5 motive sa vizitati Sousse, in Tunisia

Dacă cineva mi-ar fi spus cât de mult o să-mi placa Sousse as fi făcut mai multe eforturi. M-aș fi trezit mai devreme, as fi luat micul dejun de dimineață, nu la prânz, as fi stat mai puțin timp în oglinda și m-aș fi grăbit spre tren. Ca noroc ca trenul din Monastir pana în Sousse face doar o ora, în condiții decente, cu tren tip săgeată. Astfel ne-a rămas suficient timp sa ne plimbam și sa absorbim orasul, însă prea puțin ca să putem intra în toate atracțiile turistice.
Sousse este unul din cele mai vechi orașe din Tunisia și al 3-lea ca mărime, după Tunis și Sfax. De ce merita sa ajungi în Sousse? Pe scurt fiindcă are unul din cele mai frumoase exemple de arhitectura arabă în Tunisia. In detaliu, va povestesc în cele ce urmează.

vacanta-tunisia-am-fost-acolo
Vacanta in  Tunisia am facut-o pe cont propriu:
In Tunisia am ajuns foarte usor cu un zbor dus-intors din Malta, ce a costat 65 euro dus-intors, pret promotional de extra-sezon luat de aici  >>> AICI

In Tunisia am stat o saptamana, si  ne-am cazat in 2 apartamente prin AirBNB (3 nopti in Monastir/ 4 nopti in Tunis) ce au fost in medie 20 euro pe noapte/ apartament / 3 camere.Va recomand si voua cazarea la localnici, prin AirBNB, site pe care primiti un cupon de 20Euro din partea mea, la prima rezervare daca va faceti un cont nou, gratuit >>> VOUCHER AICI

1. Medina din Sousse - fiindca fiecare oras din Tunisia are o Medina ...

Inclusa in Patrimoniul UNESCO este principala curiozitate a orasului fiind inconjurat de 2,5 km de fortificatii, construite in anul 859. Nu e greu să-ți imaginezi cât de vechi e orașul, având în vedere ca centrul istoric a fost construit din blocuri de piatra aduse din sit-urile arheologice, precum Cartagena. Mare parte din Medina e o adunare de tuneluri și străduțe înguste, labirintice, liniștite, unde trăiesc oamenii. Unele străzi zici ca nu au fost refăcute din anii 800, având case cu pereți scorojiti, drumuri cu piatra cubica sparta, vopsea căzuta și magazine ce arata ca pravaliile noastre, în era comunista. Altele în schimb sunt pline de farmec, de uși colorate și decorate cu motive islamice, pisici ce lenevesc pe pragul din fata casei, bătrâni și-au scos scaunul în fata usii și citesc ziarul. E un sentiment de comunitate. E viata de zi cu zi a tunisienilor, un loc neatins de turismul de masa, cel putin nu in extra-sezon. O plimbare prin Medina e ca o teleportare in timp și merita sa ajungeți aici, dacă sunteți interesati să aveți un sentiment autentic al trecutului.

Partea comerciala, de "Souk" a Medinei se afla în jurul Marii Moschei. Când am văzut moscheea am rămas puțin surprinsa. E prima moschee ce o vad fără miniarete!!! Din păcate interiorul e interzis vizitării pentru non-musulmani.
În zona acesta din jurul Moscheii, magazinele abundă de suveniruri și obiecte tradiționale. Vânzătorii ne abordează, dar nici pe departe atât de agresiv precum în alte tari, exemplu Maroc. Vad cel puțin 100 de lucruri ce mi-ar plăcea sa le iau acasă. Îmi plac mult obiectele de decor, husele de perne în stil oriental, mici statuete, tablouri, condimente, fructe uscate și evident frumoasele buticuri cu genți de piele. Nu ma pot abține și negociez pentru una neagra. Nu sunt la fel de multe modele ca în Maroc, însă vreau sa am o geanta - `ideea mea de suvenir din Tunisia`.

Simbolul orașului Sousse este Ribat-ul – una dintre cele mai faimoase si bine pastrate manastiri fortificate din Tunisia. Cuvantul ‘ribat' isi are radacinile din vechiul termen ‘marabout', numele african pentru ‘om sfant'. Ribat era ocupat, inițial (prin anii 821) de soldații islamici. Pe timp de pace soldații erau oameni liniștiți ce își petreceau timpul rugându-se în Moscheea din interior, iar pe timp de război erau în prima linie de apărare. În interior se afla Moscheea, Hammam-ul, mai multe încăperi rezervate pentru mourabiton, si camere cu rezerve pentru armament.
Va spuneam la începutul articolului ca n-am avut timp sa vizitam totul. Am ratat "Catacombele" și "Kasbah" ce se afla în cel mai înalt punct a Medinei. L-am văzut din exterior, insa e atat de enrom ca ne-am dat bătuți. În interior găzduiește Muzeul de Arheologie (al doilea ca importanta din tara după Muzeul Bardo din Tunis). Dacă vreți sa intrați, rezervati-va câteva ore.

de-vazut-in-Sousse-Ribat

2. Piata El Camel din Sousse

Nu va lăsați păcăliti de nume, nu am găsit nici o cămilă aici. În schimb e o piață acoperita, ce are mult caracter, cu prăvălii pictate și fiecare zona bine departajata în "taraba bruterie", "tarabele cu peste", "tarabe cu fructe de legume". Pentru noi a fost un loc excelent sa luam pulsul orasului și o cutie mare cu căpșuni imense. Nici nu vreți sa știti ce gust au căpșunile astea. Poate ni se par atât de bune și dulci, fiindcă e luna martie și la noi nu sunt făcute încă.

3. In casele tunisienilor - Muzeul Dar Essid

Muzeul acesta este cea mai frumoasa atracție turistica cea am văzut-o nu doar în Sousse, ci per total în Tunisia. Este casa unei familii de aristocrați care a rămas neschimbata din anii 980, cu tot mobilierul, tablourile, hainele și elementele decorative din acea perioada. Este în stilul ridurilor, cu un patio în interior și încăperile dispuse de jur împrejur. Am văzut camerele celor doua soții, biroul domnului, camera copiilor, bucătăria cu toate vasele ce le foloseau, baia și camera de servici a menajerei. Muzeul este foarte frumos aranjat si practic ești lăsat liber (nu e senzația de muzeu unde ești constrâns de timp, nu e totul pus în vitrine ci sunt lăsate asa cum le foloseau și nu se tine nimeni după tine în timp ce vizitezi). O doamna ne-a dat un mini ghid pe engleza la intrare, ce ne-a fost util sa înțelegem tot ce vedem. Este un loc ce merita văzut, fiindcă vezi în detaliu cum traiau tunisienii cu câteva decenii în urma.

In plus, în tichetul de intrare este inclus și accesul în turnul casei, ce e al doilea cel mai înalt punct din Sousse (după far). Să asculți chemarea la rugăciune din acest balcon, cu o priveliște de 360` asupra orașului, cu vântul ce îmi flutura parul în toate direcțiile, îmi ridica pielea pe mine. Pt momente ca acestea se merita sa călătorești!

priveliste-Sousse-panorama-Tunisia

4. Cel mai bun restaurant din Sousse e El Kasbah

Dacă as fi sa ma întorc în Sousse, prima data m-aș duce la restaurantul "El Kasbah". Cred ca știți deja ca sunt o gurmanda și am o pasiune pentru restaurante bune. Sunt unele care pur și simplu îmi intra în suflet, apoi in stomac. La fel cum alți călători suspina după anumite orașe sau plaje, eu în acest moment ma gândesc cu nostalgie la acest restaurant. E genul de local ce da clasa la orice capitol "decor traditional +terasa cu fotolii și priveliște spre străduțele din Medina + papagali in colivii + muzica arabă pe fundal + decorațiuni tradiționale + coșuri cu portocale proaspete + cafea la ibric tare și buna făcută în fata ta + cele mai bune clătite cu ton, servite mișto pe un dog de lemn". Ce mai vrei de la viata?? Poate doar sa ne fi rezervat mai mult timp în Sousse ca să putem ajunge aici încă o data.

restaurant-Sousse-le-Kasbah-Tunisia

5. Farmecul litoralului- plaja, portul si vantul

Sousse chiar e un oraș binecuvântat. Îmi amintește asa puțin de Tel Aviv și plaja de acolo. Seamănă în ideea în care, plaja e la 10 minute pe jos de centrul orașului și toată porțiunea de oraș are ieșire la mare cu o plaja lunga de câțiva km și lata. Însă e mai frumos decât în Tel Aviv, cel puțin acum în martie (când nu sunt turiști) și plaja e goala, cu nisip alb. Un alb cum doar în Malaezia am mai văzut. Iar hotel-urile sunt insirate pe toata partea de faleza. Instant ma gândesc cum ar fi sa ma întorc aici într-o vara? Sa stau pe un balcon de unde sa privesc marea la orice ora? Nu cred ca e foarte scump, în definitiv Tunisia e printre cele mai ieftine tari pe care le-am vizitat. Cafenele cu sisha sunt cu terase mari, exact in fata hotel-urilor Cred ca în plin sezon e alta poveste aici. Imi pot imagina cu usurinta vacanta perfecta in Sousse!! Dar acum tot ce simt e o briza puternica, un vânt ce te i-a pe sus și nu ma lasă să mă bucur prea mult de peisaj. O sa ma intorc intr-o zi... o sa ma intorc!

plaja-nisip-alb-tunisia

Aveti in plan o vacanta in Tunisia?