20 de Atractii turistice in Edinburgh de vazut in 2020

Ohhh Edinburgh….ce surpriza frumoasa! Scoția nu este Anglia și Edinburgh nu seamănă cu nici o capitala în care am mai fost. E o combinație unica de clădiri în stil neoclasic de culoarea mierii, cu atmosfera micilor orașe medievale pe care o iubesc, cu un Castel mare pe vârful dealului, oameni zâmbăreți, barbati cu barba, femei roscate si un dialect ce zici ca nici nu-i engleza. Mai e si frig pe deasupra, dar nimic nu conteaza. Orasul se pliaza perfect pe clasica vorba "oraș ca în povesti".
Haideti sa va spun mai multe. Edinburgh e o capitala mica. Are doar 500 000 de locuitori, transportul public se bazează pe autobuze și poți sa vezi tot orașul în câteva zile la pas. Daca stai doar un weekend zic sa te concentrezi pe atractiile turistice de top cum ar fi Royal Mile + Castel + Princess Street si Dean Village. Eu am stat o săptămână, asa ca azi va povestesc pe larg despre  20 de obiectivele turistice  si experiente pe care le-am trait in aceasta vacanta. Nu va ganditi ca aveti nevoie chiar de atat, recomand 5 zile pentru relaxare/turism culinar/atractii turistice vazute fara graba.

atractii-turistice-de-vazut-in-Edinburgh-impresii-personale

Vacanta in  Scotia am facut-o pe cont propriu:
 * Biletul de avion pe ruta Cluj-Londra il gasiti deseori l-a oferta, la pretul de 50 de euro, luat de aici  >>>Bilet de avion ieftin Londra .  Din Londra eu am folosit Mega Bus pentru a ajunge in Edinburgh. Nu e foarte comod, face vreo 10 ore, dar a costat doar 25 lire dus-intors.

In Edinburgh am stat o saptamana, asa ca m-am cazat intr-o camera prin Airbnb cu 20 de lire pe noapte. Va recomand si voua cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 20Euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou gratuit >>> VOUCHER AICI

Top 20 atractii turistice de văzut în Edinburgh

Itinerar de 1 saptamana

1.Shopping in magazine independente pe Victoria Street

Victoria Street e cea mai populara strada din Edinburgh și spre deosebire de alte capitale, am fost surprinsa sa descopăr ca aici nu exista H&M, Zara etc. E o strada în curbă, cu fațade colorate construite între 1829 și 1834! Așadar e un mozaic de istorie, cu prăvălii mici, independente și un balcon suspendat pe toata porțiunea străzii, de unde ai o priveliște ampla asupra bulevardului. Fiecare magazin e ca un muzeu, am intrat în cel de cașcaval ce zici ca e acolo din perioada victoriana, apoi în cel cu săpunuri și parfumuri de lavanda, în magazinul-muzeu "Wizard Kid", casa lui Harry Potter etc. Strada e scurta, dar are un farmec aparte ce mi-a dat impresia ca joc într-un film.

Victoria-Street-Ediburgh-atractii-turistice-de-vazut

2.Grassmarket e piața centrala a orasului

De pe Victoria Street am ajuns direct în Grassmarket. Nu e o piateta atât de mare precum ma așteptăm, nu are cine știe ce statui impunătoare, nici fântâni arteziene, însă e cel mai bun loc din oraș pentru a sta la terasa. O alta atractie a pietii o constituie magazinele vintage (sunt foarte bune, am văzut hărți vechi, reviste, haine de bal și kilt-uri cu 10-15 lire). Dacă sunteți în Edinburgh duminica, merită venit aici pentru piața de anticariat.

Grassmarket-atractie-turistica-de-vazut-Edinburgh-scotia

3.Greyfriars Kirkyard - Cel mai popular cimitir atracție turistica a orașului

Inca câțiva pași din Grassmarket, o curbă, câteva scări și am ajuns în cimitir. Edinburgh e cunoscut ca fiind un oraș cu multa istorie bazata pe crime, furturi și mafie. Probabil poveștile polițiste scrise de Agatha Christie va spun ce. Ei bine, cu asa un trecut negru, va dați seama că sunt multe cimitire în oraș, iar Greyfriars e popular în special pentru referirile făcute de Harry Potter dar și pentru Greyfriars Bobby, câinele credincios ce a vegheat timp de 12 ani mormântul stăpânului sau. Povestea lui a sensibilizat multe inimi, s-au scris numeroase cărți și s-a făcut chiar un film pe aceasta tema: "The Adventures of Greyfriars Bobby" (2006).

Cimiritul-Greyfriars-Kirkyard-Ediburgh-impresii

4.Vennel Street pentru o fotografie perfecta de Instagram

După vizita la muzeu m-am întors înapoi în Grassmarket, am mers pana în dreptul Pub-ului Fiddlers Arm, apoi am început sa urc scările. 1-2-3-4-5…47-48-49-50! Am ajuns! M-am întors încet, ca în filme, dorind sa amplific momentul.Am rămas surprinsa de frumusețea peisajului, chiar e cel mai bun loc din oraș pentru a te fotografia cu Castelul. Singura problema este ca trebuie sa aștepți la coada. Cu toată nebunia de pe Instagram, locul e împânzit de D-soare cu rochițe vaporoase ce stau și câte 20 de minute pentru a reuși sa facă fotografia perfecta! Dacă nu ai timp de pierdut, e bine sa mergi devreme. Ma scuzati, eu nu am rochie la 5 grade!

vennel-street-priveliste-edinburgh-scotia

5. Royal Mile strada principala din Centrul Istoric

Mergând înapoi pe Victoria Street, undeva pe la jumătatea străzii sunt niște scări mici și înguste (ușor de ratat) ce m-au teleportat direct pe Royal Mile. Aceasta e cea mai iubita strada de către turiștii din Edinburgh. Royal Mile face legătura dintre Parlament și Castel, are 1.6 km și e animata din zori până-n noapte. Magazinele cu suveniruri primează (articole vestimentare din cașmir, kilt-uri tradiționale scumpe, vestitii biscuiți cu unt shortbread, umbrele și magneți scumpi). Animația străzii e data de domnii cu bufnițe (pe care le poți tine pe mana pt a te fotografia cu ei) cântăreții de muzica scoțiană și statui umane. Evident sunt și multe obiective turistice, fiindcă v-am spus ca în Edinburgh e ceva însemnat în ghidul turistic la fiecare pas.

Royal-Mile-Scotia-Edinburgh-atractii-turistice

Royal-Mile-Edinburgh-strada-turist-suvenir

6.Pe Royal Mile, aproape de Castel se afla ~The Scotch Whisky Experience
~

Acum sa spun drept whiskey poți sa cumperi la fiecare pas în Scoția. Insa dacă vreți și voi sa aflați mai multe despre aceasta băutura, sa faceți un tur ghidat a distileriei cu degustare, aici e cel mai indicat loc din Edinburgh. Dacă nu vreți sa faceți un tur, doar shopping sau sa aruncați o privire, puteți intra gratuit in magazinul muzeului. La loc de cinste sunt cateva sticle de  whisky rare, ce costa "doar" 700 de lire. Evident cu toată zarva pentru whiskey, am rezistat greu tentației, asa ca am cumpărat și eu câteva sticluțe în miniatura, la triplu-preț!

whiskey-Scotia-degustare-impresii

7.Muzeul Scriitorilor - In casa și viata artistilor

Haideți sa trecem la treburi mai serioase. Tot pe Royal Mile, intrând prin una din arcade (sunt foarte multe) dar e ușor de navigat cu Google Maps, am ajuns la Muzeul Scriitorilor. Muzeul Scriitorilor este un loc minunat, aflat într-o casa istorica, foarte frumoasa atât din exterior, cât și în interior. Muzeul comemorează viata și operele a trei dintre cei mai mari scriitori scoțieni: Sir Walter Scott, Robert Burns și Robert Louis Stevenson. Poveștile de viață ale scriitorilor sunt expuse prin manuscrise, portrete și cărți, precum și diverse obiecte personale.
Pont de la Alice: Intrarea e Gratuita

Muzeul-Scriitorilor-Edinburgh

8.Camera Obscura and the World of Illusions

Aceasta este cea mai iubita atracție turistica din Edinburgh, pe locul 1 pe TripAdvisor. Este un muzeu de magie, ce merita fiecare bănuț și orele de așteptare la coada, fiind exact pe Royal Mile, unde turistii se inghesuie la orice ora. Muzeul e pe 5 etaje, are numeroase jocuri și iluzii interactive, asa ca nu e un muzeu clasic în care plătești ca să vezi obiecte vechi. As spune că-i mai mult o joaca pentru adulti și copii. Din punct de vedere turistic merita mers si pentru priveliștea de 360 de grade asupra orașului, ce am văzut-o de pe acoperiș!

Camera Obscura and the World of Illusions

9.Apusul la Castel - un moment magic

Nu cred ca exista turist ce sa ajungă în Edinburgh și sa nu fie fermecat de Castel. De data asta nu m-a impresionat stilul arhitectural,ci poziționarea, sus pe vârful muntelui încât îl vezi din orice punct din oraș. Evident, cu asa o priveliște trebuie ales bine momentul vizitei și eu am ales la apus.

O mișcare execelnta fiindcă chiar am prins un apus de vis! WOW! Unul din cele mai frumoase ce le-am văzut vreodată, într-un oraș. Având sticlutele de wiskhy la îndemână, am găsit oportun sa fac degustarea aici. Am privit clădirile sub aura fermecata a apusului, în nuanțe de auriu și dealurile verzi îmbrăcate în raze portocalii, în timp ce degustam lichioarea magica din buzunarul interior al hainei. Oftez adânc acum când îmi amintesc acel moment! Mi-e dor de Edinburgh și tot ce am trăit acolo.

Pont de la Alice: se poate intra gratuit in incinta Castelului dacă vreți sa vedeți Muzeul celui de al doilea Război Mondial.

atractii-turistice-Edinburgh-Castel

10.Dean Village - satul din mijlocul orașului

Edinburgh chiar este un oraș special. Fiindcă doar la 5 minute de centrul orașului, de agitația specifica de pe Princess Street…. se afla Dean Village.

Micul sat se intinde pe malul râului Leith, unde acum 800 de ani era zona industriala a orașului și găzduia peste 70 de mori.Acestea ofereau energia necesara pentru producția hârtiei, a țesăturilor, a fainii etc.

Astăzi pe malul râului se afla doar o moara, însă vegetația a rămas neschimbata (am văzut numeroase flori, usturoi și orhidee sălbatică). Clădirile sunt istorice, cu curți interioare unde femeile întind hainele pe sfoara, alei înguste și case ce urca pe deal în cascada. Apa răsună pe fundal și ma simt undeva departe, zici ca nici nu sunt în Edinburgh, în capitala, ci undeva la tara, departe prin Scoția!

Dean-Village-Edinburgh

atractii-turistice-edinburgh-dean-village

11.Princess Street este un bulevard unic în Europa

Asta fiindcă pe o parte e artera de shopping, iar pe cealaltă parte a străzii e cel mai mare parc al orașului numit "Princess Gardens" . Pe partea cu magazinele găsești toate brandurile internaționale plus câteva magazine concept, cum ar fi "Heaven of sweets". Pe partea cu parcul este o fântână arteziana frumoasa și numeroase puncte de belvedere pentru a admira Castelul de jos. Pe harta la atracțiile parcului era trecut și un ceas Floral, pe care eu nu l-am găsit la fata locului. Probabil se instalează doar primavara-vara.

Princess-Street-bulevard-Edinburgh-Scotia-turism

12.National Gallery of Scotland (muzeu de arta cu intrare gratuita)

Prima dată mi-a atras atenția exteriorul. O clădire enormă, în stil neoclasic, cu arcade frumoase, fix pe mijlocul bulevardului Princess Street, n-ai cum sa o ratezi! O dată ce am intrat în interior m-a fermecat designul camerelor, tablourile enorme cât un perete și modul în care e explicata toată istoria artei, din perioada medievala, renascentista etc și pana în secolul nostru. Predomina artiștii scoțieni, dar sunt și colecții internaționale de valoare: tablouri de Van Gogh, Tintoretto, Raphael, Rubens, Rembrandt, Frans Hall, Constable, Frederic Church, John Singer, sunt doar câțiva. Colecțiile de arta gotica au fost preferatele mele, urmate de picturile și portretele "Poussin Sacraments" ( Cele șapte sacramente ale pictorului francez Nicolae Poussin).

Galeria-de-arta-Nationala

Galeria-de-arta-Nationala-atractie-turistica-Edinburgh

13.Monumentul Scott este cel mai mare monument al unui scriitor din lume

E imposibil sa îl ratezi! Un simbol al orașului, ce se afla fix lângă Muzeul de arta. Acesta îl comemorează pe "Sir Walter Scott" cu un mormânt funerar cum nu am mai văzut în viața mea, zici că-i un turn înalt de biserica. Se poate urca în vârful turnului contra cost (atenție sunt 287 trepte) de unde vă puteți bucura de vederi uluitoare asupra Edinburgh- ului. Eu am decis sa nu ma chinui sa urc atâta, având în vedere ca orașul are numeroase puncte de belvedere gratuite și mai ușor accesibile. Dar din exterior tot merita văzut. Am zis ca o sa caut romanele romantice scrise de el, sa vad ce emoții transmite, de a ajuns unul din cei mai populari autori. Sunt froarte curioasa.

Monumentul-Scott-Edinburgh

14.Muzeul Național al Scoției din Edinburgh

Este muzeul meu preferat și unul dintre cele mai frumoase atractii turistice din oraș, în care te poți pierde liniștit câteva ore. Acesta a fost inaugurat în 2006 (relativ nou), e pe foarte multe etaje și e similar cu "British Museum" ca și bogăție. Are numeroase colecții minunate de antichități, cultură și istorie scoțiene, dar acoperă o sfera mai larga cu un sector enorm de știință/ tehnologie, istorie naturala (cu animale împăiate la scara reala) și culturi internaționale (colecție chinezeasca, japoneza, africana, etc). Tot ce ai visat găsești aici! Cel mai mult mi-au plăcut exponatele interactive, colecția de bijuterii și obiecte Regale si tapiseriile din galeria lui sir Angus si Lady Grossart. Ceva cu adevărat unic!

15.Red Bus Bistro Tour / Afternoon Tea

Va doriți o experienta inedita în Edinburgh!? Va asigur ca făcând acest tur o sa aveți parte de o amintire pe viata! Nu e un tur de oraș clasic, ci un circuit cu un autobuz vintage rosu, Routemaster din 1966,transformat într-un mini restaurant. Am ales varianta "Afternoon Tea" la ora prânzului și a fost o decizie bună de a ma bucura de oraș pe timp de zi. Noaptea e destul de întuneric în Edinburgh, felinarele nu sunt foarte puternice pe străzi. În cadrul circuitului de 1 ora cu autobuzul, ghidul ne-a arătat principalele obiective din oraș, în timp ce am făcut degustări de aperitive, sandwich-uri și prajituri. Evident nu a lipsit nici șampania, iar ceaiul e nelimitat. Mi-a plăcut mult acest tur, va recomand sa nu îl ratați! Compania are filiala și în Glasgow, nu doar în Edinburgh.

experienta-Red-Bus-Bistro-Tour

Red-Bus-Bistro-experienta-Edinburgh

16.O vizita la anticariatul Armchair Books Shop

Edinburgh a devenit primul membru al inițiativei UNESCO- "Creative Cities" când a fost desemnat Oraș al literaturii. Cu asa un titlu va dați seama că orașul e împânzit de biblioteci și librarii independente. Se știe pasiunea englezilor pentru literatura, asa ca vroiam sa vizitez un loc de unde să-mi permit sa iau cărți,nu doar sa le răsfoiesc, sa ma uit prin ele și sa plec apoi cu mana goala. După o scurta cercetare am ales acest mic anticariat, foarte popular în oraș, cu istorie, unde am găsit o colecție bogata de carti de călătorie. Am fost mega fericita :)
Pont de la Alice: in luna august, are loc în Edinburgh, Festivalul de Literatura, cel mai mare din lume!

edinburgh-orasul-literaturii

17.Sunteți fani Harry Potter? Atunci trebuie sa ajungeti neaparat in Edinburgh

Asa cum noi îl avem pe Dracula, ei îl au pe Harry Potter. Poate nu știați, dar cartea a fost scrisa în Edinburgh și foarte multe locuri din oraș au fost surse de inspirație în lumea Vrăjitorilor. Eu nu sunt fan, însă n-am putut sa nu remarc toată valva în jurul subiectului, toate tururile ghidate, vrăjitori cu baghete în mana prin tot orașul, turiști cu tricouri cu Harry Potter etc. Drept urmare nu pot sa scriu un ghid cu atractii turistice din Edinburgh, fără sa va las locațiile speciale din oraș dacă sunteți fani Harry Potter (scrieți adresele de mai jos pe google):
  • Elephant House, Edinburgh
  • The Dog House, Edinburgh
Atractii-turistice-Harry-Potter-Edinburgh

18.Un concert la Catedrala

Catedrala din Edinburgh se afla fix în centru și joaca un rol important în viata culturala a orașului, fiind folosit ca spațiu pentru concerte, expoziții, ceremonii dar și discursuri. Practic în fiecare zi este un eveniment special în Catedrala, asa ca mi-a plăcut fiindcă e diferit. Oferă mai mult decât un loc de rugăciune și liniște cetatenilor. Din punct de vedere turistic este frumos din exterior, cu toate detaliile gotice din 1124, interiorul cam sumbru, însă concertul pe care l-am prins anima spiritele.

atractii--turistice-Catedrala-din-Edinburgh

19.Stockbridge pentru atmosfera boema a orasului

La 15 minute de centrul orașului se afla acest cartier, cunoscut în special pentru piața din Stockbridge, Gradina Botanica, dar și pentru atmosfera boema, a vremurilor demult apuse din Edinburgh. Cea mai frumoasa strada a cartierului este cu siguranță Circus Lane (o alee în curbă, cu rhododendroni în ghivece și imaginea Catedralei pe fundal), urmata de Stephen's Street pe care se afla numeroase boutiq-uri de designeri și Vintage shops. Dacă vreți sa experimentați cultura Pub-urilor aici se afla câteva dintre cele mai vechi din oraș. Eu am fost la "The Antiquary" cu 50 de ani de istorie. Servesc mâncare tradițională delicioasa, porții enorme, numeroase sortiment de bere, preț-uri mici la mancare (sub 15 lire/de pers).

Stockbridge-cartier-frumos-Edinburgh

-Edinburgh-Stockbridge-atractii-turistice-cartiere-faine

20.Shandwick's Pub - cel mai ieftin Pub din Edinburgh

Vrei sa experimentezi cultura Pub-urilor pe îndelete? Pregătește-ți portofelul, fiindcă o bere în 99% din Pub-uri trece lejer de 5 lire pentru 1 pint/pahar. Drept urmare e bine sa mergi pe recomandările localnicilor, care știu exact unde sa te ducă. Asa am ajuns în cel mai ieftin Pub din Edinburgh. Partea buna e ca-i fix în centru, exact lângă Princess Street, deci foarte ușor de ajuns, dar si usor de ratat fiindca nu e chiar pe bulevardul principal. Care sunt preturile în acest pub? Doar 1.8 pounds pe 1 bere/1 cidru Strongbow!!! Pretul e mai mic decat la supermarket, localul e foarte mare, cu canapele mișto,muzica scoțiană și atmosfera locala. Berile artizanale sunt evident mai scumpe.

Shandwicks-bar-Edinburgh

Ce parere aveti despre Edinburgh? Astept comentariile voastre

Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi toate postarile accesati Cuprinsul blogului (click)!