Impresii despre orasul Fes din Maroc si atractii vazute la a doua vizita

In prima vizita in Fes am fost pierduti in timp si spatiu la propriu. Eram insarcinata,era august, erau peste 40 de grade, eram in Mdina si umblam aiurea pe strazi impreuna cu prietenul sotului care incerca sa ne introduca in spiritul orasului si sa ne arate cat mai multe atractii turistice. Totul mi se parea halucinant, atatia oameni, atatea stradute, atatea magazine, arome, obiecte, magari, deabia reuseam sa ma concentrez la picioare, sa nu calc pe obiectele cuiva si sa nu ma pierd de grup. N-am prea reusit sa inteleg mare lucru atunci, nu pot spune ca mi-am format din prima o impresie si nici nu pot spune ca am vizitat orasul ca la carte. A fost doar o introducere. Fiindca asa e in Fes, ai nevoie de o zi sa te acomodezi si de cel putin inca o zi sa vizitezi obiectivele turistice. Tot ce pot spune e ca mi-a placut atat de mult in Fes incat de cum am plecat mi-am dorit sa revin din nou acolo. Si tocmai de aceea dupa 1 an m-am intors. De data asta cu Kari, fiul meu ce pe atunci avea 8 luni.

impresii-personale-fes-maroc

Vacantele mele in Maroc le-am facut  de fiecare data pe cont propriu:
Biletul de avion l-am luat din timp cu ~100 euro dus-intors de >>> AICI
 Noptile din vacante le-am rezervat la Hotel-uri si Riad-uri folosind de fiecare data >>> ACEST SITE unde am prins mereu oferte cu 50% reducere. Daca mergeti cu familia sau in grup mai mare va recomand cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 20Euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou gratuit >>> VOUCHER AICI
Atractii turistice ce le-am vazut in a doua vizita in Fes

La a doua vizita am stat 4 nopti in Fes, din care in doua zile am vizitat orasul si doua zile am facut excursii in imprejurimi. Fes se imparte in centrul istoric/mdina (pe araba) sau Fes al Bali si centrul nou Fes el Jedid (sau Fes Nouvelle).

Fes al Bali sau `Mdina din Fes` e cel mai mare centru pietonal din lume.

-E un labirint de stradute scurte, inguste si serpuitoare. Cei de la UNESCO au dorit sa le numere. Dupa 5 zile au ajuns la 900 de strazi si s-au lasat pagubasi. Sunt mult prea multe.
-Cuprinde 123 de zone mari, majoritatea fiind piete mestesugaresti si `centre de anticariat`
-Doar in mdina locuiesc aproximativ 300 000 de oameni si multi recunosc ca uneori se mai pierd
-Marfa e transportata in mdina cu ajutorul magarilor
-`Baluk, Baluk` e strigatul localnicilor pentru `faceti loc, vine magarul`

pe-magari-fes-maroc

Itinerar turistic prin centrul istoric din Fes:
Daca prima oara nu am avut timp sa facem turism asa cum imi place mie, la a doua vizita am luat un ghid turistic, macar sa avem habar care sunt cele mai frumoase si reprezentative obiective turistice. Carticica pot spune ca ne-a ajutat sa aflam mai multe detalii despre fiecare atractie in parte, dar la fata locului, o data ce intri in centrul istoric, nici o carte sau harta nu o sa te ajute. Esti ca intr-un labirint.

Am intrat in centrul istoric prin Bab Boujeloud poarta principala de intrare in Mdina, locul de referinta care trebuie sa il spuneti taximetristilor cand mergeti in Mdina. Poarta e usor de recunoscut, e imbaracata in mozaic albastru (culoarea orasului Fes) pe exterior si din interiorul medinei e verde (culoarea islamului).  Chiar langa poarta sunt numerosi ghizi ce isi ofera serviciile. Noi am ales un copilas, un localnic care sa ne plimbe pe unde am vrut noi si am avut surpriza sa fie chiar foarte bine informat. Un adevarat ghid.

Bab Boujeloud-fes-maroc

Copilasul ne-a dus prima data intr-o coperativa de ceramica, mai bine zis un atelier mestesugaresc fiindca era in apropiere. Ne-a spus ca trebuie sa vedem acel loc fiindca e cu totul deosebit. Nu pot spune ca e ceva ce nu am mai vazut, totusi am locuit 1 an in Maroc, dar cu siguranta a fost locul unde am vazut cea mai multa ceramica de culoare albastra. Mi-am luat un set de farfurii foarte frumoase fiindca pretul mi s-a parut wow, echivalentul a 10 ron bucata, in ideea in care fiecare obiect e lucrat manual, cu o pictura elaborata si unica. De fapt fiecare vas e unic fiindca in Maroc nu se lucreaza dupa sabloanele. Totul e facut de mana omului, modelat, pictat, bucata cu bucata.
ceramica-fes-maroc

Medersa Bou Inania se afla chiar in centru si daca ar fi doar un obiectiv turistic pe care sa il vedeti in Fes, acesta este. Este cel mai extravagant, mai frumos, mai elaborat monument religios al orasului si singurul in care turistii ce nu sunt musulmani pot intra. Patio-ul e superb, e decorat in intregime, plin de incustratii in lemn, fantana din faianta, mozaicuri si coranul incastrat in zidurile medresei.. Medresa in traducere inseamana scoala veche, iar aceasta medresa a fost folosita ca scoala islamica pentru copii de la 2 la 5 ani. Intrarea a costat 10 dh (echivalentul a 1 euro).

medresa-bou-inania-maroc

medresa-bou-inania-fes

medresa

fes-maroc-aliceee

Cand iesiti mergeti putin la dreapta si o sa dati de Moscheea de Abu el Hassan (dateaza din 1341). Nu o puteti vizita in interior daca nu sunteti musulmani dar e un punct de referinta, ca sa stiti ca mergeti pe drumul cel bun.

In continuare l-am rugat pe baiat sa ne duca pe strada `Tala el Kbira`, locul unde citisem ca incep targurile propriu zise, souk-urile mestesugaresti. Aici se afla numeroase piete (de miere, de vase, de ceramica traditionala, de henna, de tapiserie si multe altele). Asta e locul unde vei descoperi magia unui lucru facut de veacuri. Poti sa crezi ca esti intr-un muzeu unde oamenii fac reprezentatii live pentru turisti de aceea folosesc metode foarte invechite de tamplarie, pielarie, olarit etc. Insa adevarul e ca asta e modul lor de viata, totul arata ca acum cateva mii de ani si produsele ce le vand sunt dintre cele mai interesante. Atentie! in aceste piete veti gasi cele mai ieftine produse din Maroc, avand in vedere ca de aici sunt duse in toata tara. Puteti considera ca ati ajuns la sursa. E important sa cititi si articolul >>> cum sa negociati in Maroc, daca doriti sa scoateti cele mai bune preturi.

fes-maroc-impresii-blog

fes-maroc-impresii

bazar-fes-maroc

piele-fes-maroc

covoare-fes-maroc

strazi-centrul-istoric-fes-maroc

pantofi-fes-maroc

mdina-fes-maroc

In zona pietei de Henna este la `place en - Najjarin` unde puteti vedea o superba fantana traditionala cu impreionanta fatada Fondouk en - Najjarine. Aceasta fantana nu e doar decorativa ci si functionala fiindca in trecut multe case din mdina nu aveau apa. Asa ca oamenii se alimentau de la fantanile ce troneaza in piatete. Diferenta dintre aceasta si celelalte e ca aceasta e cea mai frumoasa. Fantana Nijerine imbina cu succes 4 elemente: marmura + lemn de cedru + ipsos + faianta decorativa.

Dupa ce ne-am umplut sticla cu apa am continuat traseul in jos spre  Mosquee el- Qaraouiyine - cea mai mare din oras ( dateaza din 857, iar din 859 a devenit cea mai veche universitate islamica din lume!!!!). Interiorul nu poate fi vizitat daca nu sunteti musulmani (eu mi-am luat djelleba si am intrat dar oricum poze nu poti face inauntru), insa din usa moscheii se poate vedea frumosul patio, fantana unde credinciosii urmeaza ritualul spalarii inainte de rugaciune si frumoasele usi de la intrare. Merita vazut mai ales ca din departare nimeni nu se supara daca faceti fotografii.

moscheea-universitate-islamica-fes-maroc

moscheea-Qaraouiyine-fes-maroc

In apropiere se afla tabacariile de piele, o imagine simbol al orasului Fes. Acestea se afla in cartierul dar el dbegh unde se prelucreaza pielea dupa metode traditionale, se coloreaza etc ( puteti vedea tot procesul urcand la mansardele magazinelor ) sunt indicatoare pe stradute, singura problema e ca uneori va poarta printr-un labirint de 300-400 m si e usor sa te ratacesti fiindca indicatoarele nu sunt puse pe fiecare straduta. Cred ca aici am simtit cel mai mult importanta unui ghid uman, copilul ne-a dus in mai multe magazine cu terasa pentru a vedea locul din mai multe unghiuri, sa surprindem mai multe privelisti.
Pielea e tabacita in pigmenti de culoare naturala cu fecale de porumbel pt a deveni mai moale de aceea miroase ingrozitor. Localnicii isi pun in nari frunze de menta care acopera mirosul, dar pentru turisti e greu de suportat. Nici imaginea nu e una foarte placuta, cladirile din jur sunt darapanate rau, murdare, iar pielea sta la soare agatata peste tot. Dar cand cobori in magazin si vezi ce frumuseti de genti, portmonee si pantofi ies cu ajutorul tabacariilor, zici ca merita sacrificiul pe care il fac saracii oameni pentru a ajunge la produsul finit. Atentie! In magazinele astea de prezentare cu mansarde e mult mai scump decat in buticurile normale cu produse de piele din cartier.

tabacariile-de-piele-fes-maroc

maroc

fes-maroc

culori-vopsele-fes-maroc

Seara am petrecut-o intr-un riad! Lucru pe care va recomand sa il faceti si voi. Mdina din Fes e intesata de riad-uri, acele case traditionale, bogat ornamentate, in care merita sa dormiti o data, daca vreti sa va simtiti ca `in 1001 de nopti`. Dar daca nu dormiti macar alegeti restaurantele din interiorul riad-urilor. Atmosfera e deosebita. In unele se tin si reprezentatii cu dans oriental (din buric) dar au loc in general tarziu in noapte (iar in Fes centrul istoric nu e foate sigur la lasarea intunericului). Tin minte ca am luat un meniu de familie, a costat echivalentul a 20 de euro dar ne-au umplut masa cu vreo 10 farfurii pline cu diverse sortimente de mancare marocana de la salate, la tajine cu vita si prune, cus cus cu legume etc. Totul a fost foarte bun!

riad-fes-maroc

arhitectura-fes-maroc

Ce trebuie sa gustati in timp ce va plimbati prin Mdina din Fes, preparate traditionale:

-O sa vedeti plimbandu-va prin mdina multe tarabe ce vand niste cutii mari de 1 kg cu ceva untura si carne in ele. Ei bine asta e ceva ce numai in Fes o sa gasiti. Se numeste Khli si e carne de vita tinuta la soare timp de 3 luni si pastrata in ulei de masline cu mirodenii.

-Camila e o delicatese si se mananca si cocoasa

-Bagrir e un fel de clatita marocana cu gauri ce e foarte populara peste tot in tara si se mananca cu unt si miere. In Fes o sa gasiti locuri unde se serveste si cu pasta de migdale.

-Nuga e de asemenea specialitate din Fes (o sa o intalniti si in alte orase) dar aici sunt mici buticuri ce vand numai nuga in blocuri de 5  kg, multicolore, naturale, cu nuca/alune/migdale/fistic etc. E foarte dulce si sfaramicios. Daca e lipicios ca textura inseamna ca nu e buna, dupa spusele localnicilor din Fes. Se vinde in farfurioare de 250 g, cu amestec din mai multe sortimente si costa 10-20 dh (1/2 euro).

nuga-fes-maroc

Am iesit din Mdina prin  Bab al Mahrouk, o alta poarta ce merita retinuta. Daca incepeti de aici traseul nu e nici o problema doar ca veti urca mai mult decat sa coborati.

----------------------------------------------------
A doua zi ne-am plimbat prin centrul nou Fes el-Jedid
Centrul nou nu pot spune ca e deosebit dar o plimbare pe bulevardul central flancat de sute de palmieri, fantani muzicale, alei late, multa vegetatie, restaurante si terase de lux te fac sa vezi mai bine contrastele dintre Fes-ul medieval si cel modern. E ca o lectie de istorie reala. Intr-o singura zi, in acelasi oras, poti sa te teleportezi cu cateva sute de ani in urma sau poti sa traiesti in prezent. Nu stiu cum as putea sa va explic mai bine ... dar asta e motivul pentru care iubesc Fes. Nu e un oras innapoiat asa cum ati putea crede la prima vedere, din contra trenuletul turistic ne-a plimbat prin cartiere cu vile moderne, am vazut masini decapotabile si jeep-uri de lux. Dar in acelasi timp pastreaza foarte bine traditiile, arta, cultura lor si valoreaza mai mult mainile oamenilor decat aparatura mecanizata.

fes-centrul-nou

Cel mai frumos obiective turistic din Centrul Modern e Palatul Regal care din pacate nu poate fi vizitat in interior, dar de la distanta se pot vedea cele 7 porti aurii de la intrare, cu frumoasele arabesc-uri si mozaicuri.

palatul-regal-fes-maroc

Citeste tot jurnalul de calatorie in Fes: