In vizita la tiganii din Targu Mures - Excursie din Brasov

Toata  seara am povestit cu Collen si Bernard despre imprejurimile Brasovului. Ea din USA, el din Noua Zeelanda s-au cunoscut cu o zi in urma in hostel si s-au decis sa inchirieze o masina si sa mearga pe Transfagarasan impreuna astfel facand economie la benzina. Au avut norocul de a vedea ursi salbatici si au fost de-a dreptul fascinati de peisajele vazute pe traseu si de frumusetea Romaniei. A doua zi m-au trezit  de dimineata cu pofta de duca. Vroiau sa experimeneteze ceva diferit, sa vada ceva inedit, sa duca cu ei acasa povesti de viata asa ca m-au intrebat  ce-am putea face, cu o seara inainte promitandu-le ca ma bag la o excursie cu ei. Sincer nu eram eu prea documentata asa ca am luat la puricat site-urile cu excursii de o zi din Brasov si din toata lista de excursii posibile ce includeau castele, cetati fortificate, canioane, vizitarea ursilor in sanctuarul de la Zarnesti ei ghici ce au ales? ~The Gypsy Tour~
Vacanta in Brasov am facut-o pe cont propriu, am rezervat un pat intr-o camera cu 9 paturi in Hostel Mara, fiind hostelul cu nota cea mai mare (8.6 din 10) pretul cel mai mic (doar 8 euro pe noapte) si locatia cea mai centrala (exact in Piata Sfatului) din lista de hostel-uri afisata pe Booking. Daca vreti sa rezervati si voi un pat in Hostel Mara puteti sa o faceti >>> AICI  Cititi si review-ul personal facut hostelului si povestile calatorilor pe care i-am intalnit aici >>> REVIEW HOSTEL MARA

tigani-targu-mures-blog-calatorii-impresii

Habar n-aveam cum am putea noi vizita satele de tigani de langa Targu Mures pe cont propriu si la drept vorbind imi era putin teama de experienta asta. Nu sunt rasista, vreau sa cred ca nu am preconceptii, sunt toleranta si adaptabila dar traiesc in Romania si de 28 de ani convietuiesc alaturi de ei. Cunosc mentalitatea de tigan si stiu ca pentru ei smangheala, smecheria  si cersitul sunt un mod de viata si sincer nu ma simteam pregatita sa intru in lumea lor. Dar prietenii mei erau din cale afara de entuziasmati, prietenul din Berlin m-a sunat si cand i-am spus ideea era in extaz `voi putea inregistra totul pe  recorder, hai sa mergem, ce tareee`. Okkkk!
Angie, proprietara hostelului ne-a facut rost de o masina la supra pret fiindca ne-am trezit ca nici o firma de rent-a-car din Brasov `nu aveau` masini libere. Practic ni s-a explicat mai apoi ca cererea e intr-adevar mare in plin sezon dar ca nici firmele nu se inghesuie sa inchirieze masina pe o zi fiindca asteapta business-uri mai bune, adica pe zile mai multe.

Ne-am gandit  sa mergem cat de cat organizat fiindca nu vroiam sa ne trezim inconjurati de tigani ce ne trag de haine, de genti, de aparate foto si la final arunca cu pietre in noi. Nici nu eram convinsa ca vom putea fotografia altfel si pentru mine asta era singurul lucru incitant din toata excursia asta. Pana la urma daca in Rio de Janeiro turistii se inghesuie sa viziteze favele, in Africa mergi sa vezi triburi de bastinasi, de ce in Romania nu ne-am duce sa vizitam tiganii? M-au convins prietenii mei ca intr-adevar e ceva interesant si vizualizam deja mental ce poze voi face prin lumea a treia a Romaniei, o realitate pe care putini o acceptam si suntem constienti de ea.
Navigand din site in site am gasit Tzigania.com o intreaga enciclopedie despre Tiganii de langa Targu Mures pe limba engleza. Pe site sunt o tona de informatii si un numar de contact. Am sunat cu putine emotii fara sa stiu la ce sa ma astept. La celalalt capat al telefonului mi-a raspuns Chuck, ce s-a prezentat ca fiind un american ce traieste printre tiganii din Romania de 10 ani, are o organizatie la baza caruia sta site-ul, se ocupa cu tururi ghidate pe engleza prin satele tiganesti, diverse seri speciale cu muzica, dans si mancare gatita la ei acasa si ba mai mult a deschis un Gypsy Hostel pentru cei ce doresc o experienta cu adevarat unica. I-am spus ca pe noi ne intereseaza sa vorbim cu tiganii, sa aflam modul lor de viata asa ca ne-a sugerat o vizita la Familia Gabor, in satul Valeni (la 15 km de Targu Mures).

Targu-Mures-sat-de-tigani

Acasa la tiganii din Targu Mures
Cred ca n-am mai avut asa adrenalina in vene din ziua in care stiam ca urmeaza sa nasc. Imi era frica si groaza dar in accelasi timp eram al naibii de curioasa. Am sunat la numarul ce mi l-a dat Chuck si mi-a raspuns Margherita, tanara ce urma sa ne introduca in viata tiganilor, sa ne explice totul....Vorbea o engleza perfecta asa ca m-am indoit putin de autenticitatea acestei vizite dar apoi cand am vazut-o impodobita de aur, cu fusta ei lunga si incretita, cu cositele lungi prinse cu panglici rosii am stiut ca am ajuns unde trebuie `Real Life-Real Gypsies-The read deal...` asa cum ne-a promis Chuck. Toata frica mea s-a risipit intr-o secunda. Margherita emana caldura, bunatate, generozitate, la fel si mama si bunica ei. Ne-au invitat in casa lor fara nici o introducere si-am trecut pragul casei sperand ca totul va fi bine. La inceput eram timizi si crispati, parca toti asteptam sa ni se intample ceva. Ceva rau, desigur. Dar apoi totul s-a schimbat intr-o secunda. Dintr-o data stateam asezati pe canapele confortabile, eram serviti cu prajituri si Sprite, toata lumea zambea si ne-am trezit bombardand-o cu intrebari pe Margherita care radea la ideile noastre prostesti si ne explica cu mult patos despre viata ei ca tiganca, traind in Romania, intr-o vila frumoasa, dintr-un sat uitat de lume. Am petrecut in casa ei 2h si jumatate care au zburat fara sa ne dam seama, fiind absorbiti de tot ce ne povestea. E greu sa fac un rezumat fiindca am aflat atat de multe lucruri interesante .... dar totusi am sa incerc in cateva idei:
*Tiganii provin din India si se stie ca erau nomazi, calatoreau din loc in loc fara un acoperis deasupra capului si traiau lucrand diverse treburi mestesugaresti, din mila oamenilor si ajutati de mama natura. Azi foarte putine familii mai traiesc asa majoritatea stabilindu-se intr-un oras, undeva prin lume. Margherita ne-a povestit ca tigani sunt in toata lumea si desi multi au carte de identitate din Romania, ei nu se considera romani ci tigani.
*Fiecare familie mai mare este o casta, de exmplu Margherita face parte din casta Gabor (in aceasta casta sunt cam toti tiganii de pe langa Targu Mures) si fiecare casta e divizata in 3 clase. Este clasa de varf cum ar fi nobilimea, clasa de mijloc din care face ea parte si clasa de jos. Clasele nu sunt date de bani ci de familia din care provii, iar clasa de varf a castei este cea care duce din generatii in generatii niste pahare de aur cu piele de sarpe foarte valoroase. Casatoriile se fac doar in cadrul unei caste si cel mai adesea doar in cadrul aceleasi clase, rareori se mai amesteca clasa de varf cu cea din mijloc si niciodata cu cea de jos desi fac parte din aceasi casta.
*Tinerii se casatoresc foarte repede la 12-14 ani, iar familiile aranjeaza casatoriile desi fetele au dreptul pe perioada logodnei sa se decida daca vor sau nu il vor pe baiat ca sot. Casatoriile nu sunt legale (cu acte) datorita varstei si asta poate culmina in diverse probleme cum ar fi sa ramai fara avere dupa ce sotul iti moare sau divortezi, chiar daca familia fetei contribuie cu multi bani pe perioada mariajului.
*Casatoriile la tigani se fac cu mult fast (cum vedem la televizor) si de regula familia baiatului ridica casa noilor casatoriti dupa un an de la mariaj,iar apoi familia fetei ofera  mobila, electronice, vesela, o masina si tot ce au nevoie pentru un inceput de viata impreuna.
*Nunta e  cel mai mare eveniment din viata unei fete si practic o data  cu nunta fata se muta in casa  noua cu baiatul, fac copii pe la 15-17 ani si incep devreme viata de familie.
*Divorturile sunt la ordinea zilei, la fel ca si nuntile. Practic fara sa aiba acte divortul se pronunta de catre familii (in special batranii familiei) si fata se intoarce acasa la casa parinteasca cu copii (cel mai adesea fara sa primeasca nimic din casa ce le-a fost construita de familie). Sa divortezi in societatea lor nu e mare tragedie, Margherita ne-a povestit ca verisoara ei a fost casatorita de 7 ori si DA, de fiecare data a purtat rochie si nunta a fost facuta cu mare tam tam. Ne-a povestit ca uneori divorteaza dupa 2-3 luni fara nici o complicatie, alte ori dupa 3-4 ani.
*Margherita ne-a povestit ca fetele nu prea au copilarie, ca de mici sunt invatate cu traditiile lor, cu munca in casa si  nu au dreptul la educatie. Practic merg la scoala doar pana in clasa a 4-a, pana cand li se permite sa poarte haine romanesti, apoi conform traditiei trebuie sa poarte haine tiganesti (fuste si camasi colorate).Atunci trebuie sa renunte la scoala si sa inceapa sa invete treburile gospodaresti (sa gateasca, spele, faca curatenie) practic se pregatesc pentru casatorie si viata de familie. Daca mergi mai mult la scoala esti considerata oaia neagra ce incalca traditiile si familiile baietilor nu se inghesuie sa-si casatoreasca fiii cu o rebela. Asa ca parintii fetelor cel mai adesea le interzice asta.
Baietii in schimb pot merge la scoala mai mult, 12 clase si sunt unii ce ajung chiar si la universitate.
*Tiganii au multe  traditii si una ce am gasit-o interesanta e cea a indragostitilor. Practic Margherita ne-a povestit ca inca se practica `Rapirea`. Cu alte cuvinte daca un baiat te rapeste si te duce undeva departe (de exemplu la un hotel din alt oras timp de 3-4 zile), la intoarcere familia e nevoita sa accepte baiatul ca ginere si sa-si casatoreasca fata cu el, chiar daca nu-l acceptau inainte. Multi indragostiti carora familiile nu le permite casatoria inca practica metoda asta. Dar in acelasi timp rapirea poate fi facuta de orice baiat ce vrea foarte mult o fata de nevasta asa ca fetele trebuie sa stea in siguranta in permanenta, sa nu fie `rapite`. Din aceasta cauza merg in grupuri de fete la petreceri si in general peste tot. Foarte rar o sa vezi o tiganca de peste 12 ani hoinarind singura pe strazi mai ales daca face parte dintr-o clasa buna a castei.
*Cum poti sa stii daca o fata e casatorita sau nu? Ei bine, fetele cu codite impletite prinse cu panglica sunt necasatorite, iar dupa casatorie trebuie sa poarta in cap naframa pentru a-si acoperi parul.
*Fustele femeilor sunt facute din 12 m de material si exista moda adusa de fetele ce calatoresc cu familia in tari straine. Ei  nu au televiziune proprie, reviste de moda etccc
*Tiganii nu au niciodata vacante, in ideea de a face turism. Rareori calatoresc in alta tara si doar ca sa viziteze rude ce s-au stabilit dincolo.
*Despre ocupatia lor nu am vrut sa pun prea multe intrebari, dar mi s-a spus printre altele ca femeile au grija de copii si gospodarie si barbatii lucreaza.

acasa-la-tigani-targu-mures

margherita-targu-mures

margherita-tiganca-turism-targu-mures

tiganca-targu-mures

The Gypsy Hostel - a real Gypsy Experience
Sunt multe, multe de povestit despre viata tiganilor, din ce ne-a povestit familia Gabor, dar tot femeile ne-au spus ca pe langa traditiile vechi mai sunt si multe ritualuri ce se tin doar in anumite caste si evident fiecare familie e unica si are propriul stil de viata guvernat  de aceste traditii. De exemplu casta `Familiei cu monede` The Coin Cast pe engleza (care poarta haine si basmale cu banuti de aur) ce locuiesc in Sibiu si imprejurimi o sa ne povesteasca cu totul altceva despre viata tiganilor, asa cum o traiesc ei. Dupa ce am facut cateva poze cu Margherita ne-a condus intr-o alta zona din sat, sa vedem hostelul `The Gypsy Hostel` care se afla exact in mijlocul lor, printre alte case de tigani. Acolo l-am intalnit si pe Chuck, un domn pe la 50 de ani ce ne povestea foarte voios intr-o romana stirbita despre dragostea lui fata de acest popor. Ne-a aratat poze, ne-a dat sa citim carti, intr-adevar a fost `A real Gyspy Experience`.

Gypsy-hostel-targu-mures

Gypsy-hostel-targu-mures-impresii

hostel-tigani-turism-targu-mures

viata-de-tigan-targu-mures

Excursia asta nu a fost deloc asa cum mi-am imaginat-o eu, mi-am dus degeaba punga cu bomboane ce eram gata sa o impart copiilor de tigani, nu am fost trasa de maneca si nu mi s-a zis nimeni `fa da-te doi pasi mai incoa`, nu am vazut colibe, batrani ce canta la acordeon si nici n-am intrat in case darapanate. Nu m-au rapit intr-o caruta de lemn veche si nici n-am facut pozele pitoresti la care speram. Dar nu regret nici o clipa ca m-am dus, a fost o lectie de cunoastere pentru mine, familia Gabor e cu totul deosebita si DA am putea face turism din asta in Romania si sa constientizam o lume intreaga ca tiganii dincolo de clasa de  jos, de cersetori, bisnitari si oameni fara scrupule mai sunt si cei din clasa de mijloc si de varf, oameni educati, generosi, vulnerabili si poate nu merita sa fie marginalizati si descriminati doar pentru ca gandesc si traiesc diferit!

Cititi toate articolele aici -->> Romania

Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari accesati Cuprinsul blogului (click)