fiindca e clar ca toti isi permit o masina (una buna chiar) sau 2 euro pe un bilet de autobuz si cu toate astea merg cu bicicleta. Chiar si octogenarii. E o cultura in acest sens si cred ca toti olandezii au bicicleta si stiu sa se dea cu bicicleta. Imi place ca au si infrastructura pe masura, parcari imense pentru biciclisti si piste ce acopera toata tara!
Ce nu mi-a placut, dincolo de agitatia creeata de ei, e faptul ca conduc agresiv, stiind ca au legea care ii protejeaza iesind victime in orice accident. Nu incetinesc chiar daca e aglomeratie, mai bine se furiseaza printre oameni si masini facand "cascadorii" in trafic. De accea cred ca accidentele dintre biciclisti sunt mult mai frecvente si grave decat cele cu masina. Soferii conduc incet, prudent si nu claxoneaza nimeni.

Nici o poza fara biciclisti :)

Olanda

5. Mancarea in Olanda e un alt subiect controversat. In primul rand obiceiul lor e de a manca cina la ora 6 seara, aceasta fiind ultima masa si cea mai consistenta (singura mancare calda din zi) ca un fel de pranz la noi. In al doilea rand se mananca multa mancare nesanatoasa, tip fast-food, unica tara de altfel,unde eu am vazut asfel de mancare in tonomat. La noi se cumpara cafea/ceai de la aparat, in Italia am vazut tigari, in Austria prezervative iar in Olanda mancare tip fast-food.

Vaca e simbol al Olandei, am vazut numeroase tablouri, bibelouri cu vaci.

vaci-Olanda

Asa ca laptele este de cea mai buna calitate si cascavalul la fel.
*Gouda a fost pur si simplu incantare pentru papilele mele gustative si nu numai. Am incercat cel putin 30 de feluri de cascaval (in Amsterdam sunt numeroase magazine unde poti face degustari gratis) si nici macar un fel nu mi-a displacut. Mi-am si luat pt acasa instrument de taiat cascavalul, numeroase sortimente de cascaval si sosuri.
*Heringul crud cu ceapa si faimoasele clatite nu le-am gasit speciale.
*Se mananca mult peste (cum altfel la atata apa) multi cartofi prajiti (foarte buni) dar nesanatosi, din pungi! *Prietena noastra ne-a facut mancare traditionala, carne de vita cu cartofi pireu amestecat cu castraveti murati. A fost bun!
*M-am indragostit iremediabil de napolitanele Olandeze (Stroopwafes) cu miere sau caramel! Bine ca nu traiesc in Olanda ca nu m-as fi putut abtine sa nu mananc zilnic si sunt extrem de dulci :)

6. Ca veni vorba de Oameni ..... sunt olanezii sobri si reci sau e doar un cliseu?
As spune ca sunt diferiti. Sunt mai individualisti. In tarile latine, in frunte cu Romania, daca calatoresti 4 ore cu trenul sunt mari sanse sa intri in discutii cu colegii de compartiment. In Olanda exista vagoane silente deci nici macar cu prietenul nu poti vorbi (asta spune multe) iar in cele normale fiecare isi vede de treaba lui.
Cred ca e greu sa legi prietenii chiar daca oamenii sunt binevoitori si te ajuta daca le ceri asta sau ii intrebi ceva. (nu ca in Franta unde trec mai departe ca si cum nici nu existi). Cred ca nu au nici un sentiment de superioritate, nici o urma de aroganta, nu degeaba sunt atat de multi imigranti ce muncesc in Olanda. Ii respecti, te respecta, totul e perfect. Olandezii tin la distanta si familia, din cate am inteles la ei e foarte comun ca la 16-18 ani copii sa se mute singuri, nu poti merge la nimeni fara sa suni in prealabil, daca ajungi in casa unui olandez la ora mesei nici nu visa ca te invita sa mananci. Prietena noastra de acolo ne zicea ca e normal ca olandezul sa manance la masa si tu sa povestesti de pe coltar. Pt noi e nesimtire, pt ei e o normalitate.
Admir olandezii fiindca au mintea deschisa, au o educatie mult prea avansata pt noi, au legalizat prostitutia si sexul e vazut ca un lucru normal chiar si amorul pe bani .

Citeste mai multe >>> Muzeul sexului si Cartierul Rosu

Chiar daca homosexualii se pot casatori in cele 7 zile nu am vazut nici un cuplu de gay facand spectacol pe strada si cred ca cu exceptia Paradei Gay unde se dezlantuie intr-un mod salbatic si libidinos, se comporta decent.
Iar drogurile, ca nu putem vorbi de Olanda fara sa nu aducem aminte de ele  sunt consumate, insa cu cap. In coffe shops, locul unde poti sa iti cumperi un joint pt doar cativa euro intra oameni din toate clasele sociale si de toate varstele/nationalitatile. La cate droguri exista, la cate magazine etnobotanice ce vand ciuperci halucionegene sunt, ma mir ca n-am vazut nici un nebun si ca natia nu se duce de rapa. :)
Nu e nimic ciudat daca gasesti bomboane sau prajituri cu marihuana/canabis la magazinul cu suveniruri, cabine in care poti urmari filme pt adulti, restaurante in care te servesc femei goale. In Olanda totul este posibil de aceea am scris un articol ce merita citit daca vrei sa te distrezi  >>> Recomandari pentru Olanda

7. Limba e oribila. Olandeza e plina de consoane si in afara de (yeah si ney) adica DA si NU, nu inteleg nimic. Insa ce mi s-a parut si mai crunt e ca nu se anunta si in alte limbi in tren, la autobuz etc. Am vizitat 2 muzee, nici unul nu avea descrieri pe nici o limba straina si nu ni s-a oferit carticica la intrare, nici n-am vazut pe altii cu brosura asa ca nu cred ca exista! De vizitat orasele insa e usor fiindca sunt multe indicatoare  si toti oamenii stiu engleza si te pot ajuta daca cauti ceva anume.

8. E curatenie, e civilizatie, se simte cultura Vestica. In 7 zile nu am vazut o hartie aruncata pe jos, nu am vazut un pet de bere sau un chistoc pe strada (sau in canale). Chiar daca ploua frecvent nu se fac balti (fiindca nu exista gropi) iar praful nu transforma totul intr-o mocirla fiindca pur si simplu e totul curat. Ma mir chiar cum cu atatia arabi, asiatici si imigranti (in general) reusesc sa pastreze totul  atat de curat. Se vede ca la fel ca in Anglia, Germania si alte tari din Vest, legile au fost facute pentru a fi respectate, iar oamenii iti ofera si cer respect.

😍 Apreciez comentariile voastre 😍

Citeste tot jurnalul meu de calatorie in Olanda (click pe titlu pentru a citi)

De curand ne-am intors din vacanta din Amsterdam si am primit tot timpul ghiduri in engleza. Chiar am avut surpriza placuta sa primim un ghid in romana. si asta s-a intamplat la Zaanse Schans.

1. Ma bucur sa aud ca exista, cel putin la unele, noi am fost in Ship Museum din Groningen si Sex Museum din Amsterdam si nu ne-au dat nici stativ cu ghiduri nu am vazut si nici la altii ... apoi nu stiu.

2. Si aici am observat ca tinerii se muta separat de parinti in general dupa terminarea liceului. E chiar o usine se pare sa mai locuiesti cu parintii la 20 si ceva de ani. E drept ca si veniturile permit asta. Mie mi se pare foarte ok treaba asta, sa inveti sa fii responsabili si sa te gospodaresti singur de la o varsta frageda.
    In general e o diferenta destul de mare intre popoarele latine si cele nordice, germanice. Cei din urma chiar daca sunt mai reci si distanti, intotdeauna mi s-au parut si mie mult mai civilizati si cinstiti.

1. Larisa da, sunt mai civilizati, mai cinstiti (asta e sigur) si fac munca de calitate.
      Insa relatiile interumane le prefer pe cele latine, unde poti povesti fara perdea, unde oamenii sunt mai deschisi si poti sa iti faci prieteni mai repede, chiar daca uneori de scurta durata. Unde te simti ok sa intri in vorba si sa interebi orice pe strada. Imi plac popoarele ospitaliere, atat romanii cat si arabii ti-ar da mancarea lor chiar daca e unica, doar sa te faca sa te simti bine. Apreciez omenia ca sa spunem asa si asta e un motiv pt care Tarile Vestice ma fac sa ma simt singura si straina. Probabil tii minte articolul despre Kassandra, doamna cu care locuiam in Anglia si despre care dupa 3 luni nu stiam aproape nimic.
      In ceea ce priveste mutatul de acasa la varste frage si noi o facem, cand mergem la facultate, adica 19 ani si multi nu se mai intorc acasa. Dar e drept ce ai spus si tu, e vorba si de considerente financiare ...

3. Si eu am fost foarte impresionata de Olanda. Singurul meu regret a fost ca nu am mers in perioada lalelelor. Cand am fost eu am prins si vreme buna, deci exista si asa ceva, doar ca mai rar :))). Si mi-a placut si mie maxim arhitectura si faptul ca toata lumea vorbea engleza.

1. Acum sa nu ma plang ca la Giethoorn si Keukenhof (adica ce a fost mai important) am prins vreme buna :)!
      Dar per total a plouat mult si a fost frig.Eu zic ca merita intr-o zi sa revii in Olanda, cine stie, poate la batranete :)

4. Alice recunosc in randurile tale multe dintre gandurile mele de acum 9 ani cand m am mutat in Belgia. Multe dintre ele au ramas la fel de actuale si acum. Altele au inceput sa faca parte din normalitate.
    De exemplu mersulcu bicicleta. Nu mai mersesem cu bicicleata de vreo 10 ani cand m am mutat aici. Acum avem 5 biciclete in garaj dintre care 2 de curse si nu le tinem de bibelou :) mai ales sotul. :)
    Vagoanele silence nu cred ca ar trebui sa fie luate ca o dovada de ne sociabilitate. Mie mi se par o idee geniala daca esti navetist. Si desi olanda e mica navetisti sunt extrem de multi. Si multi cu trenul. Daca zi de I faci singur cate 2-3 ore pe tren atunci preferi sa citesti ceva sau sa asculti muzica decat sa iti sporovaie alrineva vrute si nevrute in cap. Daca esti cu cineva sau ai chef de vorba atunci alegi vagoanele normale.
    Cel mai ciudat mi s a parut si mie chestia asta cu sunatul mereu inainte sa stabilesti cand te vezi chiar si cu propria mama. Insa cu timpul am ajuns sa o apreciez si imi place mai mult asa. Nu apreciez musafirii pe nepregatite. Cred ca pot oferi unui musafir atentia si timpul pe care il merita daca stiu de dinainte. Dar cred ca depinde mult de firea omului. Eu apreciez mai mult atitudinea diplomatica a natiilor mai nordice decat exuberanta sudica.

1. In ceea ce priveste trenurile ideea era ca nu poti sa intri asa usor in vorba cu oamenii ca la noi, ca in 4 ore la noi cunosti tot compartimentul in schimb ce la ei oamenii sunt mai rezervati. Poate ca nu am pus eu accentul bine dar asta vroiam sa evidentiez.
      Faptul ca sunt multi navestiti ai dreptate, trenurile sunt FULL, deabia gasesti locuri. E drept ca atunci cand iesi obosit de la munca poate nu mai ai chef de taclale dar oricum cred ca la ei faptul ca nu intra in vorba unii cu altii e un semn de respect, sa nu perturbi viata privata a celuilalt, care poate nu are chef de tine.
      Cu sunatul inainte devine si la noi o normalitate de cand avem vieti atat de incarcate si le petrecem din ce in ce mai putin acasa. In plus din moment ce avem mobile phone e usor sa verifici daca persoana e acasa decat sa mergi pana acolo degeaba. E drept ca inca nu trebuie sa ai neaparat o "intalnire" planificata si poti doar sa anunti cu cateva ore inainte ca vii.

In schimb ce ma face sa ma simt inconfortabil in tarile Vestice/Nodice sunt oamenii rezervati, reci, calculati. Eu apreciez spontaneitatea, oamenii veseli, plini de viata, vorbareti, gata sa iti impartaseasca din experientele lor de viata, gata sa te invete ceva sau sa iti dea un sfat.
      Cum am spus si mai sus stiu ca pt ei e de bun simt sa nu te incurci in viata altuia, dar mie mi-ar fi greu sa traiesc intr-o societate asa. Insa doar ca si turist nu ma deranjeaza neaparat fiindca oamenii sunt respectuosi iar eu merg acolo sa vizitez, nu sa leg prietenii :)

2. Eu sunt exact inversul. Cand calatoresc in tari mai sudice ma everveaza oamenii care se baga in sufletul meu si in vorba, care nu acorda spatiu personal, care de multe ori fac din barfa sport national. Si nu suport atitudibea de : lasa ma sa te las si lasa ca merge si asa. Italia, spania, tari mai de departe sunt ok pt vacanta dar nu as putea sa aleg un astfel de loc pt a locui.

3. E clar, suntem firi diferite.
      Acum ca "Europa" am dezbatut-o, sunt curioasa in Asia cum e, mai exact cum sunt oamenii. Din filme par si ei destul de rezervati dar viata bate filmul! :)

4. Nu sunt rezervati deloc. In china de exemplu nu exista idea de spatiu personal. In statiile de tren sau bus nu puteam citi vreo carte pt ca era intotdeauna un cap de chinez in calea mea :) era curios sa vada ce citesc dedi nu stia boaba de engleza. Am nimerit in china intr un autobuz unde eram sg straini si un nene ( sg care stia engleza) ne intreba ceva, apoi traducea la tot autobuzul, apoi discutau asiduu apoi iar ne intrebau ceva si tot asa timp de 4 ore. :)
      In asia de sud est esti mereu intrebat de copii. Si in laos un nene m a intrebat daca nu pot avea copii? Nu intelegea cum de la varsta mea si casatorita de ceva ani, nu am copii.
      Dar cand intrebarile sunt sincere nu cu gand de barfa nu ma sipar niciodata pt bagatil cu cizmele in sugletul meu. Iar la ei chiar asa era.
      Vrei nu vrei ti se prezinta toata familia, ti se arata poze cu copii, ti se spune pivestea vietii :)
      Dar cum spuneam: in vacanta e amuzant. Pt o viaa de zi cu zi as lua o razna :)

5. Fumoase amintiri. Curiozitatea ii imping sa faca gesturile astea mie cred ca mi-ar placea sa pot povesti cu ei, sa aflu mai multe despre viata lor, sa pot trece de bariera lingvistica. Cred ca o calatorie se masoara SI in numarul de oameni intalniti si povestile lor de viata.

5. Este clar, este un must sa vizitez Olanda in primavara pentru ca acea gradina minunata, Keukenhof, a devenit obiectivul meu preferat, tinta principala din tara lalelelor.
    Dupa ce traiesti o viata printre balcanici teribil de necivilizati, o evadare intr-o zona vestica linistita, civilizata, cu mentalitate diferita ar fi binevenita. :D Si oricum, dupa zilele toride de vara de care "beneficiem" jumatate de an(noi cei din sud), putina ploaie, ceata si nori nu ar trebuie sa ne sperie, dimpotriva. :P

1. Asa am spus si eu cand am fost la Londra si categoric am apreciat civilizatia de acolo si chiar mai mult am apreciat faptul ca aveam prieteni acolo. Ca daca as fi fost total singura cred ca intram in depresie dupa prima luna in care vizitam si imi "ocupam" cumva timpul.

6. Desi nu suport canicula , nici cerul vesnic mohorat nu-mi place , ma deprima, am simtit-o din plin in Lille si in Brugge , dar pentru o calatorie ca turist , nu-i bai , compensezi cu altceva . Ce m-au amuzat imaginile cu olandezul mancand si musafirul ocupand respectuos coltarul , si chinezul traducand la toti calatorii din autobuz, sa nu ramana nimeni neinformat :)

1. Tocmai ca eu sufar daca dau bani sa merg in vacanta si ploua si e mohorat. Nu pot sa ma bucur de peisaje!

7. Cu bicicletele te obișnuiești repede. Problema când vii prima dată ca turist e că nu distingi pistele. E ca și cum într-o țară oarecare n-ai putea să vezi diferența dintre trotuar și carosabil și ai intra constant în fața mașinilor. După vreo lună de locuit aici distincția carosabil/pistă/trotuar îți e la fel de clară ca distincția carosabil/trotuar din alte țări. Ca să-ți ofer și perspectiva unui biciclist: și eu prefer de multe ori să mă strecor, pentru că nu e chiar așa de ușor să te oprești complet și să o iei iar din loc la fiecare 20 de metri.

În tren se poate face socializare, dar nu în stilte zone. Aia e pentru cei care vor să citească sau să lucreze. Unele trenuri mai noi au chiar o canapea la parter pentru cei care vor să socializeze:

8. Cerul e mereu plumuriu si ploua marunt :)) Ai descris exact locul in care traiesc de 8 ani :)
    Restul...pozele sunt superbe si ma bucur c-ai reusit s-ajungi.