Impresii despre Circuitele cu autocarul - 10 avantaje si dezavantaje

Stiu ca multi isi dau cu parerea despre avantajul si dezavantajul circuitelor prin agentie, dar adevarul e ca nu toti cei ce umplu netul cu pareri chiar au mers intr-o astfel de vacanta. Multi doar isi imagineaza cum e si spun `ca nu-i de mine`.  Va zic sincer ca nici eu nu aveam cea mai buna parere despre acest gen de vacanta, dar am acceptat provocarea din partea agentiei ViaRomania si m-am dus. Prima vacanta cu ei am facut-o in 2013 in circuitul Castelele Bavariei, iar al doilea a fost in 2014 in circuitul Turcia - Cappadocia. Am incercat sa fiu cat mai transparenta si sa povestesc obiectiv impresiile mele despre  circuite si astazi o sa fac un efort maxim de sinceritate si sa o sa va scriu pe larg in acest articol de ce iubesc si de ce urasc circuitele cu autocarul prin agentie. Sa incepem cu partile bune zic...

circuit-cu-autocarul-impresii

Avantajele circuitelor cu autocarul prin agentie

1. Costuri reduse. Circuitele acestea sunt foarte ieftine. Ambele au costat 260 euro circuitul + 140/150 euro cheltuieli personale si intrari. Pe cont propriu pretul la transport + hoteluri ar fi fost mult mai mare, chiar daca as fi ales cea mai ieftina varianta. Costurile suplimentare sunt optionale, practic poti sa cheltui doar 50 euro si sa te rezumi la mancare. Pe langa pretul basic mic, economisesti si in timpul circuitului fiindca popasurile se fac in restaurante ieftine si hypermarket-uri astfel incat toate cumparaturile esentiale (apa, snake-uri,mancare) le cumperi la cel mai mic pret.

2.Castigi timp si vezi multe obiective turistice. In calatoriile pe cont propriu niciodata nu m-am trezit la 6 dimineata. Nici nu am coborat la micul dejun la 7. Asta e diferenta in circuit, ca ai un program strict care trebuie sa-l respecti. Chiar daca nu e comod, faptul ca autocarul te ia de la usa hotelului si te plimba toata ziua sute de km e un lucru mare. Pe cont propriu nu doar ca nu te-ai trezi zilnic atat de dimineata, dar ai pierde timp pana la gara/autogara, apoi asteptand trenuri, autobuze etc. In circuitele astea chiar simti ca fiecare minut conteaza si profiti la maxim de el.

3.Nu iti bati capul cu nimic. Practic ai tot programul servit pe tava, biletele la intrari cumparate in prealabil, sari peste cozi, ai ghid in romana si totul merge brici. Daca nu iti place sa iti bati capul cu planificatul vacantelor, sa verifici metode de transport, orare, sa calculezi preturi si sa citesti informatii de pe net, atunci categoric circuitele sunt pentru tine. Tu doar stai si informatiile vin la tine, obiectivele turistice ti se dezvaluie fara nici un efort, e un mod mai relaxant de a calatori stiind ca altii se ocupa de planificare si de mersul bun a lucrurilor.

4.Nu esti niciodata singur. Chiar daca mergi initial singur, in circuite prieteniile se creeaza repede. Daca mergi singura vei sta langa alta persoana singura cu care cel mai probabil te vei imprieteni. Daca nu mai e nimeni singur, vei primi camera single din partea agentiei fara cost suplimentar. Asadar circuitele prin agentie pot fi un mod de a te initia in calatoriile solo, in care calatoresti singur si totusi nu atat de singur. Oricum din punct de vedere social sunt chiar interesante.

5. Cunosti mai bine o tara. In timpul circuitelor ghidul vorbeste foarte mult, explica despre fiecare regiune, despre istorie, traditii, populatie, economie, politica, turism, practic atinge foarte multe subiecte si fiecare loc e analizat din multe puncte de vedere. Cand calatoresti pe cont propriu chiar daca citesti, ghidurile turistice nu sunt atat de detailate si oricum nu retii la fel de multe ca atunci cand mergi cu autocarul (si nu ai nimic de facut) doar sa asculti povestile ghidului.
Un alt aspect ar mai fi ca in circuite autocarul opreste in locuri de panorama de pe traseu, in jurul unui lac etc, in schimb cand calatoresti cu mijloace de transport in comun ai mai greu acces la asa ceva.

Dezavantajele circuitelor prin agentie

6. Sunt obositoare. Dimineata te trezesti devreme, seara te culci tarziu, ziua stai ore in sir in autocar sau vizitezi intr-un ritm destul de alert. Din punct de vedere fizic e solicitant, nu as putea spune ca e chiar o relaxare sa mergi intr-un circuit cu autocarul. Circuitele pe cont propriu sunt chiar si mai grele dar  macar poti sa te odihnesti mai mult si sa alegi tu ritmul, sa stai mai multe zile intr-un loc etc ... Chiar si faptul ca trebuie sa iti faci zilnic bagajul si seara de seara sa dormi intr-un alt pat, intr-un alt hotel, e obositor.

7. Sunt lipsite de aventura, de adrenalina, de libertate. Singurul gand pe care il ai e sa fi la timp la autocar. In rest nu ai griji. Nu ti se intampla lucruri. Nu cunosti localnici. Nu simti acea adrenalina constanta pe care o traiesti cand calatoresti pe cont propriu si tot ce faci depinde de tine. Aici esti ghidat, ti se spun atatea lucruri inainte incat necunoscutul nu mai e tocmai necunoscut. Iar libertatea ta e extrem de limitata. Practic ai un program impus si chiar daca nu esti interesat de toate obiectivele turistice de pe program tot trebuie sa mergi, sa astepti, sa pierzi vremea in loc sa vezi alte lucruri care poate te-ar interesa. Ideea e ca timpul e scurt si nu ai timp sa faci ceva pe cont propriu. Pe langa asta, cand esti lasat liber, tot esti constrans de perimetrul in care te afli. De exemplu in Viena am ajuns la sapte seara la hotel, dar eram cazati la 8 km de oras, intr-un cartier marginas cu vile unde chiar nu aveai ce face. Chiar daca am avut timp liber, nu am avut ce face cu el ....

8. Nu ai deloc intimitate (problema asta e doar daca mergi singur). Poti sa platesti camera single, dar diferenta de pret e mare si oricum te-ar scapa de problema doar pe jumatate. Cand dormi cu cineva in camera pe de o parte e bine ca mai povestesti, te mobilizezi mai usor dimineata,  mai schimbi impresii de peste zi. Dar pe de alta parte simti ca te sufoci, ca iti e invadata intimitatea. Practic nu doar ca dormi cu acea persoana in camera dar stai langa ea aproape non-stop. La micul dejun, in autocar, in timpul vizitelor, la cina, cand dormi ... e ca  si cum ai avea un necunoscut prins de tine. Trebuie facute multe eforturi din ambele parti ca sa nu simti ca innebunesti dupa mai multe zile. Evident daca calatoresti cu sotul/iubitul sau o prietena problema e rezolvata.

9. Vezi multe dar nu ajungi sa le stii in profunzime. Cunosti multe dar experimentezi putin. Ideea e ca orasele mari le vizitezi superficial, bifezi obiective turistice de interes, vezi multe dar per total nu intelegi nimic despre viata de acolo. Ai 3-4-5 ore libere, in orase in care ti-ar trebui zile.
Pe de alta parte ajungi si la multe obiective turistice pe care o data ce le vezi nu simti ca ar trebui sa revii acolo (de exemplu Pamukkale, Cappadocia si alte obiective din Turcia, Castelul Linderhof si Castelul Neuschwanstein din Germania, mi-au placut enorm dar nu simt ca ar trebui sa le mai vad o data.) De aceea va recomand sa alegeti circuite in cadrul unei tari (sau cat mai detailate, pe multe zile) decat circuite pe distante lungi ce acopera orase mari si capitale.

10. Programul circuitul nu se respecta de fiecare data! Ideea e ca circuitele acestea depind de vreme, de trafic, de accidente neprevazute ce pot aparea pe sosea, de turistii ce vin in circuit si uneori intarzie sau li se face rau pe drum sau se pierd etc. Asa se face ca programul scris pe foaie nu e mereu in concordanta cu realitatea. Oricat de echilibrate ar fi initial, din cauza evenimentelor neprevazute, mereu sunt obiective turistice lasate afara din program. De exemplu in circuitul din Austria nu am mai oprit in statiunea Zell Am See pe care mi-ar fi placut mult sa o vad fiindca nu ne-am incadrat in timp la castele. Iar in circuitul Turciei am sarit peste Muzeul Civilizatiei din Ankara tot din lipsa de timp (dar nici ca m-am suparat) fiindca oricum nu eram interesata.

Personal nici nu stiu ce prefer. Pe cont propriu e mai greu, mai obositor, mai scump, dar esti stapan pe timpul tau! Prin agentie e mai usor, mai ieftin, mai complex dar ai un program impus!

Citeste si articolele:
>>> Impresii Circuitul Turcia-Cappadocia 8 zile
>>> Impresii Circuitul Castelele Bavariei 6 zile

Voi ati fost in circuite cu autocarul? Ce impresii aveti?
Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi toate postarile accesati Cuprinsul blogului (click)!

1. Am fost in excursii cu autocarul, ce-i drept cand eram mult mai tanara. As mai merge, daca as avea cu cine. Prietenii mei nu prea agreeaza astfel de excursii iar singura nu stiu daca as merge. Nu acum cel putin.

Marele dezavantaj, din punctul meu de vedere, este mersul la baie. :) E cam aiurea sa opreasca special pentru tine iar cand sunt opriri programate, mai ales la femei se face ditamai coada, de astepti zeci de minute pana ajungi sa mergi si tu la baie. :)) Da, pe mine asta m-a deranjat si de asta mi-e teama cel mai mult. :P

1. Da, mersul la baie poate fi o problema. In Turcia chiar a fost neplacut fiindca mai peste tot la popasuri erau bai turcesti si multe nu aveau hartie asa ca prima data trebuia sa trecem prin supermarket sa luam servetele. Asta pana ne-am prins si mergeam pregatite :)

2. Dupa cum stii eu am tot fost in circuite si in excursii cu autocarul. Momentan nu mai sunt interesata de ele pentru ca am descoperit bookingul si ofertele sale super avantajoase la cazare si am realizat ca vreau sa merg pe cont propriu, nu cu un grup dirijat de un ghid de care nu am deloc nevoie. De ce nu am nevoie? Pentru ca eu nu am cand sa ascult ghidul de vreme ce capul imi sta doar la fotografiat. Eu plec de una singura in cautare de cadre cat mai interesante din care sa lipseasca oamenii. :))
    Evident ca am descoperit ca nu imi place sa merg dupa altii, sa ma conduca altii, sa-mi faca altii programul. Ideal ar fi sa am un sot pasionat ca mine de fotografie. Si sa merg cu al in vacante sa fotografiem impreuna non stop. :)) Asa cum am facut la Praga de ex, am plecat singura, de nebuna, si a fost de 1000 de ori mai bine decat insotita de persoane care voiau altceva sau se suparau ca fotografiez fara oprire. :P

In plus eu imi pot gasi singura oferte mai avantajoase financiar decat cele prin agentii de turism.

1. Ma bucur ca pana la urma ai descoperit o modalitate de a calatori care sa-ti placa si sa te avantajeze. Nu stiam ca ai fost singura la Praga, asta chiar e un lucru mare.

3. Eu apreciez foarte mult libertatea de a-mi face singur programul. Am fost pe vremuri si in circuite cu autocarul. N-a fost chiar traumatizant, dar mereu apareau discutii: unii voiau sa viziteze, altii voiau la mall, toata lumea intarzia, unii intentionat... poate n-am nimerit eu in compania potrivita :-)

1. Depinde mult de circuit, de oameni si mai ales de ghid. Cum reuseste sa se impuna in fata grupului. Eu am avut noroc de grupuri cat de cat ok, in cel din Turcia a fost o mica intarziere de 2 minute pe ceas. Chiar si asa au fost discutii fiindca toti erau extrem de punctuali.
      In primul circuit, in Austria si Germania am avut un ghid foarte intelept si autoritar, care chiar stia cum sa coordoneze si sa ii `tina in frau` pe cei care vroiau sa schimbe programul dupa propriul chef.

Per total pt mine au fost ok amandoua, e drept ca as fi preferat sa fie mai multi tineri, dar mai bine cu oameni in varsta.calmi si draguti decat cu tineri plini de ei. Totul e foarte relativ si chiar e la noroc.

4. Mare dreptate ai! Circuitele sunt bune pentru ca vezi o mulțime de locuri, insa esti nevoit sa stai după alte persoane. Este adevarat ca ai totul pus pe tava, dar mai bine sună o vacanta do it yourself (tot circuit).

1. Cristian eu in majoritatea vacantelor, chiar si cele pe cont propriu, apelez la agentii de turism pentru tururi de o zi sau mici circuite. Inclusiv in India, m-am dus pe cont propriu dar m-am folosit mult de ele acolo, fiindca pe cont propriu mi se parea prea dificil si uneori dublu la pret, decat printr-un tur organizat de agentie. Asa ca nu sunt impotriva lor, din contra, aleg varianta avantajoasa mereu :)))