Un an de calatorii

Este ultima luna din an. Ultimele zile. In decembrie de obicei calatoresc foarte putin. Imi place sa petrec Sarbatorile in familie si sa ma distrez cu prietenii. Iar ultimele zile din an le folosesc ca sa reflectez asupra anului ce tocmai se termina.  Sa ma gandesc la visele si realizarile mele, obiectivele ce le-am avut pt anul acesta daca s-au indeplinit sau nu. Am avut 3 : 1 sa imi dau licenta in februarie, si mi-am dat-o, sa fac un curs de turism .... l-am terminat in august si a treia .... ei bine e secret. Dar da, e 90% implinit :). Tot in zilele astea imi place sa dau timpul inapoi si sa ma gandesc la vacantele din 2011. La tot ce am invatat despre calatorii si nu am realizat inainte. Cel mai bine reflectez dupa ce calatoresc si ajung acasa, cand am 1 an de experiente de intors pe toate fetele. Calatorind ma intreb cum am ajuns sa fac asta, cum am depasit acele momente. Si la final cand despic firul in patru imi  dau seama de valoarea calatoriei. Uneori nu realizez prea bine atunci in zilele cand calatoresc! Atunci micile probleme devin catastrofe, locurile vazute ma impresioneaza puternic, sentimentele mele isi maresc de 3 ori volumul. Dar cand ajung acasa, in timp, pot gandi la rece. Si ce luna din an e mai buna decat decembrie sa gandim la rece? :) Asa ca va asteapta o ultima saptamana din an cu articole retrospective, cu topuri si tot ceea ce tine de mine si calatoriile mele de pana acum. Sper ca veti fi alaturi de mine :)
Dar sa continuam ...

In primul rand sa vedem pe unde
m-au purtat picioarele in 2011 :

In februarie am fost in Spania (Barcelona) si Portugalia (Lisabona, Sintra, Obidos si Capo da Roca)

In mai mi-am luat zborul spre Franta(Paris, Valea Loarei, Vernon, Giverny) si Belgia (Bruges). Imi pare rau ca nu am apucat inca sa va povestesc despre aceasta vacanta dar urmeaza, in 2012 sper :)

August a fost luna dedicata Romaniei : Vama Veche, Maramures( Viseul de sus, Barsana, Sapanta, Sighetul Marmatiei) Satu-Mare, si cateva locuri favorite din Cluj

In Octombrie am ajuns mai mult din greseala in Pisa (Italia). M-am bucurat sa revad orasul, m-am bucurat ca a fost Italia!

Jumatate de octombrie, noiembrie si jumatate de decembrie a fost Maroc: Casablanca, Safi, Rabat, Essaouira. O vacanta relaxanta cat pt ultimii 2 ani de alergatura prin lume J

Final de an turistic m-a prins la Targul de Craciun de la Milano. Stiti ca iubesc Italia asa ca nici nu se putea termina acest an de calatorii mai bine

Si ce e mai important, ceea ce am invatat din ele

Last minute travel (Franta)

Timp de o saptamana am pregatit vacanta in Venetia si Malta, pana in cel mai mic detaliu. Cum vom zbura, unde vom sta, ce vom vedea, tot! Totusi era o problema. Nu stiam sigur daca sotul meu va putea fi liber sa ma insoteasca. El urma sa plece la Paris peste 5 zile. Si ca sa fiu sigura ca preturile vor ramane aceleasi m-am gandit sa fac rezervarile de rigoare. Exact cand sa confirm rezervarea sotul meu imi propune Paris. Macar asa vom fi sigur impreuna. E drept am mai fost la Paris, dar oricum imi doream sa revin. Si uite asa toc, poc, pe ultima suta de metri am luat biletele de avion, urma sa calatorim separat, eu inainte cu 2 zile fiindca doar asa mai gasisem bilete ieftine (prin Tg Mures) si m-am dus. Pana la urma vacanta asta nu s-a aratat sa o facem impreuna fiindca niste probleme au intervenit si eu am ramas singura la Paris :)
Ceea ce am invatat, reconfirmat e ca atunci cand se iveste o oportunitate nu trebuie sa ma gandesc de o mie de ori ci sa sar cu un Da hotarat si apoi vom vedea noi acolo ce si cum. Pana anul acesta niciodata nu am luat o decizie pt o calatorie lunga si indepartata atat de rapid. Totdeauna planuiam totul in cele mai mici detalii, iar rezervarile le faceam pana in 2 saptamani inainte sa mergem. Si uite asa am aruncat in sertarul uitarii toate informatiile legate de Malta si vacanta la mare si mi-am transformat alte vise in realitate. M-am dus cu ochii larg deschisi, optimista si relaxata desi nu stiu franceza, Parisul e un puzzle alambicat pe care nu l-am deslusit in cele 7 zile acolo in 2009. Dar nu mi-a fost teama. Am plecat fara ganduri si probleme, fara sa ma incurc in detalii inutile fiindca nu studiasem deloc Parisul. Insa o vacanta fara nici o pregatire in prealabil poate fi cadoul calatoriei. Un dezastru sau o vacanta de neuitat. In cazul meu a fost a doua varianta.

Calatorie in Romania

Anul acesta am reusit sa fac un circuit in Romania (Maramures). Anul trecut cu greu am ajuns in Sibiu pe ultima suta de metri in decembrie, cat sa nu zic ca nu am fost niciunde in Romania. Anul acesta am dorit sa intru si eu in randul romanilor calatori si sa fac mai multe iesiri in tara. Si am reusit un weekend in Satu-Mare un oras foarte drag mie, cu multa incarcatura sentimentala, orasul in care am copilarit pt o scurta perioada de timp si de mai bine de 10 ani mi-am dorit sa revin. Si m-a surpirns foarte placut. E un oras european si daca aveti drum in colo, vizitati-l. Chiar merita.
Maramures e alta lume. Lumea taranului roman, intoarcerea la origini. Am fost foarte placut surprinsi. Mocanita ne-a purtat prin paduri cu mici cascade si ne-a lasat in mijlocul pustietatii sa ne luam pranzul. Eu si sotul meu am ramas muti in fata organizarii. E facuta de germani, dar ce mai conteaza ? .... e in Romania! Nota 20 cu felicitari !
Pe Valea Izei am vazut 1001 de porti de lemn cu 1001 de modele impresionante! Nici nu credeam ca exista asa ceva in Romania. La Sapanta ne-am distrat copios, desi nu e frumos intr-un cimitir, dar ma gandesc ca deaia i-au zis Cimitirul Vesel. Iar in Sighetul Marmatiei fosta inchisoare si muzeul Maramures au fost ca niste carti deschise in format 3D. Am invatat despre aceasta regiune si despre Romania mai multe decat intr-un an de istorie ! Cred ca e inutil sa va spun cate am invatat in urma acestor 2 iesiri. Pe viitor am multe planuri legate de Romania, numai masina si timpul ne lipseste dar vom face noi cumva :)

Vacanta solo

Anul trecut s-a intamplat din greseala iar anul aceasta am dorit sa calatoresc singura. Uneori si acum ma intreb: Oare cum am reusit sa ajung in Portugalia ? Barcelona e turistica, ajung multi pe acolo, dar Portugalia ..... e o tara mai salbatica, mai putina atinsa de piciorul turistului. Si cand am fost acolo ma bucuram ca un copil de tot ce vedeam de zici ca numai eu am ajuns acolo. M-am bucurat de nou si de necunoscut !
Vacanta in Spania si Portugalia am planuit-o bine. Asa la cele mai mici detalii. Si totusi m-au surprins atatea locuri noi, atatia oameni noi pe care i-am cunoscut pe drum. M-am si confruntrat cu probleme pe care nu le anticipasem, nici macar prin gand nu mi-a trecut sa Rambla nu e o strada safe. Ca singura, fata nu e bine sa stai pe acolo. Am povestit in detaliu despre cum a fost singura in Barcelona. Cititi articolul!
Am invtat ca oricat de bine, oricate harti si planuri scrise ai avea, tot mai sunt destule de gasit si infruntat pe drum! Ca o calatorie facuta  singur e foarte valoroasa fiindca atunci te cunosti pe tine ! Atunci totul depinde de tine, tu depinzi de tine, iar cand ajungi acasa cu siguranta ceva s-a schimbat (si nu ma refer doar la experinta in sine) si la faptul ca tu devii mai puternic, mai informat, mai bogat prin tot ce ai vazut, ai cucerit si ai trait !

Uneori merita sa investesti intr-un ghid

Ultimul lucru ce l-am invatat de curand a fost ca uneori merita sa platesti un ghid. Si daca e localnic e si mai bine. Cu toate ca citesc foarte multe inaintea calatoriilor pe care le fac (in cele mai multe din cazuri) sunt locuri unde toata informatia necesita un om care sa iti arate ceea ce stii tu unde e de fapt. Care sa iti spuna lucruri ce nu le gasesti prin ghiduri sau pe net. Care sa cunoasca zona ca in palma si sa te plimbe peste tot. Si aici ma refer la Kasbah des Oudaias din Maroc si centrul istoric din Fes, doua locuri unde oricate ai sti, oricate harti ai purta cu tine, e tot degeaba. Nu am regretat nici un minut banii ce i-am dat omului. I-a meritat. Ceea ce am invatat a fost ca desi imi place sa fiu un calator independent, nu e destul, in calatorii trebuie sa fii si inteligent si sa lasi orgoliile si preconceptiile la o parte, sa stii ca unele locuri te depasesc si sa platesti la o agentie de turism sau la un localnic ce stie ceva mai multe decat tine

Anul viitor cu siguranta va aduce noi realizari si noi experiente din care voi avea ce invata. Nu stiu unde voi merge, cum voi ajunge acolo, cu cine, tot ceea ce stiu e ca voi calatori !

Voi ce ati invatat din calatoriile de anul acesta?

1. ce draguttt...vreau si eu cu mocanitaaa ..:)

2. În afară de Portugalia şi de Maroc, am fost peste tot pe unde ai călătorit tu, în acest an. :)
    Mă bucur că ai descoperit că uneori, un ghid prinde tare bine călătorului. :)

3. Un articol minunat, Alicee ! E o plăcere să călătoresc cu tine ! Pe lângă neastâmpărul de călător neobosit ai și darul scrisului. Sper ca anul următor să îți aducă cucerirea a noi și noi meleaguri, iar nouă cât mai multe articole de la tine !
    *Ai un ping la Lecturi.

4. Ce de locuri frumoase ai vazut anul acesta, Alicee, eu iti doresc ca anul 2012 sa fie si mai darnic cu tine(daca se poate, e vorba si de timp aici)in materie de turism.
    Eu pe masura ce trec anii invat sa fiu putin mai organizata, sa nu mai las lucrurile la voia intamplarii. Imi stabilesc obiective, calculez riscuri, ma gandesc cum sa fac sa iasa totul bine. Si, evident, incerc sa ma perfectionez(stiu ca e prea mult spus, dar nu gasesc acum o formulare mai fericita) in arta fotografiei. :P

5. Ce mult ai calatorit Alice, ma bucur ca ai avut un an asa cum ti-ai dorit. Si nu stiam ca ai facut un curs de turism, bravo tie, mai ales ca este pe domeniul care te pasioneaza atat de mult!
    Si eu am calatorit mult in 2011, fata de 2010, dar in interiorul Romaniei, nu am iesit din tara.

6. A fost un an frumos pentru tine, plin de locuri interesante :) Sper ca si anul ce vine sa fie la fel de bogat in calatorii ca sa ne povestesti cu la fel de mult entuziasm fiecare particica din aventurile tale. Imi pare bine ca ne-am "cunoscut" anul acesta si astept cu nerabdare sa vad pe unde te mai poarta pasii in viitorii ani.

Ce memorie grozava ai! Si Kadia tine lista cu locurile pe unde a umblat :D. Eu n-as avea rabdarea voastra. Ma duc vizitez si nu..bifez. In orice caz nu-mi aduc aminte exact perioada cand am fost in cutare loc. Kadia in schimb cred ca-mi poate spune si ora, ceea ce ma face sa cred ca si tu, ca si ea, colectionati locuri nu lucruri. Si ca de la colectionar la colectionar iti urez sa vezi si mai multe in anul ce vine!
    Vladimir

Hm , ce am invatat.....?
    Ca trecutul si viitorul exista doar in mintea mea. Ca trebuie sa profit mai mult de clipa de acum. Ca oriunde sunt, fac de fapt o calatorie - in orasul meu, in viata altora, intr-o biserica pe care am vizitat-o de zeci de ori.
    Am invatat ca exista oameni care au mult mai putin decat mine si se plang mult mai rar decat o fac eu

9. E o placere, sa citesc impresiile si sfaturile tale. Bravo, pentru curajul de a calatori singura !

10. Sper să călătorești la fel de mult și în 2012!

11. Coco dar mergi, e atat de aproape de tine (in comparatie cu altele) :))

Tibi da prinde bine uneori :) dar eu nu m-as duce cu ghid in Europa. La noi totul e atat de simplu si bine explicat incat un ghid turistic te poate scoate din ceata, sau daca nu localnicii. In schimb in tarile arabe si prin Asia cred ca mi-ar placea un ghid :)

Zina sa speram ca o sa am timp (si bani) sa calatoresc si sa scriu la fel ca pana acum :)

12. Nice la fotografie si eu lucrez dar parca nu mai am atata rabdare ca inainte :(( Iti doresc ca si tu sa calatoresti mult, atat cat iti doresti si sa ajungi in locuri minunate!

Mihaela si eu in trecut calatoream mult in tara, mai ales pe vremea cand eram in liceu :) Cat despre curs sper sa il folosesc vreodata si sa nu il fi facut doar pentru mine :))

Kadia multumesc, sper si eu sa raman ca acum, sa ma bucure orice loc si sa calatoresc la fel de mult!

Vladimir nu prea colectionez dovada ca ma tot intorc in locuri in care am fost (ca daca as colectiona m-as duce tot timpul in tari si orase noi) dar da, am o memorie foarteeeee buna (ceea ce nu e un lucru bun totdeauna, ca tin minte si lucrurile urate la fel de bine). Sper sa revad locuri dragi mie si sa ajung si in locuri noi :)! La fel iti doresc si tie

Hapi Dada ultima fraza ar putea fi un motto!! sper sa imi aduc si eu mai des aminte de asta!

13. Dani, Diana multumesc ca sunteti alaturi de mine!

14. Sa ai parte de multe calatorii si in anul care vine. Si ce conteaza ca lipseste masina, avem trenuri, timpul...facem rost si de el... ca doar suntem tineri...Gasim resurse. Bafta multa in noul an!
    PS. Alice, astept raspunsul pe cazaretur.ro