Weekend in satele sasesti din Transilvania

Luna trecuta visam ca anul acesta sa fac mai mult slow travel, iar azi ma gandesc cum ar fi sa calatoresc undeva in fiecare luna. M-am gandit ca totusi mi-ar fi greu sa astept pana la vara ca sa plec undeva, chiar daca acel undeva ar insemna 3 luni de vacanta. Stiu, sunt varza ... `So I go with the flow`. Asa s-a intamplat ca intr-o seara intre fete ne-am hotarat sa mergem in satele sasesti din Transilvania. Am zis ca va fi un prilej bun sa sarbatorim ziua de nastere a lui Mary intr-un alt decor, decat clasicele baruri din Cluj (pe care de-a randul anilor, le-am luat la rand la fiecare onomastica).

weekend-in-satele-sasesti-din-transilvania

Asa ca vineri seara duse am fost. Cred ca Moni a scos varianta `3 Hours of Trap Music` de pe Youtube, muzica ce canta de obicei in boxe atunci cand calatorim. La maxim ca altfel nu se poate. Va dati seama ca suntem senzatie pe sosele, 4 fete intr-o masinuta rosie din care bubuie muzica.
Drumul pana acolo nu e tocmai spectaculos, dar cel putin e nou pentru mine. Strabatem multe sate si multe dealuri. Peisajul e destul de dezolant fiindca in partile astea a Romaniei oamenii dau foc la pasune asa ca dealurile sunt negre. Privelisti apocaliptice, zici ca vine Sfarsitul Lumii. Nici anotimpul nu ajuta, nu-i nici zapada, dar nici iarba nu-i verde inca. Bine macar ca e cald.

Cum arata un weekend in satele sasesti din Transilvania?

Mai bine decat mi-am imaginat. Toate satele prin care am trecut sunt foarte curate, aranjate si colorate. Sasii sunt oameni harnici si muncitori si asta se vede de la distanta. Satele lor se caracterizeaza prin sirul de case vopsite in diferite culori (fara gradina la vedere) cu o poarta mare, cel mai adesea rotunda. Toate casele au o arhitectura model si nimeni nu face rabat de la planul de urbanism impus. In centrul satului se afla o biserica fortificata care in trecut avea atat scop militar cat si religios. Azi multe sunt doar obiective turistice si in satele in care mai sunt multi sasi (ce nu au plecat in Germania, fiindca pe acolo tot satul are neamuri in Germania) se tine slujba duminica dimineata pana la 12 am.
Cele mai frumoase biserici fortificate din Transilvania sunt cele 6 inscrise in patrimoniul UNESCO
1.Biertan - deschisa din Aprilie pana in Octombrie/ nr tel 0269.7868262
2.Viscri - deschisa din Aprilie pana in Septembrie
3.Prejmar - duminica si luni e inchis (in rest deschis pana la ora 15 iarna si ora 17 vara)
4.Calnic - numar de telefon: 0258.747220
5.Darjiu - numar de telefon: 0266.222183
6.Valea Viilor - numar de telefon: 0269.515266
Sambata dimineata ne-am trezit cu gandul sa vizitam biserica Biertan fiindca am auzit ca e cea mai frumoasa. Intrand pe site am aflat insa ca nu e deschisa decat din 1 aprilie 2015. Cu cat am citit mai mult cu atat ne-am dat seama ca nu e atat de usor sa vezi bisericile astea, fiindca suntem in Romania si in Romania cand vine vorba de turim lucrurile nu sunt niciodata simple! Mai exact fie sunt inchise pana in aprilie, fie trebuie sa suni la telefon in prealabil ca sa poti sa le vezi. Distantele dintre ele nu sunt tocmai mici, asa ca ne-am lasat pagubase. Decat sa mergem si sa nu reusim sa intram, mai bine am mers in cea mai apropiata biserica de noi, fortificata (iar cele renumite am promis ca le vom vizita cu alta ocazie, probabil pe timp de vara).

harta-biserici-fortificate-transilvania

Biserica muzeu din Axente Sever - o surpriza frumoasa
Avand in vedere ca nu se afla pe lista celor mai frumoase biserici fortificate din Transilvania va dati seama ca nu am avut nici un fel de asteptari de la ea. A fost mai bine asa fiindca am iesit de aici super incantate. Platim la intrare 7 ron si un domn ne face un scurt tur si ne explica pe scurt despre ce e vorba:
- Biserica a fost construita in secolul al-XIII-lea si inca se mai tin slujbe in ea (in fiecare duminica)
- Turnul se poate vizita dar e de evitat daca suferiti de claustrofobie. De sus aveti o priveliste frumoasa cu satul.
- Muzeul a fost deschis in 2009 de catre un olandez, pe numele lui Antoine van Rijen care a fost uimit de frumusetea satelor sasesti si asemanarea cu locurile lui natale, asa ca a dorit sa cunoasca mai bine istoria si traditiile din Romania si sa arate lumii ca sasii sunt de proveninenta din Olanda. Nu stiu daca a reusit dar micul muzeu este chiar special. Include picturi ce releva traditiile sasilor, portul lor, obiecte de mobilier, vase de ceramica si un sector despre bisericile fortificate avand in mijloc o imensa macheta cu Biserica Fortificata din Axente Sever.
Dupa un tur indelungat si multe poze, ne-am aratat multumite! Cel putin acum stim mai multe despre sasii din Transilvania, despre traditiile si obiceiurile lor.

muzeul-cetate-axente-sever

ceramica-sasilor-transilvania

viata-la-tara

masina-de-cusut-veche

Atentie!!! In incinta Bisericii este o mica pensiune (Guesthouse)!
Pretul pe noapte e de 10 euro/pe pat!

guesthouse-axente-sever-transivania

pensiune-sat-sasesc-transilvania

Seara am petrecut-o facand gratare (primul gratar pe anul acesta), un record as putea spune fiind iarna din punct de vedere calendaristic. Am baut mult vin, am cautat ghiocei, am stat la gura sobei, am mancat tort, am barfit, am facut noi planuri de vacanta, am ras si ne-am distrat.

ghiocei-primavara-trnsilvania

gratar-primavara-transilvania

tort-din-piscoturi

Am avut un weekend frumos, in natura, exact asa cum speram sa fie.
Voi ati fost in satele sasesti din Tranvilania?
Care vi se pare cel mai frumos?

1. Miamyyy....tortu ala arata super!!!!Piscoturi si crema de portocale!!!!!
    O primavara frumoasa iti doresc, calda, plina de zambete si bucurii, si bineinteles cat mai multe calatorii!!!Te pup!!!

2. Am trecut prin cateva sate in drumul de asta iarna spre Sighisoara, dar nu m-au impresionat atat de tare incat sa le vizitez. De fapt mi-ar fi placut sa vad ceva cetati fortificate( de exemplu Biserica fortificata din Saschiz), dar Sighisoara ne-a acaparat atat de mult incat am uitat de tot ce era prin jurul ei.
    O primavara frumoasa, senina, prospera si, bineinteles, plina de calatorii si bucurii iti doresc, Alice. :)

3. Ce dragut! La o astfel de iesire visez si eu pentru ca, trebuie sa recunosc cu rusine, n-am vazut satele sasesti si nici bisericile fortificate despre care se vorbeste atata. Dar sunt primele pe lista mea pentru cand ajung in tara intr-o vara viitoare.

4. Din pacate am vazut satele sasesti doar in treacat, destinatia fiind cu totul alta. Sper totusi sa ajung si eu acolo, mi-as dori pana la inceputul verii.

5. Am trecut prin cateva sate in drumul nostru asta vara, locurile imi par familiare, cu siguranta o sa le revad cand vom merge in Sighisoara sau iarasi in Paltinis pentru noi trasee.
    Fain interiorul bisericii si muzeul are multe de oferit.