Impresii Antalya - Un oras mai frumos decat mi-am imaginat

A treia zi de circuit a fost in sfarsit una de relaxare in Antalya. Fara calatorit cu autocarul si fara trezit la 7 dimineata. Parca ieri am fost acolo. Parca ieri ma trezeam buimaca la 9 dimineata, doar ca sa realizez ca am ratat micul dejun si trebuie din nou sa ma grabesc. Fiindca ghidul ne astepta jos sa facem un traseu pietonal prin Antalya. Prima data ne-a spus partea teoretica, in receptia hotelului (ca sa putem face poze in voie o data ce suntem pe drum). Mi-a placut ghidul asta fiindca simteam ca rezoneaza cu mine si cu nevoile mele. Din tot grupul cred ca doar eu eram `photo addicted` dar nu ma simteam vinovata. Dupa ce ne-a explicat pe scurt despre traseu, despre Antalya (cea mai mare statiune la Mediterana din Turcia) cu peste 1 milion de locuitori, am iesit in strada.

antalya-aliceee-blog

Traseu pietonal, 2 ore, cu ghidul
*Peste drum de hotel se afla un mic loc de panorama, ca o fereastra asupra centrului istoric si a marii Mediterane. Nu stiu cum sunteti voi, dar eu cand vad marea ma topesc. Dar daca vad si Centrul Istoric incadrat de apa, ma indragostesc instant. Sunt `ingredientele` care pentru mine conteaza. Deci chiar doar pt asta, Antalya e o bijuterie de oras!

*Dar sa continuam. Ne plimbam pe strada principala si dupa cativa pasi facem o scurta oprire la Turnul cu ceas  (construit in 1244).

*Acesta marcheaza intrarea in vechiul oras, dar noi trecem mai departe. Bulevardul principal e intesat de taverne, restaurante, simigerii si patiserii. Dar nu am fi intr-o tara Orientala daca nu ar fi la fiecare colt si cate un vanzator ambulant care sa iti vanda alune, migdale, covrigi, halva, dulciuri cu susan, rahat si apa rece. Un lucru nou pentru mine a fost sa vad mese mici, rotunde la care se vindeau scoici
si oamenii le mancau asa crude, sorbind din carapace cu putina lamaie.

*Nici nu ma obisnuiesc bine cu peisajul ca o cotim la dreapta pe un alt bulevard lung, plin de terase si restaurante.  Pe la jumatate se afla Poarta lui Hadrian (o contructie din marmura cu 3 arcuri).  Pana acum am `bifat` locuri istorice...Nu le gasesc deloc interesante, pur si simplu istoria nu m-a pasionat niciodata. Insa strazile, casele, privelistile dau o nota deosebita orasului. Se simte atmosfera de statiune, de litoral, dincolo de toate vestigiile istorice ce le vedem. Iar asta imi place.

In continuare parcurgem Karaalioglu Parki (parcul central) care ne dezvaluie putin din vegetatia locala. E un parc mare si umbros ce ne duce spre mare.

antalya-statiune-turcia-mediterana

Croaziera pe mare
In final suntem condusi in port, unde ne asteapta ambarcatiunea noastra ce ne va duce intr-o croaziera pe mare (timp de 2 ore) inclusa in pretul circuitului. E plin de barci, unele mai vechi, altele mai noi, multi pescari care stau pe debarcader cu picioarele in apa si asteapta turisti. Noi avem rezervat `Vaporasul Piratilor` cel mai frumos din port (fara exagerare).
Pe croaziera vedem diversitatea Antalyei, o statiune ce are ceva pentru fiecare:  portul cu pescarii, citadela, miniarete, o cascada naturala, muntii Taurus, plaje sapate in stanca, turisti pe sezlonguri, localnici in barcile lor micute iesiti sa faca snokerling sau baie in mare si nu in ultimul rand resorturile de cinci stele insirate pe buza marii. Trebuie sa fie frumos sa stai o saptamana aici, dar totusi observ rapid si dezavantajele (plaje mici, stancoase, cu pietricele, intrarea in apa se face pe niste scari, deci apa e direct pana peste cap...). Exista si o plaja mare si lata cu nisip dar din cate am inteles  e tot cu pietricele in apa :(

croaziera-antalya-turcia

Centrul istoric
Dupa croaziera urcam spre hotel in linie dreapta, prin bazarul ce acopera denivelarile abrupte ale coastei. Aici e centrul vechi, Kaimakl, cu case frumoase in stil otoman (adica au ferestre de lemn), cu strazi foarte abrupte, alunecoase, strambe si intortocheate, ca orice bazar, singura diferenta fiind ca asta-i mai mult pe verticala. Vanzatorii te trag de maneca si te invita fiecare in dugheana lui, unde iti ofera un ceai fierbinte de mere sau rodii. Pana tu stai frumos pe scaun, vanzatorii se dau peste cap sa-ti prezinte marfa: covoare traditionale, bijuterii hand-made, genti de piele, condimente si ceaiuri, tot ce visezi. Daca nu stii sa negociezi, iesi zdravan jumulit fiidca in Turcia, ca in toate tarile orientale marfa valoreaza in functie de buzunarul clientului si nu in functie de calitate. Am inteles demult, de cand locuiam in Maroc, ca europenii sunt cele mai mari victime, fiindca nu sunt obisnuiti sa negocieze. Cat ceri, atata dau, dupa modelul occidental si atunci nesimtirea e mare. Sincer si mie mi se pare ca ma milogesc, nu ca negociez, dar daca chiar imi doresc ceva, apoi sunt in stare sa merg pana in panzele albe. Sunt convinsa ca m-au dus deseori de nas si ca am platit probabil un pret dublu (cand eu credeam ca am castigat) dar macar sunt fericita ca am ajuns la pretul pe care eu il consideram bun. Asadar mi-am luat un set rotund si mare cu 20 de condimente cu 20 lire (aprox. 7 euro), una tot asa cu 15 ceaiuri care am coborat-o la 15 lire si putin rahat turcesc, din care am mancat pentru prima oara. Am inteles instant de ce e considerat delicatese locala. E foarte dulce si bun, ingropat in fistic si migdale.

obiective-turistice-antalya-turcia

Cand am ajuns sus am mers cu `colega de drum` sa mancam la un restaurant ce-l reperasem eu dimineata, unde am vazut ca sunt preturi mici (si pentru buzunarul colegei) si aveau scoici in meniu (daca tot am vazut ca-s productie locala si eu sunt innebunita dupa fructe de mare).

fructe-de-mare-hamsii-pesti-turcia

Deabia cand iesim din restaurant unde era aer conditionat simtim ca aerul e de nerespirat, ca soarele a reusit sa transforme totul intr-o plita incinsa. Ma simt ca in August desi e Octombrie. Cu toate astea femeile de aici isi poarta constiincios uniforma traditionala, imbrobodite pana in gat.

Seara orasul e la fel de animat ca si ziua. Avem timp liber dar nu stim ce sa facem cu el. Asa ca din lipsa de inspiratie le iau pe doamnele din Arad si coboram din nou prin bazar pentru a vedea portul frumos luminat la lasarea serii. Acum strazile par mult mai scurte decat cand am urcat fiindca am ajuns in mai putin de 10 minute cu toate ca am cedat in fata unor vanzatori si am intrat sa le vedem marfa. In port ne-am asezat pe o bancuta si am admirat vaporasele, marea, oamenii imbracati select ce se indreptau spre restaurantele pescaresti si promoterii croazierelor ce incearca cu disperare sa ne vanda o croaziera pe timp de noapte cu discoteca la bord.

In Antalya atmosfera-i nebuna. Pe de o parte sunt strainii cu bani ce cauta exotismul local, pe de alta parte sunt cafenelele turcesti ce seamana cu bombele noastre comuniste unde barbatii consuma ceai dupa ceai, citesc ziare, joaca carti si se uita dupa turistele tinere si apoi mai sunt si grupurile de tineri ce beau bere Efes si se indreapta spre cluburi, fetele fiind imbracate sumar, cu `rochii de litoral`.

In timp ce stateam in port am vazut ca este un lift, chiar in partea stanga si e de retinut. Chiar daca am stat 20 de minute la coada, va asigur ca e mai bine decat sa urci dealul pe jos. Partea si mai buna e ca sus, cand iesi din lift, este ca un coridor in aer liber unde oamenii asteapta. Aici te poti opri sa privesti portul luminat si sa faci cateva poze (daca ai un aparat foto ce-ti permite).

antalya-by-night-turcia

Fantana Magica
La ora 8  seara m-am tinut de cuvant si m-am dus dupa `colega de drum` la hotel, pentru a o scoate la Fantana Magica ce face in fiecare seara spectacol cu jeturi de apa, timp de 30 de minute. Nu as putea spune ca e mai frumoasa decat cea din Barcelona, dar daca prinzi loc pe banci, chiar te simti ca la spectacol. Melodiile sunt clasice, asa ca toata lumea canta. E o atmosfera frumoasa, un mod placut de a incheia o zi de vacanta in Antalya.

fantana-magica-antalya-turcia

😍ps: Apreciez comentariile voastre pe blog
si mesajele voastre in privat aliceee_traveler@yahoo.com 😍

» Urmeaza sa calatoresti in TURCIA??? Citeste toate articolele aici

Daca vreti sa stiti primii cand postez un articol va puteti abona la postari prin e-mail (click), iar daca vreti sa cititi toate postarile accesati Cuprinsul blogului (click)!