10 atracții turistice de văzut în Ronda și Setenil de las Bodegas

Unul din principalele motive pentru care am ales Malaga ca baza pentru vacanță mea în Sudul Spaniei, a fost ca să pot să vizitez împrejurimile, în special vestitele "Pueblos Blancos" - satele albe, ce caracterizează regiunea Andalusia. Am ales o excursie organizată de o zi în Ronda și Setenil de las Bodegas pentru ca a fost unica varianta de a le vedea pe ambele într-o vizita ampla cu ghid. Ronda este unul din cele mai vechi sate din Spania, cel mai frumos sat din Andalusia, o adevărată comoara, iar Setenil de las Bodegas este cel mai interesant și neobișnuit sat a regiunii, datorită faptului ca e construit sub munte, cu case troglodite și străzi acoperite de versanți. Așadar se anunță o excursie pe cinste!

am-fost-acolo-Ronda-Spania
Vizita în Ronda și Setenil de las Bodegas am făcut-o prin agenția VisitandDo. După lungi căutări de variante pe cont propriu, m-am dat bătută datorita transportului în comun, deficitar. Era imposibil sa le vad ambele într-o zi și mult mai scump decât prin agenție. Excursia prin VisitandDo a durat 12 ore, și a costat doar 38 de euro, o puteți rezerva aici - - -> excursie de 1 zi în Ronda și Setenil de las Bodegas. Este o companie mare, are propriile autocare și ghizi, iar prețul e cel mai ieftin ce o sa îl găsiți pe piața, restul vând cu comision, excursia ajungând la 50 de euro. Asa ca am preferat sa rezerv de la sursa, online și am primit pe e-mail biletul imediat. Cu el printat m-am prezentat dimineața la locul indicat pe tichet, autocarul a fost punctual și toate au mers struna. Este o agenție bine organizata!
10 atracții turistice de văzut
 în Ronda și Setenil de las Bodegas

Imediat ce am început excursia, ghida noastră Carmen s-a prezentat și a început sa ne povestească despre Andalusia, despre satele cu pereții văruiți pe lângă care am trecut cu autocarul, despre obiceiurile oamenilor, industria agricola bazata pe măslini, portocali și avocado. Pana în Setenil de las Bodegas am făcut în jur de 2 ore, pe una din cele mai pitorești și emblematice rute ale Spaniei, printr-un peisaj rural superb, cu văi largi, sate presărate pe munți și multe ferme de porci negri, a căror carne e vestita "Jamon Iberico". Ghida ne-a spune ca acești porci sunt cei mai privilegiata rasă, fiind lăsați sa trăiască liber în ferma și hraniti exclusiv cu ghinde. O data ajunși în Setenil de las Bodegas am coborât toți din autocar și ne-am plimbat în grup pe cele doua alei principale ale satului.

1. Am facut un tur pietonal prin Setenil de las Bodegas

Nici n-am ajuns bine, dar tot ce vad, mi se pare sub factorul WOW! Un sat întreg săpat în stânca, cu alei înguste acoperite de versanți și case a căror acoperiș este de multe ori o margine de stânca ieșită mai în afara. Categoric este cel mai neobișnuit sat văzut de mine în Spania, un loc unic cu o arhitectura greu de egalat. Satul în sine nu este foarte mare, iar plimbarea o facem pe cele două alei principale, ce merg de-a lungul râului Guadalporcin. Casele par toate îngrămădite, fără grădini, fără gospodarii mari și animale în curte. Este foarte puțin spațiu și mașinile se înghesuie pe străduțele acestea mici, blocând deseori circulația. Evident nu este drum pentru pietoni, așa că de îndată ce vedem o mașină, toți ne lipim de pereți. Spațiul verde e practic doar vita-de-vie crescută pe pereții de lângă râu și o mica gradina (nici nu știu dacă ii pot spune așa) fiindcă e un spațiu foarte mic pe albia râului cu multe plante și flori.

setenil-de-las-bodegas-andaluzia-de-vizitat

2. Am luat micul dejun într-un restaurant - peșteră

Tavernele locale din Sentenil de las Bodegas sunt practic niște peșteri, cu decor rustic din lemn. Ghida ne-a dat 30 de minute liber sa facem poze, sa ne plimbam și sa experimentam un astfel de mic dejun intr-o locație inedita. Localnicii stau la bar, consuma o cafea pe graba și un bocadillo (sandwich cu paine ciabatta și diferite ingrediente) în timp ce povestesc de zor. Am mers și eu pe varianta locală, fresh de portocale și bocadillo cu ton. În jurul meu era zarvă, o energie emanată de localnici ce vorbesc tare si gesticulează mult. Se simte pofta de viata și spiritul de comunitate specific spaniol.

restaurant-pestera-Setenil-de-las-Bodegas-Andalusia-experiente-obiective

Atracțiile turistice văzute în Ronda, supranumit cel mai frumos oraș din

Andaluzia -(in Ronda am petrecut 5 ore, 3 ore a durat turul ghidat și 2 ore libere)

3. Am văzut priveliștea superbă din grădinile Alameda del Tajo (Ronda)

Turul ghidat l-am început cu o plimbare prin grădinile umbroase Alameda del Tajo, la capătul căreia se află un punct enorm de belvedere ce oferă o priveliște amețitoare asupra văii de dedesubt. M-am simțit ca o pasăre având toată priveliștea la picioarele mele.
Pont de la Alice: Dacă sunteți aventuroși puteți coborî aleile în zig-zag pana jos,de unde se profilează priveliști cu superbul pod. Am citit ca durează în jur de 2 ore coborâtul și urcatul, așa ca merita doar dacă sunteți bine antrenați.

Alameda-Del-Tajo-de-vazut-Ronda

4.Plimbare prin centrul istoric din Ronda

Cunoscut pur și simplu ca La Ciudad („Orașul”), centrul istoric datează din perioada în care Ronda era sub stăpânire maura, între secolele 8 și sfârșitul secolului 15. Astfel centrul istoric abundă în clădiri superbe în stil mudejar, palate enorme, muzee, piețe romantice și străduțe mici șerpuitoare pe care ne-am plimbat, în timp ce Carmen ne dădea explicații despre fiecare Palat și Muzeu. Printre ele, sunt nenumărate restaurante și magazine cu suveniruri ce vând în special produse de piele și de artizanat local. Am văzut multe genți ca cele din Maroc, condimente, vase de ceramica frumoase, bijuterii și articole vestimentare din in. Unul din locurile ce mi-a plăcut mult mult de tot, este piața "Plaza Duquesta de Placent" cu frumoasa Catedrala și colegiu "Santa Maria la Mayor"

Ronda-poze-calatorii-Spania

Ronda-centrul-istoric-de-vazut

5.Atracții turistice si Muzee din Ronda

La capitolul atracții turistice sunt nenumărate, poți umple doua zile în Ronda dacă decizi sa le vezi pe toate (in plus fata de ce va povestesc pe larg) ghida ne-a spus doua trei cuvinte despre fiecare, dar eu le-am văzut doar în exterior:

• *Baile Arabe(Hammam din secolul 13,unul din cele mai bine conservate din Spania)
  • *Muzeul Lara (găzduiește o colecție enorma cu articole și piese autentice din mai multe perioade istorice)
  • *Muzeul Bandiților (cuprinde 4 galerii cu obiecte și mărturii din perioada în care Ronda era sub atacul bandiților)
  • *Palatul Mondragon (un mix plăcut de arhitectura gotica, islamica și renascentista găzduiește Muzeul municipal)
  • *Muzeul Vinului (include 12 camere ce prezintă cultura și soiurile de vinuri din Ronda--biletul de întrare de 5 euro îți dă acces și la degustări)
  • *Muzeul Peinado (galerie de arta din Ronda)
Obiective-turistice-Ronda-de-vazut-Spania

6. Piața Taurilor și Muzeul Coridei

Noi am intrat într-un singur muzeu (prețul tichetului a fost inclus în circuit), dar a fost de departe cel reprezentativ muzeu din Ronda. Nu se poate sa ajungi aici și să nu intri sa vezi corida, cea mai veche din Spania. Am putut intra chiar in arena, m-am plimbat pe coridoarele în care sunt aduși taurii și porțile prin care ies. Am stat în tribuna, pentru câteva minute în care Carmen ne-a povestit despre acest loc, apoi am purces în interiorul muzeului. Am aflat ca părintele coridei moderne în Ronda este Pedro Romero, care ar fi ucis aici nu mai puțin de 5600 de tauri, de-a lungul carierei sale. În muzeu sunt numeroase tablouri și piese vestimentare folosite de toreadori. Corida e deschisa în special pentru turiști, acesta fiind un loc controversat, în care spectacolele se mai țin doar în prima săptămână din Septembrie când se desfășoară "Feeria Goyesca". Festivalul este numit așa după pictorul Goya, iar în cadrul spectacolului atât participanții cât și oficialitățile, poarta costume din vremea lui Goya.

muzeul-Taurilor-Ronda-obiectiv-turistic

7. Balcoanele înfricoșătoare de pe Pasarela Hemingway

În spatele pietii "Plaza de Toros" se află spectaculoase pasarele din Ronda care sărbătoresc doi vizitatori celebri, Paseos de Ernest Hemingway și Orson Welles, ambii mari amatori ai corodei și doar două dintre figurile internaționale stelare care s-au asociat cu Ronda de-a lungul anilor. De lungul pasarelelor sunt câteva balcoane, ieșite în afara drumului, deasupra prăpastiei. Priveliștile ce se vad de aici sunt superbe, cu casele albe agățate pe marginea stâncii, însă m-a luat o adrenalina instanta din cauza înălțimii asa ca n-am putut savura momentul.

Pasarela-Hamingway-priveliste-peisaj-Ronda-balcon

8.Am traversat vestitul Pod din Ronda

De pe pasarela am ajuns direct pe Pont Nuevo, o alta minune arhitectonica construită în 1755. Aici m-am simțit puțin mai în siguranță decât pe balcon, deși am văzut aceasi priveliște înfricoșătoare cu prăpastia enorma de sub noi. Ghida ne-a povestit ca acesta a fost unul din cele mai periculoase locuri de-a lungul timpului, însăși arhitectul podului a murit căzând de pe el la finalul construcțiilor, iar în perioada Războiului Civil sute de victime au fost aruncate de pe pod. Acum nu va înspăimântați, ca podul e unul solid, de piatra, trec mașini pe el și mii de oameni în fiecare zi, iar gardul a fost înălțat pentru a evita orice tragedii. Locul e frumos, scos parca din filme, imprimat pe toate cărțile postale cu Ronda.

pod-ul-din-Ronda-atractie-turistica

9. Am mâncat o Paella bună in Piața Spania (Ronda)

Imediat lângă pod se afla Piața Spania unde am petrecut pauza de 2 ore savurând atmosfera orașului, privind artiștii stradali ce cântă flamenco și mâncând o paella bună la terasele turistice aliniate pe străduțele din jur. Sincer turul de 3 ore cu ghidul a fost suficient sa îmi fac o impresie, asa ca în pauza am vrut doar sa ma relaxez și sa iau prânzul. Preturile la terasa sunt normale 15 euro pe un meniu complet cu 3 preparate (aperitiv, fel principal și desert) sau 10 euro Paella/fructe de mare. Atmosfera în Ronda e asa de relaxanta, ca la noi la tara, totul se mișcă încet, asa ca prânzul a durat mai bine de o ora.

Ronda-Plaza-Espana-Andalusia-Paella

10.Nu ratați magazinul Sabor a España  (Ronda)

In puținul timp liber rămas m-am dus sa fac shopping in cel mai traditional magazin al orașului. Se afla fix lângă Piața Spania, si este un rai culinar cu degustări de produse. Vând nuci, marțipan și turron, dulciuri specifice Spaniei, cu nenumărate arome. Evident au și ulei de măsline, măsline, nougat, marmalade, fructe dezhidratate și ceaiuri.

Magazin-Sabor-de-Espana-Ronda

Ce parere aveti despre Setenil de las Bodegas? Dar despre Ronda?

😍 Apreciez comentariile voastre 😍

1. Ai vizitat niste locuri minunate si te invidiez, te-ai incarcat cu energie pozitiva!

2. Wow ce poze frumoase! Nici nu stiam de aceste locatii minunate!

3. Nu am stiut de aceste locatii superbe, dar cu siguranta merita vizitate ! Foarte frumoase peisajele si fotografiile !!

4. Ce articol superb! Nu am fost niciodata in Spania, dar cu articolul tau parca deja o cunosc oarecum mai bine.

1. Oh asta e doar 1% sau nici măcar din tot ce are Spania de oferit. Merita negreșit sa ajungi acolo

5. Cred ca e o senzatie minunata cand te afli pe podul ala, undeva deasupra haului imens. Fascinatie amestecata cu frica. Sunt absolut superbe locurile vazute de tine.

1. Mulțumesc Cătălina. Este înfricoșător dar și frumos în același timp. Deja mi-e dor de Ronda.

6. M-ai fermecat cu peisajul si orasul acesta, iar simpla amintire a lui Jamon Iberico si a Paella-ei mi-a facut sa planga papilele gustative dupa ele. Concluzia e ca m-ai imbolnavit, vreau si eu sa merg acolo.

1. Sper sa ajungi cât mai curând. Mi-e dor și mie de Paella și Jamon Iberico, acum ca sunt înapoi acasă.

7. Despre Ronda acum aud. Nu stiam de acest orasel pana acum si chiar ma bucur sa-l descopar

1. E foarte foarte frumos, chiar dacă nu e foarte cunoscut, în special în comparație cu Barcelona, Madrid și alte orașe mari și faimoase.

8. Ce frumos. Pare zona perfecta pentru o vacanta romantica.

9. Este o zona superba! Cred ca trebuie sa imi fac un traseu doar dupa cele aflate aici la tine in casuta <3 Multumesc mult pentru recomandari... .sunt tare utile si in asentimentul meu!

1. Alexa îți recomand sa salvezi articolul, e mai ușor 👍

10. Locuri frumoase! Am vizitat Ronda de 2 ori. Prima data, sa o gasesc pe Carmen , care nu e o eroina de roman (a lui Prosper Merime) , chiar s-a nacut si a trait vreo 16 ani aici, in Ronda, pana a plecat de acasa ,la Sevilia unde a lucrat la o fabrica de tutun, (azi, un fel de universitate multiculturala). A 2 oara, pentru ca m-a cucerit asezarea, si am simtit nevoia sa le-o arat si altora. Un mic amendament, la povestea ta, Ronda nu a fost niciodata sub atacul banditilor, din potriva, Ronda a fost cuibul lor. Orasul mai este cunoscut, mai ales de oameni locului, si cuibul vulturilor uibul hotilor, si asta nu doar pentru ca masivul Rondei e populat cu predilectie de vulturi si acvile, ci si pentru ca asezarea era locul preferat al contrabandistilor unde se retrageau, si unde asi ascundeau prada.Cat despre Puente Nueve, Podul cel Nou, arhitectul nu a murit in tim ce construia podul, ci ca Mesterul Manole al nostru, la final, cand incerca sa daltuiasca in piatra anul finalizariSub unul din balcoanele podului (dreapta sau stanga, nu mai retin) se vede cuvantul ano, fara ca inscriptia sa fie continuata, nici pana azi. Da cititorilor tai, le recomand acest loc mirific. Merita sa iti pierzi o zi sau doua din viata pe aici. Pleci mult mai bogat sufleteste.

1. Mulțumesc pentru completări. Într-adevăr Andaluzia merita negreșit o vacanta. După două vizite sper sa ajung și a treia oara. E de vis

11. Grădinile Alameda del Tajo arată așa fain... Nu aș zice nu nici la turul pietonal... sunt atât de multe străduțe si clădiri interesante de cercetat! Wow! 😍😍😍 Foarte frumoase atracțiile turistice!