Totul despre Skopje un oras ce asteapta sa fie descoperit

Astazi am sa va povestesc despre vacanta de o saptamana in Skopje, in capitala Macedoniei, pe care am facut-o in 2017. Pot sa spun ca mi-am format un obicei din a alege in fiecare an o capitala din Balcani, pe care sa o explorez cu bani putini. In 2016 am petrecut o saptamana in Belgrad si dupa succesul acelei vacante, am luat modelul de `slow travel` si m-am hotarat sa fac o vacanta similara in 2017. Daca spre Vest am fost, anul acesta am ales sa merg mai spre Sud, in special fiindca Macedonia este o tara ,despre care nu prea stie nimeni. Adica serios acum, cati dintre voi ati fost in vacanta in Macedonia? Ma bucur, daca stiti macar localiza Skopje pe harta Europei, fiindca eu cand am ales Skopje nu sunt sigura ca stiam :)))) Ca de obicei m-am dus fara plan si fara program, fiindca stiam ca intr-o saptamana am timp sa descopar totul!  Nu stiu de ce, dar cu Skopje am avut un feeling grozav de la bun inceput si sincer m-am intors extrem de incantata de tot ce-am vazut si am trait in capitala Macedoniei. Sper sa reusesc sa va trezesc interesul si sa va planificati o vacanta in Macedonia in 2018.

Skopje-Macedonia-Aliceee-Traveler
Vacanta in Macedonia am facut-o pe cont propriu. Informatii utile de organizare:
*Autocarul m-a costat 40 euro dus-intors Bucuresti-Skopje (drum peste noapte). Zboruri ieftine la 30 euro dus-intors sunt din Budapesta-Skopje si le gasiti aici  >>>Bilet de avion ieftin Skopje . Vrei sa te cazezi la Hotel? Rezerva aici >>> Hotel-uri ieftine in Macedonia  Eu am platit 100 euro pe 7 nopti intr-un apartament inchiriat la localnici,  prin AirBNB. Puteti citi detalii despre el in acest articol >>> Toate apartamentele in care am stat pe AirBNBVrei sa inchiriezi si tu o camera/apartament la localnici? Iti ofer un voucher de 100 ron pe care il poti folosi la cazare oriunde in lume, la prima ta rezervare, daca iti faci un cont nou (gratuit) >>> VOUCHER 100 RON AICI.

Skopje e un oras modern

Prima impresie pe care  am avut-o cand am ajuns in Macedonian Square, centrul cultural al orasului a fost WOW!!! Arhitectura elaborata a cladirilor, vopsite intr-un alb imaculat, mi-au amintit oarecum de Praga si de Paris. Singura diferenta o face statuia enorma de bronz, ce se inalta la 22 de m  dedicata lui Alexandru cel mare. Statuia este inconjurata de o fantana care in fiecare dupa-masa creeaza un show audiovizual pe ritm de muzica clasica. Atmosfera din acest loc m-a facut sa-mi retusez instant viziunile mele despre Skopje ca fiind un oras comunist.

Macedonia-Square-Skopje

Skopje-Macedonia-Pareri

Skopje-oras-modern

Skopje e numit orasul solidaritatii

Cand am iesit din cafenea s-a facut deja seara. Asa se intampla, cand calatoresti toamana tarziu, la 5pm e deja intuneric. Insa tot m-am dus sa vad monumentul dedicat recontructiei orasului. Poate nu stiati,dar Skopje a suferit un cutremur devastator in 1963, care a distrus 80% din oras, transformandu-l intr-o ruina.  Skopje e cunoscut ca orasul solidaritatii,fiindca a fost reconstruit cu ajutorul a 87 de tari, iar monumentul este unul de importanta istorica pentru localnici si apare in toate ghidurile turistice cu Skopje.

monumentul-solidaritatii-Skopje

Old Bazaar - cel mai mare bazar din Europa (dupa cel din Istanbul)

A doua zi m-am intors in Macedonia Square pentru a trece podul de piatra, simbolul orasului Skopje, care uneste Centrul modern de Vechiul Bazar (centrul istoric al orasului) cel mai mare bazar din Europa dupa cel de la Istanbul. Trecand podul am avut impresia,ca m-am teleportat printr-un portal al timpului cu cinci secole in urma. Aceasta este cea mai aglomerata zona a orasului si tot aici poti simti cel mai bine cultura orientala, ramasa mostenire din perioada otomana.

Vechiul-Bazar-Skopje-Macedonia

Old-Bazar-Skopje-Macedonia

Centrul istoric si-a pastrat autenticitatea, arhitectura cladirilor e in stil otoman, femeile ce trec pe langa mine poarta esarfe pe cap, bazarul e plin cu magazine mici ce abunda in suveniruri,carti postale si articole handmade, iar strazile pavate cu piatra iti dau senzatia ca esti undeva la tara, nu in centrul unui capitale europene. Magazinele cu bijuterii de aur se gasesc la fiecare pas, la fel si restaurantele turcesti ce servesc kebap, kadaif, baklava si lahmadzun. M-am intors zilnic in Vechiul Bazar pentru atmosfera, dar mai ales pentru mancare. O portie de mancare traditionala variaza aici  intre 1 si 3 euro, iar desertul l-am luat cu 10 dinari (echivalentul a 50 de centi) de la o doamna ce facea un fel de  covrigi extrem de bine insiropati in zahar. Ceva specialitate turceasca cred. Cumparaturi n-am facut, insa daca cautati bijuterii, articole din piele, covoare, materiale, obiecte de anticariat si tablouri, in Old Bazaar va asigur,ca le gasiti mai ieftin decat in bazarul din Istanbul.

Centrul-istoric-Skopje-Macedonia

Skopje e un oras elegant

Facand o plimbare de-a lungul raului Vadar, (care desparte centrul modern de centrul nou) am descoperit ca Skopje e un oras elegant. 7 cladiri enorme isi deschid portile turistilor pentru a vizita 7 muzee (Muzeul de Istorie, Muzeul Holocaustului, Muzeul de Arta Contemporana, etc). Din totdeauna am avut o slabiciune pentru cladirile albe, iar aici toata promenada de pe malul raului se oglindeste in apa. Sutele de statui si muzica clasica de pe fundal ii dau orasului un caracter deosebit, pe care eu il percep elegant, atat pe timp de zi cat si la ceas de seara cand felinarele se aprind.

Skopje-priveliste-noaptea

Skopje este un oras boem

Proprietarul apartamentului pe care l-am inchiriat prin AirBNB mi-a dat un pont. Mi-a spus,ca daca doresc sa descopar atomosfera autentica, specifica orasului Skopje, ar trebui sa merg in cartierul boem numit Debar Maalo. Intr-o dupa masa mi-am insemnat pe harta acest loc si am mers curioasa sa vad despre ce e vorba. Prima impresie a fost ca este mic, practic sunt doar doua strazi pietonale, paralele, pe care se afla lipite numeroase restaurante vechi, cu traditie, din care rasuna muzica folk. Probabil stiti si voi genul de restaurante cu design rustic, usor demodat, cu podele din lemn si picturi de acum 4 secole, cu mese solide si fete de masa cu alb si rosu. Am intrat intr-un restaurant ce parea a fi de buzunarul meu si am aruncat o privire peste meniu. Am gasit aceleasi preprate traditionale (noroc ca mie imi plac foarte mult)  ca in toate restaurantele din Skopje: Tavce gravce (fasole gatita la cuptor intr-un recipient de ceramica) acompaniata cu ardei copti, salata Macedonia sau Shopska, Musaka si traditionalul barbeque (un fel de mici, seriviti cu ceapa feliata si chilli). Preturile sunt o idee mai mari decat in centru, de exemplu am platit echivalentul a 250 dinari (4 euro) pe o portie delicioasa de Tavce Gravce + 3 mici, cu paine facuta in cuptor si un pahar de rachiu galben.

tavce-gravce-macedonia

Skopje-obiectiv-turistic

In Skopje se mananca bine

Restaurantele din Skopje abunda in preparate absolut delicioase. Poate nu exista o varietate atat de mare precum in alte tari, insa niciodata nu m-am ridicat de la masa dezamagita. Proprietarul apartamentului la care am stat in Skopje mi-a spus, ca cele mai bune restaurante sunt cele mici, de familie, care nu au meniu, nici site, nici macar nu le gasesti pe TripAdvisor, insa daca ai norocul sa intri intr-unul o sa gusti din adevarata mancare macedoniana, facuta ca la mama acasa. Am avut norocul sa ma duca el intr-un astfel de restaurant si am ramas pur si simplu impresionata. Portiile sunt ca  de fiecare data, generoase, pana si paine (bagheta cu cascaval si sunca) a fost facuta in cuptorul restaurantului, rosiile sunt cat o palma, iar ingredientele sunt toate aduse din gospodariile locale. Daca ajungeti in Macedonia, recomand sa intrebati localnicii unde gasiti astfel de restaurante, experienta ramane o amintire pe viata.

unde-sa-mananci-bine-Macedonia

Skopje e un oras verde

Imediat in apropierea cartierului boem Debar Maalo, se afla cel mai mare parc din oras. In mod normal n-as trece asta la atractiile orasului, insa daca ajungeti in Skopje si aveti mai mult timp la dispozitie merita mers. Parcul e frumos intretinut, cu insulite si pontoane pe care se pot face picnic-uri si poduri ce se oglindesc in apa. Eu am mers in special pentru un shooting de toamna, fiindca imi doream de ceva timp cateva instantanee tematice. Acum ca le-am facut, sunt fericita ca am ales Skopje pentru a face asta, fiindca parcul era aproape gol si mie chiar nu-mi place `sa fac pe fotomodelul` in vazul tuturor. :))

park-Skopje-Macedonia

Skopje e un oras cu privelisti frumoase

Imaginati-va Skopje ca fiind un oras inconjurat de dealuri si munti. Pe o parte a orasului, sus pe deal se afla  Cetatea Kale, pe cealalta parte a orasului, sus pe Muntele Vodno se afla cea mai inalta cruce din Europa, Millenium Cross avand 66 de metri, la care se poate ajunge cu telecabina pentru a face picnic si a admira privelistile urbane.
Prima data am vizitat Cetatea Kale (care are intrarea gratuita). Am vrut sa iau un taxi, insa taximetristii din centrul orasului imi cereau de 3 ori pretul real al cursei, asa ca am urcat pe jos. Nu e neaparat greu, dar e totusi de mers 20-30 de minute, in sus, la deal. Cetatea ofera privelisti frumoase si se poate face o plimbare pe zidurile ei, in compania pisicilor si a porumbeilor ce populeaza locul.

Skopje-priveliste-cetate

Skopje este orasul celor 200 de statui

Multi numesc capitala Macedoniei orasul statuilor fiindca proiectul de reabilitare a orasului din 2014 a inceput prin a accentua identitatea orasului cu ajutorul statuilor. Majoritatea sunt a personalitatilor istorice, asa ca ai crede ca localnicii sunt exagerat de patrioti, la fel de exagerat pe cat e si dimensiunea acestor statui si pretul platit pentru ele (200 de milioane de euro). Personal nu m-au deranjat, din contra, macar ai la ce sa faci poze la fiecare pas. Singurul lucru deranjant e,ca au neglijat intretinerea lor, multe fiind acoperite cu guano de la porumebii din oras.

Skopje-Macedonia-statui

😍 Apreciez comentariile voastre pe blog  😍

» Urmeaza sa calatoresti in Macedonia? Citeste tot jurnalul meu de calatorie

Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi si ale postari accesati Cuprinsul blogului

1. Buna ziua, mi-ati trezit interesul cu acest mic reportaj.
    As dori sa stiu cum anume ati achizitionat biletul de autocar/de unde pleaca autocarul?
    La o cautare pe google nu am gasit mai nimic care sa ma ajute.
    Multumesc mult!

1. Nu există autocar direct pleacă din autogara Filaret Bucuresti și trebuie făcut schimb la Sofia. Din Sofia este autocar direct spre Skopje, aceasi autogara.

Ce oras frumos! Nu am auzit de el pana acum! Pozele sunt superbe!

3. Știma tare puține despre Macedonia, dar văd că este o țară frumoasă. Nu știam nimic despre orașul Skopje, dar din pozele tale îmi pare un oraș minunat. Mi-ar plăcea să mă pierd pe străduțe.

4. ce dragut! Sa scrii daca ai mai vizitat si altceva in Macedonia.

5. Absolut superbe pozele. Ti-am citit si cealalta postare. Felicitari pentru curaj!! :*

6. Ce loc minunat! Iar pozele sunt absolut superbe!❤

7. Postarile tale sunt foarte interesante. Am auzit despre Skopje dar nu l-am vizitat niciodata. Imaginile sunt superbe, ca si orasul.

8. Ce poze frumoase, un oras tare interesant. Mi-a placut mult locul unde ati stat, apartamentul arata foarte bine.

9. Chiar este un oras ce merita vizitat. Felicitari pentru minunatele poze.

10. Foarte misto imaginile! Recunosc, Skopje nu se afla momentan pe lista oraselor pe care vreau sa le vizitez, dar mi-a placut mult articolul tau. :)

11. Am vazut o mulțime de orase din Balcani. Sper ca Skopje să fie următorul! :)

1. Eu sunt inca la inceput,cu orasele din Balcani.Sper sa ai experiente frumoase si la Skopje!:)

12. Iti tare multumesc pentru acest minunat articol. Este unul care imi deschide pofta de calatorie. Dar calatori Slow, asa cum ai incercat si tu. Iar acest oras sigur va fi pe lista mea.

Sunt curioasa daca ai avut parte si de momente mai putin placute!

1. Multumesc pentru apreciere.Nu, nu am avut momente mai putin placute,dar nici grabita nu eram.:)

13. Ce oras frumos!
    Si ce poze frumoase ai facut

14. Sinceră sa fiu pana sa citesc la tine nu știm ca exista un oraș cu acest nume. Știam de Macedonia și atâta. Nimic despre ce poți vizita, despre cultura .

15. Foarte fain arată Skopje! Multe statui se regăsesc în acest oraș minunat. Interesant lucru de ținut minte! Îmi place cum arată zona bazarului. Mă bucur că ai avut parte de o experiență frumoasă!

16. Ai intuit perfect. Nu am fost niciodata in SKopje si nici nu m-am gandit sa-mi fac o vacanta acolo. Mi-au placut pozele si descrierea orasului si mi-as dori sa merg si eu macar o data

17. Nu am auzit de orasul asta pana acum, dar imi plac mult pozele. Mi-ar placea sa il vizitez

18. As vizita acest loc , dar nu cu autocarul. Prefer avionul, ca stiu ce am patit ultima data si nu mai imi trebuie.

19. Nu stiam ca este denumit orasul solidaritatii. Am aflat ceva nou si pe ziua de azi ^_^
    Nu am fost pe acolo, dar pare a fi ceva pe gustul meu. Adica ai ce vedea, nu gluma :))

20. Superb orasul, nu stiam de el dar l-am descoperit prin intermediul tau

21. Cate imagini frumoase. Ma declar mulțumită de acest articol.

22. Bianca Z.4:45 p.m.

Am fost anul trecut la Skopje. Am ramas profund impresionata!

23. Am fost in Macedonia acum 3 ani, am ramas placut impresionat, inspecial de Ohrid. Mi se pate totusi ca in Skopje au cam exagerat cu statuile.

1. Multumesc pentru pareri. Ohrid este cu totul deosebit, urmeaza sa scriu si despre el.