Ghid practic pentru o calatorie cu trenul in India pe cont propriu

Trebuia sa ajung din Goa in Kerala. Eram deja de peste trei saptamani in India si nu facusem niciodata o calatorie cu trenul. Am ales mereu varianta mai rapida si anume cu avionul. Nu vroiam sa pierd timp pretios din vacanta mea, dar trebuie sa recunosc ca-mi era si frica sa fac o calatorie cu trenul in India, pe cont propriu si singura. Vazusem atatea filme cu India in care trenurile aratau ceva de cosmar, cu mii de oameni agatati de scari si stand ghemuiti deasupra trenului, incat nu ma vedeam luand parte la o asemenea calatorie. Citisem si pe bloguri de calatorii tot felul de experiente, unele pozitive, unele negative. Majoritatea spun ca o calatorie in India cu trenul e un must do pentru orice calator care cauta autenticitate si conexiune cu oamenii, cu cultura. Asa ca asta era unica mea sansa. Ultima mea destinatie in India. Puteam sa zbor din Goa in Kerala sau puteam sa merg cu trenul. Vorbisem cu cei din camera de Hostel si in final am avut noroc cu Thomas si Helena (calatori din Berlin) care s-au hotarat sa vina si ei in Kerala (ca sa scape de ploaia din Goa) si cum erau la inceput de vacanta au spus ca prefera sa mergem impreuna cu trenul, macar asa se vor obisnui pentru viitoarele calatorii ce urmau sa le faca in India. Astea fiind spuse, ne-am dus impreuna la o agentie de turism din Goa sa ne luam bilete de tren.

India-impresii-tren
Vacanta in India am facut-o pe cont propriu. Informatii utile de organizare:
*Zborul m-a costat 450 de euro pana in India luat de aici >>>Bilet de avion ieftin India . Vrei sa te cazezi la Hotel? Rezerva aici >>> Hotel-uri ieftine in India In India eu am stat in numeroase hostel-uri si o saptamana am ales cazare la localnici prin AirBNB, o camera dubla pe care am platit 15 euro/apartament/noapte. Puteti citi detalii in acest articol >>> Toate apartamentele in care am stat pe AirBNBVrei sa inchiriezi si tu o camera/apartament la localnici? Iti ofer un voucher de 100 ron pe care il poti folosi la cazare oriunde in lume, la prima ta rezervare, daca iti faci un cont nou (gratuit) >>> VOUCHER 100 RON AICI.

Despre biletele de tren in India

Sa-ti cumperi un bilet de tren in India de azi pe maine nu e atat de simplu. Cu toate ca sunt peste 9000 de trenuri ce fac curse zilnice pe tot teritoriul tarii, acestea sunt Full! Toate! Mai ales in weekenduri si de Sarbatori. In India biletele de tren ti le poti cumpara cu 120 de zile in avans si cel mai bine este sa-ti cumperi de indata ce stii rutele pe care vrei sa mergi si datele. Pentru un calator ca si mine, fara un plan stabilit si date fixe e mai greu sa calatoresti cu trenul in India, fiindca in ultimele zile nu prea mai gasesti bilete. Pe majoritatea trenurilor exista insa si bilete speciale:
*Foreign ticket - pe trenurile ce merg in zone turistice exista aceste bilete speciale pentru turistii straini. Ele se vand o idee mai scump, dar poti sa le cumperi din gara de la un ghiseu special, unde scapi de coada si ai sansa sa prinzi un bilet si cu cateva zile inaine de data plecarii.
*RAC ticket (reservat fara a putea fi anulat) sunt bilete speciale cu care poti calatori, dar nu primesti un loc anume in tren, deci s-ar putea sa mergi in picioare sau sa te tot muti de pe un loc pe altul.
*Taktal ticket - acestea se scot la vanzare in ultima zi, un fel de bilete Last Minute si costa cu pana la 30% mai scump decat biletul de tren in mod obisnuit.
Insa chiar si cu aceste bilete speciale, tot sunt sanse sa nu prinzi nici un loc daca nu cumperi cu cateva zile in avans. In acest caz poti sa te inscrii pe lista de asteptare (waitlist) insa asta nu iti garanteaza ca primesti un loc. Uneori daca ai noroc ca cineva sa renunte la bilet, atunci vei primi tu biletul in locul celui de la ghiseu. Atata tot.
Cu alte cuvinte .... pe ultima suta de metri e complicat cu trenurile in India

Cele 7 clase ale trenurilor din India (ce inseamna si cum sa cumperi biletul la clasa buna)

Trebuie sa stiti ca un tren are in general toate clasele mentionate mai jos. Cu alte cuvinte trenul va fi acelasi, pleaca la aceasi ora, are aceasi viteza etcc, diferenta o face doar vagonul in care stati. Trenurile speciale, express, sunt doar in Nord (spre Taj Mahal si spre Himalaya).

Vagoane fara aer conditionat cu locuri de stat si de dormit (varianta cea mai ieftina din trenuri)
*Sleeper class (SL) sunt vagoanele cele mai ieftine (uneori puteti plati mai putin de 500 rupi-30 ron pt 1000+ km). Acest tip de vagoane sunt intr-un numar foarte mare. Problema e ca nu au aer conditionat, geamurile sunt formate din gratii fara sticla (cu alte cuvinte e curent, iarna ingheti, vara mori de cald) multi oameni, multe mirosuri etc. Fiecare calator primeste o bancheta din lemn. Acestea sunt suprapuse, in 2 randuri. Poti prinde bancheta de jos sau de sus. Calatorii s-au plans ca sunt soareci in ele.
*Second Class (2S) sunt vagoane cu banchete din lemn sau de piele pe care stai in fund. Nu sunt deloc recomandate pentru distante mari fiindca indienii tind sa se inghesuie foarte tare pe ele. Aer conditionat nu ai si conditiile sunt precare.
---------------------------------------------------
Vagoane cu aer conditionat si scaune (varianta cea mai scumpa din trenurile din India)
*Ac Chair Class (CC) sunt vagoane cu scaune confortabile, cu aer conditionat dispuse in doua randuri (unul cu 2 locuri, unul cu 3 locuri) in genul celor din avion. Aceste vagoane sunt bune pentru calatorii pe timpul zilei.
*Ac Executive Chair Class (EC) sunt vagoanele cele mai de lux, cu scaune confortabile, cu spatiu intre  ele, aer conditionat, mancare etc. Aceste vagoane sunt un fel de clasa business si sunt folosite in special de oamenii cu bani fiindca sunt cele mai scumpe locuri din tren.
--------------------------------------------------
Vagoane cu aer conditionat si paturi (cele mai utilizate vagoane de turistii straini)
AC 1, AC 2 si AC 3
Aceste vagoane au de 2 ori mai mult spatiu decat sleep class, banchete din piele si aer conditionat.
AC 1 - e o cuseta confortabila, cu chiveta si 2 randuri de paturi.
AC 2 - sunt 2 randuri de paturi suprapuse, din piele si perdele pe care le poti trage pt a avea intimitate
AC 3 - sunt 3 randuri de paturi suprapuse, din piele. Perdelele uneori lipsesc. E varianta cea mai inghesuita de vagon cu aer conditionat.

Unde cumperi bilete de tren in India

Cel mai simplu mergi la ghiseurile din gara. Daca esti prea departe de ele (cum eram eu in Goa unde trebuia sa platesc 2000 rupi dus-intors un taxi pana in gara) mergi la agentiile de turism din apropiere. Se  pot cumpara si online o idee mai scump (trebuie sa ai numar de telefon de India) de pe site-urile:
www.makemytrip.com
www.cleartrip.com
Daca le cumperi online poti sa areti biletul pe telefon. Daca il primesti la ghiseu sau la agentie atunci e printat. Pe fiecare bilet e trecut  trenul, vagonul, locul in vagon, numele si datele din pasaport. In gara este afisat numele tuturor pasagerilor din trenul ce urmeaza sa plece si e destul de usor sa iti gasesti locul o data ce vezi vagoanele.

Experienta mea cu trenul din Goa in Kerala

Sigurul tren in care am mai gasit locuri luate pe ultima suta de metri a fost in cel cu plecare din Goa la ora 9 pm si ajungeam a doua zi la 12 dimineata in gara din Cochin (capitala statului Kerala). Biletul a costat 1800 rupi (120 ron), varianta de ticket special, taktal (adica cu 30% mai scump decat in mod normal) pentru un loc in vagonul AC2.
Am ajuns in gara cu o ora inainte. Thomas era mai stresat ca mine. Ii era foame, vroia sa isi cumpere mancare pentru drum, apa, sa vedem cum arata trenurile, vagoanele.....Helena n-avea nici o treaba, ea tot ce-si dorea era sa vina trenul ca sa doarma.
In gara era plin de lume, un furnicar de nedescris. Cateva sute de oameni, batrani si tineri, copii ce stateau pe jos si asteptau venirea trenului printre cearsafuri si plase enorme de rafie. Am impresia ca indienii calatoresc cu toata casa dupa ei. Strainii sunt cu rucsacuri colorate, ii vezi usor in multime. Indienii cu zeci de plase de rafie, saci, materiale, e o nebunie totala.
Prin multime se plimba baieti ce vand ceai, apa si sendviciuri toast vegetariene. Imi cumpar 3 sendviciuri si 3 sticle de apa de la ei. Sendivicurile sunt o gluma, doua felii de paine umplute cu trei felii de rosii, doua frunze de salata si cateva rondele de castravete. Fara unt. Fara cascaval. Nimic.
Mai incolo am vazut ca era si magazin, unde vindeau aceleasi sendviciuri, chipsuri, biscuiti si alte snake-uri ambalate. Preturile sunt normale, fiindca pe toate alimentele sunt afisate preturile date de guvern. Ne-am lamurit cu sendviciurile asa ca am trecut la chipsuri Lays a caror gust il stiam din tara.

Trenul a tras in gara cu cateva minute inainte de ora 9. Noi asteptam deja pe peronul doi. Mi se parea ca nu avem cum sa intram toti in tren. Eram prea multi, practic toata platforma era neincapatoare. Oameni ce urlau unii la altii, multimea se misca in valuri, ba in fata, ba in spate. Eu eram stresata fiindca aveam in rucsac laptopul, aparatul foto, speram sa nu umble nimeni prin el. In toata aglomeratia asta, ar fi greu sa fuga cineva cu ele, practic suntem toti lipiti unul de altul. Habar n-am cum vom gasi vagonul nostru, printre toti oamenii, inainte ca trenul sa plece. Dar o data ce usile trenului se deschid toata lumea da navala si multimea se miceste in fiecare clipa. Am avut suficient timp sa ne cautam vagonul si locul. Ne-am ocupat locurile cu cateva minute inainte ca trenul sa se puna in miscare.

Eram fericita. Trenul nu arata rau deloc. Aveam loc intr-un vagon AC cu banchete supraetajate, maro inchis, din piele, precum cele din CFR-ul nostru de acum cativa ani. Eu am prins locul de la etaj, patul de jos era gol momentan. In patul vecin statea Thomas si Helena, iar in fata noastra pe doua scaune statea un cuplu indian. Totul parea curat, chiar si cearsaful si patura, miroseau bine. Per total conditiile din tren erau mult mai bune decat ma asteptam, asa ca stresul s-a risipit intr-o secunda.
Dupa 20 de minute apare un baiat, un european pierdut si stresat. Se opreste si ne priveste indelung, apoi ne intreaba daca poate sta pe bancheta de jos. Il intrebam ce loc are. Ne spune ca nu-si gaseste vagonul si a umblat deja prin tot trenul. Ii spunem sa ramana cu noi si sa vorbeasca cu conductorul daca poate face schimb de locuri. Intre timp aflam despre el ca-l cheama tot Thomas, e din Paris, azi a aterizat in Goa si merge direct in Kerala la nunta unei prietene. Are un geamantan plin de cadouri pentru ea si pentru familia acesteia. E stresat din cale afara, spune ca atatia oameni si asemenea conditii n-a mai vazut in viata lui. Cine stie prin ce vagoane a trecut ... era in stare de soc saracu. I-am spus sa se linisteasca ca asa e in India, mai greu la inceput, dar apoi te obisnuiesti. Thomas crede ca nu se va obisnui niciodata :)))) Adevarul e ca intre un TGV parisian si trenul acesta e o diferenta ca de la cer la pamant, insa eu eram pregatita psihic sa gasesc ceva mult mai rau. Totul se rezuma la ce asteptari ai si cum te poti adapta la noile conditii.

Vorbesc pe watsapp cu familia pana se intrerupe semnalul, apoi adorm. Nu stiu exact cat am dormit, dar la un moment dat ma trezesc si vad pe geam asezarile rurale prin care trecem. Afara e lumina si viteza trenului e atat de redusa incat pot sa observ activitatile indienilor de dimineata. Oameni ce se spala in lighean, copii ce cioplesc nuci de cocos, tineri ce se catara in bananieri. Imi place mult India rurala si Kerala este o regiune la fel de verde ca si Goa, asa ca nu pot decat sa zambesc.
Cativa barbati se urca din mers in tren si striga `chai, chai, chai`. Ii aud ca prin vis. Adorm la loc si ma trezesc cand Thomas ma bate pe umar si-mi spune ca ne apropiem de Trivandrum si in curand trebuie sa coboare. Intre timp a vorbit cu Thomas din Berlin si Helena si aproape i-a convins sa mearga cu el la nunta. Acum stau toti trei in picioare, langa bancheta mea si incearca sa ma convinga si pe mine sa merg la nunta. Sunt tocmai trezita din somn, ametita, am impresia ca isi bat joc de mine. Ce gluma buna...
-Cum sa mergem la nunta? Nici nu o cunosc pe fata aia. Sunteti nebuni?
Thomas din Paris insista ca prietena lui se va bucura sa aiba oaspeti din straintate. Ca familia ei e super de treaba. Thomas din Berlin imi spune sa ma gandesc bine, va fi o nunta in stil bollywood, cu traditii, cu obiceiuri, ceva nou si interesant. Helena imi spune ca va fi o poveste de nota 20 pentru blogul meu. Nu iti doresti sa asisti la o nunta in India? `will be so much fun`.
Eu tot nu pot sa cred ca vorbesc serios. Acum m-au pus pe ganduri. Trenul se apropie de gara din Trivandrum, asa ca trebuie sa iau o decizie rapida. Ma gandesc ca mai am numai 4 zile in Kerala. Initial am vrut sa stau o saptamana pe aici, dar planul s-a dat peste cap cand am zburat in Goa. Acum daca mai tai 2 zile cu nunta, practic nu o sa mai apuc sa vad nimic din regiunea asta. Pe de alta parte ... o nunta in India ... cine spune pas la asa ceva?

Trenul incetineste din ce in ce mai mult si mintea mea e blocata.
Kerala sau nunta, o nebunie spontana sau planul facut de acasa?

😍 Apreciez comentariile voastre pe blog  😍

» Urmeaza sa calatoresti in INDIA? Citeste tot jurnalul meu de calatorie

1. Din 2016 se poate cumpara bilet de tren online direct de pe site-ul Indian Railway.
    Si nu iti trebuie numar indian.
    Uite aici o explicatie cum sa iti faci cont:
    Noi ne-am cumparat biletele online urmand pasii de mai sus si apoi cumparand de pe cleartrip (pe vremea aia IRCTC nu accepta carduri internationale).

1. Nu stiam ca se poate, mie toata lumea mi-a spus sa merg la ghiseu sau la agentiile de turism, inclusiv indienii ziceau asta. Interesant. Acum oricum e prea tarziu pentru mine, dar multumesc pt completare, speram alti calatori sa isi cumpere tichet online, mult mai usor!

2. Arsene Mihaela6:12 p.m.

la plecarea din Calcutta spre Bubaneswar si eu am bajbait pe langa tren in cautarea vagonului care, evident, nu era marcat cu cifre arabe; noroc cu insotitorul de vagon:aia mici si negri in costume negre care m-a imbrancit in ultima secunda intr-un vagon dupa ce alergasem 3/4 din tren. Aveam IIAC- cum zici:banchete maro, etaj, perdeluta dar,... degeaba am completat eu formularul mentionand sexul (era probabil pentru statistica) aveam vecini 3 barbati(dintre care, unul era deja in pat cu geamatanul legat cu lacatel de bara patului), care tacticosi si-au schimbat pantalonii de strada cu dhoti-ul de noapte. Era sa raman fara asternut, noroc ca s-a milostivit unul dintre vecini-mai in varsta,mai Tagore si l-a pus p\ala de pastorea asternuturile sa-mi dea si mie. Vagoanele au alt ecartament-sunt mai late, coridoare mai late pe care incape un sir de paturi suprapuse, in care locuieste -din economie-cate o familie de 3-4persoane, depozitati unii peste altii cu o svanta stiinta a ocuparii spatiului. Asta a fost prima-8 ore, au urmat 23 de ore pana la Madras.....si Satna -Varanasi printre banci cu capul pe rucsac!!Ma opresc- posatrea tinde sa fie cat a ta!! O experienta! si era IIAC!

1. Interesanta povestea ta. Eu nu am avut curajul sa merg singura cu trenul. Daca nu venea cuplul acesta cu mine m-as fi dus tot cu avionul. Sistemul lor mi se pare prea complicat pentru turisti (mai ales daca mergi nepregatit si neinformat cum m-am dus eu). Ca si experienta cred ca la Sleeper e cel mai extrem, acolo am citit si alte experiente cu cate 3-4 pe o bancheta, cu impartit mancarea cu indienii si discutii interesante cu ei, insa eu n-am avut curaj sa incerc varianta asta, poate tocmai fiindca imi era frica ca voi nimeni in vagon doar cu barbati. Asta chiar e horror! Bine ca nu ai patit nimic si ti-au facut si rost de asternuturi :)

2. Arsene Mihaela2:59 p.m.

Cand am vazut cum, trece ranjind tartorul cearceafurilor si zice ca nu are si pt mine, m-a apucat o jale de numa'; m-am suit in pat, cu genunchi la gura, ca o maimuta si cred ca mi-a dat o lacrima/doua sub privirile curioase ale tuturor vecinilor. Ma gandeam cum, mama zmeilor,o sa rezist 8 ore cu AC in cap, fara nimic pe mine(drept care, la prima oprire am luat niste material si am dat la facut un cearceaf plic-sa fie!). Ma gandeam ce-oi fi cautand eu in cosmarul pe care-l traisem o zi juma' in Calcutta, cand puteam sa stau in dragul meu Nepal si, cred, ca atunci, au inceput sa mi se adune lacrimile sub barbie. Asta a fost momentul cand batranul s-a dus si a venit victorios! Eram atat de istovita de toate starile astea ca i-am multumit, dar aproape nu m-am bucurat.

3. Hahahaha esti amuzanta cu toate ca stiu ca in clipele alea nu era deloc amuzant. E greu cand vezi cum esti marginalizata cu nesimtire. Bine ca pana la urma s-a gasit un cearsaf in plus. Stiu cum e la ei cu aerul conditionat, zici ca-s nebuni. Il pun pe minim, de cand intri ai impresia ca te-ai bagat in frigider.

3. Sigur ai ales sa mergi la nunta :))

4. Alice, sursa mea de inspiratie si buna dispozitie, dupa ce te citesc imi doresc sa povestesc si eu despre calatorii si sa caut noi destinatii. Oricat de trista as fi ma inveselesc. Multumesc pentru povestile tale savuroase. ... Sper ca ai fost la nunta. E de neratat o asemenea invitatie.😉

1. Ma bucur Corina, multumesc pentru cuvintele frumoase, ca de fiecare data. Sper sa ajungi in India, e o tara care o sa-ti intre in suflet, intr-un fel sau altul.

5. Am adorat modul in care ai povestit despre calatoria ta in India. Pe 28 decembrie plec si eu cu o prietena pentru 3 saptamani . Eu stau in Canada si ea in Romania, asa ca voi face o oprire in Romania pentru a ma intalni cu ea. Abea asteptam sa plecam desi suntem putin stresate cu ceea ce va fi acolo . Ajungem in New Delhi si planuim sa mergem pana in Goa cu trenul, oprindu-ne in diferite orase printre care Agra, Jaipur, Jodhpur, Ahmedabad, Mumbai si in cele din urma Goa. Bilete de tren sunt luate si hotelurile sunt rezervate, dar am auzit ca in India planurile nu prea iti ies asa cum vrei tu. Sa speram ca totul o sa fie bine :)) Am citit si inca citesc zeci de postari in toate limbile posibile pentru a ma simti cat mai pregatita .Oricum , sunt intr-o perioada in care ma simt foarte obosita si cateodata ma intreb cum o sa ma descurc pe acolo, si poate ca nu a fost cea mai buna decizie sa imi fac o astfel de vacanta, insa de fiecare data cand am acest sentiment iti citesc blogurile si moralul meu creste din nou la maxim, la un asemenea nivel ca parca nu mai am rabdare sa plec, sa ma vad acolo si sa traiesc si eu aceasta aventura . Iti multumesc pentru toate postarile tale, sunt printre cele care le-am adorat cel mai mult.

1. Multumesc Andreea pentru comentariu. Va doresc vacanta frumoasa!!! Nu trebuie sa va faceti probleme, de aventuri o sa aveti parte din plin o data ce ajungeti in India. Sa profitati cat mai mult de aceasta vacanta, fiindca va ramane o amintire pe viata!